ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
משבר חוק האזרחות

דיווח: ברע"מ שוקלים לפרק את הממשלה

בעקבות סאגת חוק האזרחות, מדווח הערב כי בכירים ברע"מ טוענים שהם שוקלים את צעדיהם ובודקים סקרים כיצד יתקבל בציבור תומכיהם עזיבה אפשרית של הקואליציה

דיווח: ברע"מ שוקלים לפרק את הממשלה
מנסור עבאס במליאה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

לקואליציה החדשה לא ניתנו מאה ימים של חסד. מיד עם הרכבתה והקמת הממשלה פתחו באופוזיציה במלחמת התשה כשהם מנצלים עד תום את החולשות המובנות של הקואליציה. המשבר הראשון והמשמעותי נע סביב הארכת חוק האזרחות או כפי שמכנים אותו "חוק איחוד משפחות". הארכתו של החוק תעניק זמן נוסף בו מדינת ישראל תוכל לדחות ערבים שרוצים להתאזרח בישראל בגלל משפחתם. 

הנימוק לחוק הוא ביטחוני, אך באופוזיציה לא מתכוונים להפוך את חיי הקואליציה לקלים חלילה, והם מתעקשים שלא לתמוך בחוק ולהשאיר את הקואליציה עם בעיה קשה כשרע"מ ונוספים מסרבים לתמוך בחוק. במהלך הימים נערכו אינספור שיחות בנושא, והיום אף נועד מנסור עבאס עם השרה איילת שקד, אך דווח בסיום כי השניים לא הגיעו להבנות.

הפרשן מוחמד מג'אדלה מפרסם הערב (רביעי) כמו מה שנשמע כחריקה צורמת בגלגלי הקואליציה. לטענת מג'אדלה, ‏לראשונה מאז הקמת הממשלה ברע"מ מתחילים לבדוק תרחישים מחוצה לה ומריצים סקרים בחברה הערבית. "שותפות לא יכולה להתקיים כשרק צד אחד נדרש להתגמש", אומר לפרשן גורם בכיר ברע"מ.

אמש דווח שהשרה שקד איימה על רע"מ כי אם לא יתמכו בחוק האזרחות - היא תקדם דיל עם 'הליכוד', שבו היא תעביר את חוק יסוד ההגירה בתמורה לתמיכת מפלגתו של נתניהו בהארכת הוראת השעה של חוק האזרחות.

מטרתה של שקד היא לגרום לחברי הכנסת של רע"מ, שכמה מהם הצהירו בימים האחרונים שיצביעו נגד חוק איחוד המשפחות, לגרום להם לתמוך בחוק ובינתיים, 'מרצ' שוקלת גם היא להתנגד לחוק.

בתחילת השבוע הודה יו"ר רע"מ מנסור עבאס כי עדיין לא נמצאה פשרה בין מפלגתו לשאר סיעות הקואליציה על חוק האזרחות, אך טען כי תושג כזו.

"טרם הושגה פשרה על חוק איחוד המשפחות, אבל תהיה פשרה", אמר עבאס בראיון ל'חדשות 12'. "אנחנו נגד החוק הזה ולא מצפים מאתנו שנתמוך. יש הבדל בין קידום הנושא הזה מתוך שותפות או מתוך הסתכלות אופוזיציונית".

הוא המשיך: "בימים אלה מתקיימות שיחות בינינו לבין יתר השותפים בקואליציה. אני מאמין שעד יום רביעי הבא נמצא את הדרך גם לשמור על הקואליציה והממשלה וגם לתת לסוגיה הזאת פתרון שיספק אותנו בשלב הזה".

מנסור עבאס חוק אזרחות איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד