י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
ללא צורך בחקיקה

חוות הדעת קובעת: בסמכות שר הביטחון לסגור את גל"צ

הייעוץ המשפטי של משרד הביטחון קובע כי אין צורך בחקיקה כדי לסגור את גלי צה"ל | המשמעות: הוסר המכשול האחרון לקבלת ההחלטה הסופית על סגירת התחנה

חוות הדעת קובעת: בסמכות שר הביטחון לסגור את גל"צ
אולפני גלצ צילום: Tomer Neuberg/Flash90

הסמכות לסגירת תחנת הרדיו הצבאית 'גלי צה"ל' נתונה בידיו של שר הביטחון בני גנץ, שכבר החליט כזכור על המהלך, למרות הביקורת הרבה שהופנתה כלפיו. כך עולה מחוות דעת משפטית של מערכת הביטחון שנחשפה הבוקר (רביעי) בעיתון 'ידיעות אחרונות'. בכך, הוסר המכשול האחרון לקראת ההחלטה הסופית על סגירת גלי צה"ל.

בחוות הדעת שנכתבה על ידי הייעוץ המשפטי של משרד הביטחון והועברה ליועץ המשפטי הממשלה נכתב כי "הקמת גלי צה"ל על ידי דוד בן גוריון (בספטמבר 1950) לא לוותה בהחלטה של הרשות המחוקקת, וגם כיום, לאחר 70 שנות פעילות, התחנה אינה פועלת מכוח הסמכה מפורשת בחוק".

חוות הדעת קובעת כי "אין תקדים לכך שפעולה שעניינה הניהול הפנימי של יחידות הצבא נחשבת כהסדר ראשוני המחייב חקיקה ראשית של הכנסת. סמכות הרמטכ"ל לסגור יחידה צבאית היא מסמכויות הליבה של הרמטכ"ל ולעולם אינה מותנית בחקיקה".

עוד נכתב בחוות הדעת: "המשך פעילות התחנה, על הקשיים הניכרים שהיא גורמת, שנויה במחלוקת ציבורית עזה. בנסיבות אלה קשה לטעון שדווקא סגירת התחנה, להבדיל מהמשך פעילותה במסגרת הצבא, היא הסדר ראשוני שמחייב חקיקה ראשית דווקא. ההיפך הוא הנכון – בשים לב למחלוקת שנוצרה בהחלט ייתכן כי דווקא המשך הפעילות של התחנה מחייב חקיקה; זכות חוקתית לחופש ביטוי ושידור ציבורי זו אינה טומנת בחובה בהכרח חובה לקיים שני גופים נפרדים לשידור ציבורי, ודאי שלא קיומה של תחנה צבאית דווקא לצדו של תאגיד שידור ציבורי עצמאי ומבוסס".

כזכור, לאחר דיונים מקדימים שנערכו בצה"ל ובמשרד הביטחון, ובשל הרצון לנתק בין מערכת הביטחון וצה"ל לבין פעילותה של תחנת רדיו עצמאית, החליט בשנה שעברה שר הביטחון בני גנץ בהמלצת הרמטכ"ל אביב כוכבי להניע מהלך שמטרתו הוצאת גלי צה"ל ממערכת הביטחון או סגירתה.

"ההחלטה שקיבלתי בהמלצת הרמטכ"ל היא עניין ערכי ולא תקציבי", אמר אז שר הביטחון גנץ, "התקשורת החופשית בישראל היא חשובה מאין כמוה, ואמשיך להגן עליה ולדאוג לעצמאותה, אולם קיום תחנה צבאית בצה"ל אינה סבירה בעת הזו".
גנץ הוסיף: "קבעתי כי לובשי מדים לא יעסקו בפוליטיקה בשום תפקיד, זהו דבר בלתי מתקבל על הדעת הסותר את ערכי צה"ל, את היושרה המתחייבת ואת ההתנהלות התקינה".

גלצ בני גנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד