י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
במשפחות העושר נרשם עלבון

יאיר לפיד חזר מהאמירויות והשאיר זעם ותסכול

בזווית העסקית של נסיעת לפיד לאמירויות היו צרימות שגרמו כעס בקרב כמה מאנשי העסקים הבכירים מהאמירויות. אנשים אלה, שעומדים מאחורי השקעות גדולות בישראל, זועמים על כך שלפיד לא פגש אותם, למרות שהיו ניסיונות לתאם פגישה כזאת

יאיר לפיד חזר מהאמירויות והשאיר זעם ותסכול
יאיר לפיד עם שר החוץ של האמירויות צילום: שלומי אמסלם, לע"מ

בביקורו של שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד באיחוד האמירויות נחנכו השגרירות באבו דאבי והקונסוליה בדובאי, והוא נפגש עם כמה שרים ובראשם שר החוץ עבדאללה בין זאייד, אבל דווקא בזווית העסקית של הנסיעה היו צרימות שגרמו כעס בקרב כמה מאנשי העסקים הבכירים מהאמירויות. אנשים אלה, שעומדים מאחורי השקעות גדולות בישראל, זועמים על כך שלפיד לא פגש אותם, למרות שהיו ניסיונות לתאם פגישה כזאת. כך דיווח דני זקן ב'גלובס'.

לפי הפרסום של דני זקן ב'גלובס' אחד מאנשי העסקים זועם וטוען כי "שר החוץ העדיף פגישה עם משפיעני רשת שיש להם עשרות אלפי עוקבים, במקום עם אנשי עסקים בעלי יכולות השקעה של מיליארדים בישראל". לפי מה שנמסר ל'גלובס', בגלל קוצר הזמן לשכת השר העדיפה את הפגישה עם המשפיענים על פני אנשי העסקים, כשגם הפגישה עם המשפיענים בוטלה לבסוף. לפי אותו גורם, אם ההסכמים בין ישראל לאמירויות ממוקדים בגישה כלכלית עסקית , זה צריך היה לקבל ביטוי גם בביקור הזה.

מדובר בין השאר באנשי עסקים ממשפחות אל-נאבודה ואל-טאייר, המשתייכות לשמונה המשפחות החזקות במדינה. שתי המשפחות האלה הן הראשונות שיזמו השקעות בישראל ורכישות של חברות שחלקן בתהליכי סיום.

על פי הדיווח של זקן, בעקבות הביטול שלח אחד מבכירי חברת אל-נאבודה מכתב ללשכת שר החוץ, בשמם של כלל אנשי העסקים. בנוסח המכתב שהגיע לידי גלובס נאמר, כי משפחת אל-נאבודה היא מגדולות המשקיעות בישראל בעיקר בתחום הטכנולוגי כבר 25 שנה וביתר שאת מאז הסכמי אברהם. הכותב ניסה לשכנע את לשכת השר לקיים בכל זאת את הפגישה האמורה עם עבדאללה אל נאבודה ואל טאייר, ועם המנהלים הבכירים של חברות הענק RTA ו-DIWA.

גורם ישראלי בכיר, המעורה במגעים הדיפלומטיים והכלכליים עם האמירויות ומדינות המפרץ, אמר לגלובס כי כלל יסוד במגעים אלה הוא מתן יחס וכבוד, ובמקרה הזה בקודים של משפחות העושר נרשם עלבון. "לא שיבטלו את ההשקעות המתוכננות, אבל הם מצפים לקבלת יחס הולם מהממשלה החדשה, שתבין את הדרך לליבם של אנשי העסקים כאן. אם רוצים את ההון שלהם צריך לכבד אותם ואת הנוהגים המקובלים".

מלשכת לפיד נמסר כי הוא ומקבילו האמירתי נפגשו עם אנשי עסקים מהאמירויות שהוזמנו על ידי הממשל. לא נמסרה תגובה לביטול הפגישה עם אנשי העסקים הבכירים.

משרד החוץ מאיץ בשבועות האחרונים את המגעים לחיזוק הקשרים הכלכליים עם האמירויות' מתוך תפיסה כי הדבר יסייע לתוכנית היציאה ממשבר בקורונה, והבנה בחשיבות ההסכמים אסטרטגית וכלכלית. האירוע הזה מעיד שיש עוד מה לשפר בגישה כלפי מדינות המפרץ.

יאיר לפיד איחוד האמירויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד