י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

זהירות: חשמל סטטי

בפתח תקווה נכווה צעיר באופן קשה כאשר ניקה את המחשב שלו עם תרסיס לניקוי מחשבים • במחשב התחולל פיצוץ והצעיר נפגע . לדברי החוקרים הארוע התחולל בשל חשמל סטאטי שהיה במחשב • מה עושים כדי למנוע תאונות מהסוג הזה אצלינו בבית?

זהירות: חשמל סטטי



המחשב הוא כלי מועיל אבל לפעמים מסוכן במלוא מובן המילה: צעיר בן 25 מפתח תקווה נכווה אתמול (שבת) באופן קשה בעת שניקה את המחשב בביתו.

לדברי המשטרה, הצעיר ריסס על המחשב הכבוי תרסיס המיועד לניקוי מחשבים. ככל הנראה, בשל ריאקציה שנוצרה כשהתרסיס בא במגע עם החשמל הסטטי שבמחשב, נגרם פיצוץ עז שגרם לכוויות קשות בגופו של הצעיר והוא סובל מכוויות מדרגה שנייה בכ-70% מגופו.

למרות שבדרך כלל חשמל סטטי מזיק ראשית כל למחשב עצמו כאן, המקרה הזה מדגים כיצד חשמל סטאטי עשוי לפגוע קשה גם במשתמש וזאת גם כשהמחשב כבוי לחלוטין.

חשמל סטטי נוצר על זרך כלל כאשר מחככים שני משטחים מבודדים חשמלית זה כנגד זה. בשל כך רבים מהרכיבים הנעים במחשב מייצרים את החשמל הזה.

כאשר נוגעים בחומר הטעון חשמל סטטי, יש למטען צורך להתאזן, ואת זאת הוא עושה על ידי הארקה – זרימה דרכנו אל האדמה. במקרה כזה אנו עלולים לחוש מכת חשמל ברמות שונות שלעיתים עשויה להיות לא בריאה עד מסוכנת.

איך מונעים חשמל סטטי במחשב?

המארז של המחשב צבוע בחומר מבודד יעיל. ואין חשש בטיפול ונגיעה בו, הבעיה היא (ובזה כנראה כשל הצעיר מפתח תקווה) היא בהתעסקות עם החלק החשוף של מארז המחשב או תכולתו.

לא מעט מאלו המנסים לחבר התקן אל אחורי המחשב , גם כשהמחשב כבוי, חשים כוויה קלה כאשר הם נוגעים בחלק החשוף של המארז. במקרה הגרוע הם גם יגלו כשהמחשב שוב יופעל שאחד מההתקנים הפסיק לעבוד. זו תוצאה של החשמל הסטטי.

כדי למנוע את הצטברות החשמל הסטטטי במחשב מומלץ שלא להניח על וקרוב למחשב חומרים מבודדים עשויים בד ופלסטיק.

יש להקפיד שלא לגעת בחלק הלא צבוע של המארז, למשל אחורי המחשב. אם הנך חייב לעשות זאת ודא את פריקת החשמל הסטטי. באמצעות מגע ביד אחת במארז וביד השנייה מגע בחלק ברזל המחובר לאדמה (למשל תנור הסקה).

ככל ששטח המגע בין הגוף לחומר הטעון חשמל, קטן יותר, כך יותר חשמל עובר בנקודה קטנה ומכאיב. לכן בעת הארקה, מומלץ לגעת בחלק החשוף של המחשב לא באצבע אחת אלא במלוא כף היד.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד