י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
קווים לדמותם

שני אחים ובני זוג; ארבעה רופאים יהודים מתחת להריסות במיאמי

החיפושים אחר הנעדרים באסון במיאמי נמשכים, וככל שהזמן חולף נמצאים עוד ועוד גופות בין ההריסות. מתוך שנים עשר ההרוגים שנמצאו עד עתה, חמישה הם יהודים | 'בחדרי' עם פרופיל לדמותם של ארבעה רופאים יהודים נוספים הנמצאים תחת ההריסות | רב הקהילה על המתח והכאב

שני אחים ובני זוג; ארבעה רופאים יהודים מתחת להריסות במיאמי
ההריסות \ האחים כהן צילום: Miami Dade Fire Rescue

מאמצי פעולות החיפוש וההצלה נמשכים בתקווה למצוא ניצולים מהקריסה של מגדל צ'אמפליין, בן 12 קומות בסורפסייד, פלורידה, צפונית למיאמי ביץ'. אך עד עתה כ-150 בני אדם עדיין נעדרים מתחת להריסות.

מתוך שנים עשר ההרוגים שנמצאו עד עתה, חמישה הם יהודים. כשלצד זה עשרות נוספים מהנעדרים הינם יהודים שומרי תורה ומצוות, 'בחדרי' עם פרופיל של עוד ארבעה נעדרים שעדיין לא אותרו מתחת לעיי החרבות.

הראשונים הם ד"ר בראד (יעקב ראובן הכהן) כהן, ואחיו, ד"ר גארי (צבי נתן הכהן) הנמצאים מתחת לערמות ההריסות בסורפסייד לאחר התמוטטות המגדל.

כפי שדווח ב"בחדרי חרדים", אלישבע כהן בת ה-12, בתו של דר' בראד, עמדה בסמוך למקום הטרגדיה בסורפסייד בשעת לילה מאוחרת של יום חמישי, עת ארע האסון, וקראה תהילים כשראש המחוז של סורפסייד צ'ארלס בורקט ניגש אליה.

"ראיתי את הילדה הקטנה הזו בעבר, ואני יודע בוודאות כי דיברנו בעבר", סיפר ראש המחוז. "היא ישבה בכיסא לבדה כשאף אחד לא נמצא בסביבתה, והתפללה ואני שאלתי אותה, איך את? את בסדר? היא הקריאה לעצמה תפילה יהודית, ישבה באתר שבו ככל הנראה נמצא אחד מהוריה. וזה באמת שבר אותי, אני אמצא אותה ואני אגיד לה שכולנו כאן בשבילה", סיפר אז ראש המחוז.

אלישבע לא הייתה לבד בתפילותיה, חור גדול נפער באלפי לבבות כשהתפרסמה בשבוע שעבר הידיעה כי אביה, ד"ר בראד (יעקב ראובן הכהן) כהן, ודודה, ד"ר גארי (צבי נתן הכהן), נמצאים מתחת לערמות ההריסות בסורפסייד.

בראד עובד בהארבור, פלורידה, וגארי עובד בבירמינגהם, אלבמה. שניהם רופאים. כשבראד התחתן עם אשתו סוראיה, הוא הקים בית שומר תורה מצוות עם שני ילדיו אבי ואלישבע.

הרב יעקב סאקס חסיד חב״ד, המנהל את מרכז היהודי בדיקס הילס, ניו יורק, שם גדלו הכהנים. סיפר כי בראד אהב ללמוד תורה. גם כשהשקיע את זמנו בלימודי רפואה, הוא מצא זמן ללימוד תורה. עם קלטות שמע ותקליטורים, (לפני 25 שנה) הוא דאג שהנסיעה היומית שלו לבית החולים וממנו תהיה בלימוד תורה".

בראד היה השראה לאחיו הבכור, גארי כהן פיזיותרפיסט שעבר לאלבמה, הוא התגורר עם אשתו מינדי בבירמינגהם, ועבד במרכז רפואי מקומי.

"בשנים האחרונות היהדות תפסה מקום יותר ויותר מרכזי בחייהם של גארי ומינדי כהן", אמר הרב יוסי פרידמן, מנהל חב"ד באלבמה. "הם היו נחושים לשמור שבת, ונחושים לא לנסוע ביום המנוחה הקדוש, ואפילו נשארו לבד בבית, כי זה רחוק מדי מכדי ללכת ברגל למרכז חב"ד".

השגת אוכל כשר היא גם דבר מאתגר באלבמה, מדינה עם אוכלוסייה יהודית קטנה, ובכל זאת הכהנים שמרו בשמחה על בית כשר. כעת כאמור בראד נעדר, יחד עם אחיו גארי ואשתו מינדי ומכריהם נושאים כל העת תפילות לשלומם.

זוג יהודי נוסף שנעדר ונמצא תחת ההריסות הם ד"ר רוסלן מנאשירוב ורעייתו ניקול דורן-מנאשירוב. לפני שלושה חודשים התכנסו חבריהם בפורט לודרדייל, פלורידה, כדי לחגוג את חתונתם זאת אחרי שהאירוע נדחה מספר פעמים בעבר בגלל מגיפת הקורונה.

רוסלן עצמו גדל בחוף בברוקלין, למשפחה יהודית אזרבייג'נית במקור מבאקו. הוא נוירולוג ורופא משפחה. ניקול היא ילידת פיטסבורג ועוזרת רופאה במחלקת החירום בבית החולים אוונטורה, שהקדישה את עצמה להצלת חיים בימים החשוכים של המגיפה.

כעת, לאחר הקריסה החלקית של מגדלי צ'אמפליין, הם נעדרים יחד עם כ-150 תושבים אחרים.

עד עתה, כמחצית מההרוגים שנמצאו יהודים, רב קהילת חב"ד במיאמי, הרב מנדי חירותי, סיפר לעיתון 'הדרך' כי "כרגע יש 5 הרוגים, ועדיין קרוב ל-150 נעדרים, בהם כ-40 נעדרים יהודים שאנו מחכים לשמוע מהם. צוותי החילוץ מרימים אבן אבן, הם כנראה מפחדים לפגוע אם יש ניצולים, יש אש שפורצת מדי פעם בתוך הבניין ועשן. אולי בארץ היו מביאים מנופים ומרימים קומה קומה, מקלפים את השכבות בשביל להגיע לאנשים בצורה הרבה יותר מהירה, אבל נראה שצוותי החילוץ כאן עובדים עכשיו בצורה מאוד איטית – אבל אני לא מומחה לדבר. הבנתי שכן יש חללים בבניין שקרס, בהם יכולים להימצא אנשים חיים. הבנתי שאתמול בערב מצאו אישה חיה, אז אני מקווה שבאמת יהיו עוד בשורות טובות, וימצאו עוד אנשים חיים".

עוד הוא סיפר: "אנו מעניקים תמיכה נפשית למשפחות, שמחכות לבשורות טובות. לכל משפחה יש כמה אנשים סביבם, שדואגים להם לכל מה שהם צריכים. כל הקהילה פה בדרום פלורידה התגייסה להביא אוכל, כריות, מטענים, כל דבר שצריך, כדי לדאוג גם לכוחות ההצלה וגם למשפחות הנעדרים".

הרשויות המקומיות במיאמי פרסמו כי פעולות החיפוש והחילוץ נמשכות ללא הפסקה, אך איש לא נמצא בחיים מאז שעות לאחר הקריסה של הבניין ביום חמישי האחרון. שתי גופות נוספות התגלו ביום שני ובכך עלה מספר ההרוגים ל-12.

יהדות התפוצות מתלכדת בתפילה למען הנעדרים באסון קריסת הבניין. והנה רשימת שמות הנעדרים שפורסמה בבתי הכנסת המקומיים במיאמי, בתפילה ובתחינה כי יימצאו במהרה שלמים בגופם ובנפשם:

אריה בן איטא, משה בן שושנה, משה בן טויבא, ליין בן אילנה, יהודה אריה בן פייגא רבקה, רות בת שרה, דבורה בת קלארה, חיים בן שרה, מלכה בת שרה רחל, ישראל צבי יוסף בן טויבא, צבי דניאל בן יהודית, איטא בת מרים, לייבל בן פייגא רבקה, מרים נוטקין, מרים בת שרה, ג'יי קליינמאן, אילן נייבריף, אילן בן אברהם, אילן בן קלמן, דבורה בת קלארה, גבריאלה בת שרה, לייב בן שושנה, שרה בת אידא, ננסי בת סופיה, פרנקי בן ננסי, דבורה בת הייא, ג'יי בן ננסי, ניקולה בת אנדריא, יעקב ראובן הכהן בן דבורה, ארני נוטקין, ננסי קרס לוין, ברד כהן,

"הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה הָשָׁתָא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב".

 

אסון מיאמי רופאים חב"ד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד