ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
נכס היסטורי מהמאה ה-19

נערים יידו אבנים לעבר בית כנסת וניפצו חלונות

חלונותיו של בית כנסת עתיק מהמאה ה-19 נופצו ביום שני, היום שבו מלאו 80 שנה לטבח שביצעו הנאצים יחד עם הרומנים ביהודי יאסי. הערכה שקבוצת נערים עומדת מאחורי המעשה | המשטרה חוקרת

נערים יידו אבנים לעבר בית כנסת וניפצו חלונות
חלונות בית הכנסת שנופצו צילום: Silviu Vexler Știrile Transilvaniei

קבוצת נערים יידו אבנים לעבר בית כנסת מהמאה -19, בעיר אורסטי שבמערב גרמניה וניפצו את חלונותיו. איש לא נפגע בתקרית שהתרחשה ביום שני. המשטרה תיארה את המעשה כוונדליזם.

דובר המשטרה אמר לעיתון 'סטיריל טרנסילבניה' כי המקרה מוכר, אך הדובר לא הגיב לשאלה האם אם מתייחסים אל האירוע כפשע שנאה. כמה בני נוער, כולם קטינים, זוהו כאלה שיידו אבנים. העיתון דיווח כי שני ארכיאולוגים הבחינו בנזק בתחילת השבוע. יצוין כי בעיר אורסטי אין קהילה יהודית פעילה וכי בית הכנסת שופץ לפני כ-15 שנה.

ההשחתה של בניין בית הכנסת ההיסטורי, התגלתה כאמור ביום שני בבוקר על ידי שני ארכיאולוגים מהמוזיאון לאתנוגרפיה 'אוראטי', מיחאי קסטאיאן ואדריאן קסלן. שני המומחים הם אלה שהזעיקו את המשטרה המקומית ודיווחו על השחתת בית הכנסת וההרס שנגרם למקום ההיסטורי.

שני הארכיאולוגים היו בשטח והיו אחראים מטעם הארכיאולוגיה על העבודות ברחוב סמוך לבית הכנסת. החלונות והדלתות בצד מערב ודרום היו שבורים, ודלת בית הכנסת היתה סגורה. לאורך הקירות, באדן החלון, וכנראה, בתוך הבניין, ניצפו כמה עשרות אבנים בחצר, כולל סלעים שהושלכו ונמצאו על-ידי הארכיאולוגים.

חלונות בית הכנסת המנופצים. צילום: Silviu Vexler Știrile Transilvaniei 

בית הכנסת שוחזר בתחילת שנות האלפיים ואירח בשנים האחרונות כמה אירועי תרבות.

רקע כללי על המקום: ביום שני מלאו 80 שנה לפוגרום בעיר יאסי שברומניה, בבוקר יום שבת, 28 ביוני 1941, ביצעו חיילים רומנים וגרמנים, ואנשי שירות הביטחון הרומני, המשטרה והמוני אזרחים פשעים ושוד נגד היהודים באזור, אלפים נרצחו בבתיהם וברחובות; אלפים נוספים נעצרו על ידי חיילים רומנים וגרמנים והועברו למטה המשטרה.

אליעזר רוזין, שהיה אז רק ​​בן ארבע עשרה, סיפר לימים למכון 'יד ושם': "הם נכנסו לביתנו, צורחים וגוזלים מאיתנו את כל חפצינו. הם הורו לכולנו לצאת מהבית, כולל אמי ואחיותיי. הגעתי לתחנת המשטרה ובדרך ראיתי מכים אנשים וגופות יהודיות ברחובות. למחרת, יום ראשון השחור, ירו חיילים רומנים באלפי יהודים שנכלאו בתחנת המשטרה".

כ-4,000 יהודים, שנאספו מכל חלקי העיר, נדחסו בקרונות ובמשאיות משא. "רכבות המוות נסגרו הרמטית עם יהודים בדרכם לאושוויץ" תיאר.

יידוי אבנים אנטישמיות בגרמניה ניפוץ חלונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד