י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"הכרזת מלחמה"

אושר בקריאה ראשונה: החוק שימנע ייצוג חרדי בוועדה למינוי דיינים

אחרי דיון ארוך וממושך במליאת הכנסת, אושר בקריאה ראשונה החוק שידיר את הייצוג החרדי בוועדה למינוי דיינים | חברי הכנסת החרדים עלו בזה אחר זה לתקוף את החוק שעבר לבסוף ברוב של 56 תומכים מול 44 מתנגדים

אושר בקריאה ראשונה: החוק שימנע ייצוג חרדי בוועדה למינוי דיינים
מליאת הכנסת צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את תיקון הצעת חוק הדיינים ברוב של 56 תומכים מול 44 מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדה המסדרת. בו מוצע לקבוע כי מתוך נציגי הממשלה והכנסת יחדיו לוועדה לבחירת דיינים יהיו שתי נשים לפחות מי שימנע יצוג חרדי בוועדה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הוועדה למינוי דיינים תכלול 11 חברים בהרכב הזה: שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, השר וחבר אחר של הממשלה, שני חברי כנסת, שני עורכי דין וטוענת רבנית. החוק קובע כי לפחות אחד מנציגי הממשלה בוועדה, לפחות אחד מנציגי הכנסת בוועדה ולפחות אחד מנציגי לשכת עורכי הדין בוועדה יהיו נשים.

כדי לאפשר לממשלה יותר גמישות בבחירת נציגיה, לצד השמירה על ייצוג הולם לנשים, מוצע לתקן את הסעיף לחוק באופן שחובת הייצוג השווה בין המינים תחול על נציגי הכנסת והממשלה יחד ומתוך ארבעת הנציגים יהיו שתי נשים לפחות."

ח"כ אריה דרעי נאם אף הוא כדי למשוך זמן בפיליבסטר הממושך: "יש עוד ועדה למינוי חוץ מהדיינים, יש את הוועדה למינוי שופטים שאותו חוק חל גם עליה. למה התיקון הוא רק על הוועדה למינוי דיינים ולא על הוועדה למינוי שופטים. אנחנו נגיש הסתייגות לחוק שאם הוא עובר הוא יחול גם על הוועדה למינוי שופטים ואני רוצה לבוא לראות שמישהו יסביר את ההבדל. החוק הזה מגלה את פרצופה האמיתי של הממשלה. החוק הזה יגרום לכך שהוועדה למינוי דיינים לא תתכנס גם בעוד שנתיים", אמר.

ח"כ יעקב ליצמן מחה על כך שהשר שהציג את ההצעה בשם שר הדתות היה השר הערבי עיסאווי פריג': "אני מאוד מכבר את השר פריג' אבל זו בושה וחרפה ששולחים אותו להציג את חוק הדיינים שזה לא נוגע אליו בכלל."

ח"כ אורי מקלב אמר: "אני חושב שלקרוא לחוק הזה חוק הדיינים זו זילות, זה לא חוק הדיינים זה חוק של חזירות פוליטית, ושל צביעות פוליטית. כולנו יודעים למה החוק הזה בא לעולם בגלל דרישות פוליטיות בין מפלגות שמרכיבות את הקואליציה."

ח"כ חיים ביטון מש"ס תקף אף הוא: "אני רוצה לקרוא פה מעל במת הכנסת לארגוני הנשים, שיראו השימוש הציני שעושים פה באותו הליך שכבר קורה רבות בשנים של אותו שוויון בין גברים לנשים. הדבר שלכאורה היה דבר מבורך בעיני הרבה אנשים נאורים, נהפך להיות כרגע כלי בידיים של כאלה שמנסים לסדר להם את ההסכמים הקואליציוניים, ובכדי להדיר את החרדים מהדבר הנורמטיבי ביותר."

ח"כ מאיר פרוש אמר בדיון: "החוק הזה בא רק לתאוות שלטון, אני לא יודע מי מהשרים רוצה את המקום בוועדה, אבל לעשות חוק של חרם על הנציגים החרדים, איך אדם כמו לפיד נופל בבור הזה?".

"יש כאן הכרזת מלחמה על הייצוג החרדי כאשר שוללים את הזכות של הגברים בכנסת להיבחר". אמר חבר הכנסת ישראל אייכלר, "כי ידוע וכך יהיה ולא יעזור לכם, שהמפלגות החרדיות יהיו מורכבות מגברים. אם אתם רוצים לשלול את זכות הבחירה של החרדים, תגידו את זה בפירוש. היו מספיק מדינות לפני האמנציפציה שליהודים לא הייתה זכות בחירה."

מינוי דיינים בחירת דיינים הוועדה למינוי דיינים חברי הכנסת החרדים ממשלת בנט לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד