י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אסון מירון

הוועדה התכנסה לראשונה: הכרה לאומית בערכם וחשיבותם של האתרים

יו"ר ועדת החקירה ל'אסון מירון' דרשה היום מסמכים מההיערכות להילולת הרשב"י במירון, במהלכה נהרגו 45 מתפללים כשנוצר דוחק רב ב'מסדרון המוות' | ועדת החקירה שהוקמה לצורך חקירת האסון התכנסה היום לראשונה | "הכרה לאומית בערכם וחשיבותם של האתרים"

הוועדה התכנסה לראשונה: הכרה לאומית בערכם וחשיבותם של האתרים
45 הנפטרים באסון מירון צילום: באדיבות המצלם

יו"ר ועדת החקירה ל'אסון מירון', השופטת בדימוס מרים נאור, דרשה היום (ראשון) מסמכים מההיערכות להילולת הרשב"י במירון, במהלכה נהרגו 45 מתפללים כשנוצר דחק ב'מדרגות המוות' שלצד רחבת ההדלקה של חסידות תולדות אהרן.

היא דרשה לקבל חומרים ומסמכים מזמן אמת עוד לפני התיאום עם היועץ המשפטי לממשלה שנדרשים להם בגלל שיש חקירה פלילית. במסמך שפרסמה נכתב כי יש לחקור את מעגל קבלת ההחלטות שהביאו לאישור האירוע ותיבחן קבלת האחריות של המדינה על חלק מהאתרים הקדושים.

הוועדה הקציבה מסגרת זמנים של 45 ימים, שבה על היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להגיש כל מסמך שיש בו המלצות לתיקונים בתחום הבטיחות במקומות הקדושים ובאירועים המנויים, הצעות חוק שהיו, דוחות מבקר, המלצות ועוד. כמו כן, ועדת החמישה, המרכז לפיתוח המקומות הקדושים, מ.מ מרום הגליל יעבירו גם הם חומרים לוועדה לטובת החקירה.

נאור, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, ציינה במכתב: "נחזור ונדגיש: זו רק תחילתה של הדרך. לאחר התיאום עם היועץ המשפטי לממשלה ניתן הוראות נוספות הכול כפי שיידרש".

"כמצוות החלטת הממשלה עלינו לתאם עם היועץ המשפטי לממשלה נוכח קיומן המקביל של חקירה פלילית וחקירת המחלקה לחקירות שוטרים. עם זאת, נראה לנו שניתן להוציא דרישות לקבלת מסמכים מזמן אמת עוד לפני התיאום עם היועץ המשפטי לממשלה", כתבה נאור.

במסמך נכתב כי על משרדי הממשלה השונים באמצעות היועץ המשפטי לממשלה להעביר לוועדה את כל המסמכים מזמן אמת הנוגעים להיערכות לאירוע נשוא החקירה בשנת תשפ"א. בכלל זה יכללו פרוטוקולים של דיונים פנימיים, התכתבויות ותרשומות על שיחות שהתקיימו. כן יועברו לוועדה כל המסמכים המאוחרים לאירוע הכוללים ניתוחים והפקת לקחים.

המסמכים האמורים יועברו לוועדה גם על ידי הגופים הבאים: המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים; המועצה המקומית מרום הגליל; ועדת החמישה לעניין קבר ר' שמעון בר יוחאי. בידי הוועדה לא נמצאות הכתובות של הגופים המנויים בסעיף זה ועל כך מתבקש היועץ המשפטי לממשלה להפנות אליהם את ההחלטה ולהמציא את כתובותיהם לוועדה.

בנוסף לכך, היועץ המשפטי לממשלה מתבקש במסמך לחוות דעתו בשאלה האם האירוע במירון הוא בגדר עסק טעון רישוי על פי חוק רישוי עסקים, תשכ"ח-1968 והתקנות והצווים שהוצאו על פיו. אם היועץ המשפטי סבור שאין מדובר בעסק טעון רישוי יבהיר היועץ המשפטי לממשלה מהי מערכת הדינים והכללים החלים על האירוע. במקביל, בין אם מדובר בעסק טעון רישוי ובין אם לאו יבהיר היועץ המשפטי מהם הדינים והכללים החלים לגבי עסק טעון רישוי של אירוע.

כמו כן, בתוך 45 יום מהיום יגיש היועץ המשפטי לממשלה כל מסמך מזמן אמת שיש בו המלצות לתיקון בתחום הבטיחות במקומות הקדושים ו\או באירועים המוניים, ובכלל זה דוחות מבקר המדינה, דוחות פרלמנטרים, דוחות צוותים בין-משרדיים, המלצות בתוך משרדי הממשלה וכל כיוצא באלה. מבלי לפגוע בכלליות האמור לעיל, יוגשו מכלול ההמלצות שניתנו לאחר אסון ערד, אסון כפר המכביה, אסון וורסאי, האסון בו נהרגה סגן הילה בצלאלי זיכרונה לברכה בהר הרצל והמלצות דומות ככל שישנן. כן יוגשו הצעות חוק, ככל שישנן, בעניינים האמורים שלא הבשילו לכדי חקיקה.

בתוך כך, במסמך שיצא לאחר קבלת "החלטות הישיבה הראשונה של ועדת החקירה לאסון מירון", הוועדה תמליץ על הדרך הנכונה לעריכתם של אירועים המוניים בעיקר במקומות פולחן דתיים לרבות: הכרה לאומית בערכם וחשיבותם של האתרים תוך בחינת הצורך בקבלת אחריות המדינה על חלק מהאתרים ובשינוי הבעלות על האתרים כיאה לערכם וחשיבותם לכלל הציבור.

בנוסף, הוועדה תמליץ על יצירת מנגנון תקצוב ראוי ורישוי כחוק לקיומם הבטוח של האירועים. הוועדה תמליץ בפרט לגבי השינויים הנדרשים באתר הילולת ל"ג בעומר בהר מירון ובתשתיותיו לצורך בטיחות קיום אירועים בו בעתיד.

אסון מירון תשפ"א ועדת חקירה ממלכתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד