י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לראשונה בישראל

שיא החדשנות: טיפול בגידולי סרטן באמצעות ניווט רובוטי ממוחשב

לראשונה בישראל, במרכז הרפואי כרמל בוצע טיפול בגידולים סרטניים בכבד ובכליה באמצעות מערכת ניווט רובוטית חדשנית תחת שיקוף סיטי

שיא החדשנות: טיפול בגידולי סרטן באמצעות ניווט רובוטי ממוחשב
פתרונות רפואיים צילום: אלי דדון

מרכז רפואי כרמל מקבוצת כללית נבחר כמרכז הרפואי הראשון בישראל להערכת ובדיקת טכנולוגיה חדשנית בתחום הנווגיציה הרובוטית .

מדובר במערכת טכנולוגית ממוחשבת  Cas-one מתוצרת חברת  Cascination השווצרית המאפשרת ניווט מתקדם באמצעות תוכנת תלת מימד ייעודית, וסיוע לרופא באמצעות זרוע רובוטית משוכללת, כשהכל נעשה תחת שיקוף סיטי. בזכות המערכת יכול הצוות הרפואי לבצע צריבות מדויקות מאוד של גידולי סרטן ולבצע ביופסיות מורכבות במקומות מאוד מסובכים תוך חיסכון של סבל ובמקרים רבים גם ניתוחים קשים וסיבוכים.

המערכת מאפשרת ביצוע צריבות מתקדמות (אבלציה) ונטילת דגימות (ביופסיות) בחולי סרטן כבד גרורתי מהמעי הגס לגוש שלא ברור מה טיבו.

ד"ר ריאד חדאד מנהל המחלקה הכירורגית ב' בכרמל מי נחשב לאחד המנתחים והמומחים המובילים בישראל בתחום ניתוחי הכבד והלבלב ומי שהשתמש ובדק את המערכת החדשה מעדכן כי "בישראל מתגלים בכל שנה כ - 3200 מקרים חדשים של סרטן מעי הגס. 25 אחוז מתגלים עם גרורות כבר בפעם הראשונה ורק חצי מתוכם יכולים להינתח, בעוד שאר החולים יקבלו טיפול כימותרפי".

ד"ר חדאד מי שמוביל בכרמל את מרכז המצוינות לניתוחי כבד לבלב ודרכי המרה מציין.

כי למערכת הטכנולוגית החדשה יתרונות רבים וחשובים.

" אם עד היום במקרים של נגע סרטני הממוקם במקום מורכב היינו צריכים "לנחש" ולדקור את החולה מספר פעמים עד שהיינו פוגעים בדיוק בגידול. כיום באמצעות הניווט הממוחשב המערכת מאפשרת לנו דיוק של 100 אחוזים וראיית אזור הטיפול בהדמיית תלת מימד מתקדמת. למערכת ישנה זרוע רובוטית עם סנסור ומחט מיוחדת המובילה את ידו של המנתח עד לנקודה המדויקת ביותר של הגידול.

ד"ר נטליה גולדברג מנהלת מכון הדימות בכרמל ומי שאחראית על מעל 600 ביופסיות בשנה המבוצעות בכרמל תחת דימות סיטי או אולטרה-סאונד  אומרת כי,

"דיוק המערכת החדשה חוסך הקרנות סיטי רבות לחולה ומצריך הקרנה אחת בלבד.

בנוסף חוסכת  המערכת הזרקות של חומרי ניגוד לחולה, חומרים שבחלקם בעייתיים לחולי כליות ומקשים על החולים, וזאת על ידי יצירת הדמיית הנגע על בסיס נתוני הMRI" .

ד"ר חדאד מציין עוד כי המערכת החדשה יכולה לתת 2 דקירות באותו מקום בזויות שונות בתכנון מראש מה שאי אפשר לעשות באופן ידני, והיא גם מחשבת במדויק את כמות האנרגיה לצריבה שצריך לתת במקום הגידול. אנרגיה שצריכה להשמיד את הגידול מצד אחד ולמנוע מצד שני נזק סביבתי לשאר האיברים סביב הגידול.

במהלך היום טיפל הצוות הרפואי של כרמל בעזרת המערכת הממוחשבת בשני מקרים מורכבים. באחד המקרים טופל חולה שעל כלייתו נמצאו גידולים ראשוניים רבים שחייבו במצב רגיל ניתוח ואפילו כריתת הכליה. הצוות צרב במדויק את הגידולים וכך ניצלה הכליה של החולה. וחולה שניה בת 70 עם סרטן כבד ראשוני ומחלת כבד מתקדמת שאי אפשר היה לכרות את הגידול שלה בגלל גודלו והמיקום הבעייתי שלו לגישה. החולה עברה את טיפול האבלציה בעזרת המערכת החדשה בהצלחה רבה, ולמחרת היא כבר הלכה הביתה.

מי שמובילה בכרמל את תחום הביופסיות תחת שיקוף היא ד"ר נדיה בריזגלין מנהלת השירות הרדיולוגי לבדיקות מונחות דימות. והבדיקות הראשונות עם המכשיר החדש נערכו בכרמל בשיתוף מחלקת הרדמה וטיפול נמרץ בניהולו של ד"ר זאב גולדיק, מחלקת דימות וצוות הסיטי בניהולו של מתי שנפ ובשיתוף יחידת הכבד.

את המערכת הניווט החדשנית גילו במקרה ד"ר נטליה גולדברג מנהלת מכון הדימות וד"ר ריאד חדאד בביקור שערכו באחת מתערוכות הטכנולוגיה בעיר ברן שבשוויץ.

"מיד כשראינו את המערכת הבנו שיש כאן גישה חדשנית שפותרת לנו בעיות מורכבות בתחום הדגימות וצריבות נגעי הסרטן והחלטנו לעשות הכל להביא את המערכת לבדיקה אצלנו בכרמל" אומרת ד"ר גולדברג.

עלות מערכת הניווט החדשנית הינה כמיליון ₪. המערכת פועלת כבר ב כ 250 מרכזים רפואיים מובילים ברחבי אירופה ובארה"ב והיא הגיעה לראשונה לישראל ולכרמל להערכה לפני ביצוע רכש עתידי של המערכת עבור שירותי בריאות כללית. ביה"ח כרמל נבחר לביצוע ההערכה ובדיקות התאמה למכשיר עקב הניסיון הרב והמקצועיות של כרמל  כמרכז מצוינות מוביל בתחום ניתוחי הכבד והלבלב בישראל.

"זה מאוד מרגש שהצלחנו להביא את המערכת להערכה כאן בכרמל", אומרים ד"ר גולדברג וד"ר חדאד, אנחנו  מרגישים שסגרנו מעגל. המערכת ממצבת את מכון הרנטגן ומערך ניתוחי הכבד שלנו ברמה הגבוה ביותר בישראל. אנחנו מובילים בחדשנות וזאת גאווה גדולה".

סרטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד