ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

מדוע הוקם אוהל בידוד ליד טיפול נמרץ ב'בלינסון'? • כל הפרטים על הדרמה במערכת הבריאות

האישפוז הבהול, הגילוי הנדיר, חוסר האונים של בתי החולים, והתגייסות סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן • כך התנהל ביממה האחרונה מבצע מסובך ומורט עצבים להצלת חייה של חרדית בת 28 מירושלים, אם לשניים • פרסום ראשון ובלעדי • תמונות • וגם: וידאו מהקמת האוהל וראיון עם מנהל בית החולים

אוהל  הבידוד שהוקם בבלינסון
אוהל הבידוד שהוקם בבלינסון



הכל החל בשלהי חג הסוכות לפני שבועיים ויותר: ח, בת 28, אימא לשני ילדים, תושבת שכונה חרדית בירושלים, לא חשה בטוב. בדיקה שגרתית בקופת החולים איבחנה דלקת ריאות שגרתית. משלא פסקו המחושים בליבה, הלכה שוב לרופאת המשפחה, שהפנתה אותה למיון בבית החולים 'שערי צדק', שם זיהו החרפה ממשית בדלקת הריאות בה לקתה - והיא אושפזה לאלתר.

אלא ששבועיים אישפוז בבית החולים, לא הועילו לקבלת מצב נתון מדויק על מצבה. לפני כמה ימים נרשמה הידרדרות קשה במצבה, והיא הובהלה בהנשמה לטיפול נמרץ.

הצוות המטפל נחרד כשזיהו קושי רב בטיפול בה, כשהיא מדרדרת ומגיעה למצב אנוש, תוך איבוד הכרה, בשל בעיות רקע קודמות שהיו לה.

בעודה מונשמת ובמצב מידרדר, יצרו בכירי בית החולים 'שערי צדק' קשר דחוף עם בית החולים 'בילינסון', שם ישנו מכשיר מיוחד לטיפול במקרה דומה, וביקשו שהחולה תעבור אליהם בפיקוח צמוד וטיפול על ידם, באמצעות מכשיר חימצון חוץ גופי.

בבילינסון, שם מותקן מכשיר נדיר ובלעדי בארץ, המיועד למקרים אלו ("אקמו"), הבינו את המצוקה ונענו בחיוב לפנייה.

צוות מיוחד מ'בילינסון' הגיע אתמול (ד) בבוקר ל'שערי צדק' כדי לבדוק את האפשרות להעברה.


המערכת נכנסת לסיחרור

אך כאן מתחילה דרמה של ממש, שהכניסה את כל מערכת הבריאות לסחרור: בדיקה מקיפה שערך הצוות של 'בילינסון' בחולה המונשמת במצב קשה, לאחר שחוברה למכשיר, גילה כי לא מדובר בדלקת ריאות, אלא בשחפת פעילה. עוד התברר, כי בבית החולים אין חדר מונע הדבקה, המותאם לאישפוז חולים מסוגה.

אחת הבעיות במחלה מסוג זה הוא שחולי שחפת פעילה צריכים להיות מאושפזים בחדר בו האוויר נמצא בלחץ שלילי, ואינו יוצא החוצה - זאת כדי למנוע הדבקת אחרים. אולם גם ב'שערי צדק' וגם ב'בלינסון' אין תנאים מתאימים לבידוד מעין זה של חולי שחפת.

בשלב זה, כשכל הדרכים נראו היו כחסומות, החלו להגיע פניות ישירות למשרד הבריאות ולעומד בראשו, סגן השר יעקב ליצמן, ועסקני הרפואה כמו גם רבנים מוכרים הפעילו השפעתם על ליצמן ואנשיו, לאור המקרה החמור, שיש בו משום פיקוח נפש.

ליצמן קיים הערכת מצב מהירה, ולאחר קבלת אינדיקציה ברורה משני מנהלי בתי החולים - שערי צדק ובלינסון - הורה לאלתר על פתיחת חפ"ק מהיר בלשכתו, והמערכת נכנסה לכוננות כבמבצע צבאי לכל דבר.

הצוות המקצועי, בראשות הד"ר חזי לוי, ראש מינהל הרפואה במשרד הבריאות, הוזעק למקום; על המלאכה הופקד הרב יוסף מרגלית, עסקן נמרץ ובעל תעוזה ויכולות, המשמש כאיש הקשר של בית החולים 'בילינסון' לציבור החרדי; כשכל העת אין ספור ח"כים, נציגי ציבור, רבנים ואישים מוכרים מעולם הרפואה, פונים כל אחד בדרכו לליצמן ולשכתו, בכדי לבקש את סיועו.


המצב הבריאותי מידרדר

בינתיים, מבית החולים ממשיכים לדווח על מצב מידרדר של האישה. בני המשפחה מצאו עצמם בחוסר אונים, ומנייני תפילה הובהלו לכותל המערבי, לקבר רחל ובישיבות רבות, לתפילה עבור האישה חיה מיה בת אסתר לרפואה שלימה. כל אישי הרפואה בארץ שהיו מעורבים במקרה הקשה והנדיר, המתינו לפתרון.

בתום דיון ארוך וממושך שערך ליצמן עם בכירי הרופאים בשני בתי החולים, יחד עם ראשי הצוות במשרד הבריאות, אותרה פריצת דרך: לאחר שד"ר חזי לוי, ראש מינהל רפואה, אישר את התנאים המקצועיים, החליט משרד הבריאות להקים אוהל מיוחד שיהיה מתאים לבידוד הנדרש.

כיום, כאמור, אין בשום בית חולים מקום נאות למקרה נדיר זה ומשרד הבריאות החל להיערך להקמת האוהל המבודד, בסמוך לטיפול הנמרץ של בית חולים 'בילינסון'. השעה דוחקת ונעשה מאמץ לשמור על מצבה של החולה ויציבותה. המשימה הצליחה והרופאים הנאבקים על חייה מדווחים כי היא החזיקה מעמד עד להקמת האוהל.

בשעות המאוחרות של ליל אמש, הובא צוות רחב של אנשי לוגיסטיקה ורפואה של משרד הבריאות, טכנאים ורופאים בכירים והקימו במתחם את האוהל.

הבוקר בשעה 10:30 הודיע משרד הבריאות ו'בילינסון' לצוות הרפואי ב'שערי צדק' על השלמת הקמת האוהל המיוחד ועל ההיערכות המושלמת לקבלת החולה להמשך הטיפול הנדיר.

בשעה זו מועברת האישה למקום. צוותי הרפואה בראשותו של מנכ"ל משרד הבריאות ד"ר רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי רבין ד"ר ערן הלפרין, מנהל בי"ח בילינסון ד"ר בועז תדמור, ד"ר חזי לוי משרד הבריאות, העסקן הרב יוסף מרגלית, בעלה, בני משפחתה, מלווים אותה בתקווה, תוך תפילה שהטיפול שניתן לה במקום יצליח להחזיר אותה לאיתנה בבריאות, בהקדם האפשרי.

במקביל פועלים במשרד הבריאות, כדי לגלות מי היה במגע בסביבה הקרובה של האישה, מחוץ ובתוך בית החולים, וייתכן כי יהיה על אותם אנשים לקבל טיפול מונע.

הציבור מתבקש להמשיך ולהתפלל עבור האשה חיה מיה בת אסתר, הזקוקה לרחמי שמים מרובים.















































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד