י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תגלית היסטורית

במהלך שיפוץ בית עלמין: נמצא חדר הטהרה העתיק של רשקוב

במהלך שיפוץ מקיף בית העלמין העתיק של העיירה היהודית רשקוב נמצא במפתיע חדר הטהרה העתיק שהשתמר כמו בזמן שפעל לפני עשרות שנים

במהלך שיפוץ בית עלמין: נמצא חדר הטהרה העתיק של רשקוב
בית העלמין העתיק של רשקוב צילום: באדיבות המצלם

בית העלמין היהודי של העיירה רשקוב שהוזנח והופקר למעלה מ-80 שנה, עובר בימים אלה פרוייקט שימור ושיפוץ רחב היקף. העיירה רשקוב שבטרנסניסטריה, מולדובה היתה מרכז יהודי שוקק עד לשנות השלושים של המאה הקודמת. החיים היהודיים כללו בתי כנסת ובתי מדרש והתגוררו בה גדולי החסידות כמו תלמידי הבעש"ט הרה"ק רבי יעקב יוסף כ"ץ זי"ע (בעמח"ס תולדות יעקב יוסף), רבי שבתי מרשקוב ורבנים חשובים נוספים.

את פרוייקט השיפוץ מוביל רבה של מולדובה הרב פנחס זלצמן יחד עם הקהילה היהודית בקישינב וארגונים יהודיים נוספים. הרב זלצמן שמחולל מהפכה של החייאת היהדות במולדובה כולה בשנים האחרונות, לקח על עצמו את נושא שיקום בתי העלמין היהודיים רק בעיירות נידחות ומרוחקות כמו רשקוב וערים נוספות ברחבי טרנסניסטריה.

במלאכת החיפוש והשיפוצים לוקחים חלק גם ראש הקהילה היהודית באזור מר יורי קרייכמן, יו"ר המועצה המתאמת לסיוע טכני והומניטרי מר יבגני בורמיסטרוב וראש הנהלת הכפר רשקוב מר אולג ברשדסקי.

השבוע, במהלך פעולות השיקום, למיפוי וגילוי המצבות בתוך סבך הצמחיה הפראית והמצבות השבורות בחלקן, מצאה לפתע המשלחת את חדר הטהרה המקורי בו השתמשו עד שנת 1931. חדר הטהרה השתמר במלואו, כולל הציוד ומיטת השיש.

הרב פנחס זלצמן רבה הראשי של הקהילה היהודית במולדובה אמר כי "ההיסטוריה של יהדות מולדובה מלאה בדמויות הוד וחיים יהודיים תוססים, לצד פוגרומים קשים שידעה הקהילה המקומית. התגלית המפתיעה היא תחושה של חיבור היסטורי, לעבר היהודי המפואר של האזור והכפרים בהם גדלו וכיהנו כרבנים גדולי וענקי החסידות כמו בעל התולדות יעקב יוסף, והמקובל רבי שבתאי מרשקוב בעל מחבר הסידור המפורסם ע"פ כוונות האר"י הקדוש. זאת תחושת שליחות אדירה לחדש ולאתר את העבר היהודי של מולדובה וטרנסניסטריה במיוחד לאור ההתעוררות היהודית בשנים האחרונות במולדובה כולה".

בחלק מהתמונות ניתן לראות את חדר הטהרה שהתגלה, מכוסה ברובו בצמחייה עבותה

 

בית עלמין יהודי שיפוץ קבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד