י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מתנצלים בפני השכנים

החרדים בגבעה הצרפתית טוענים: פקידי העירייה מתעמרים בנו

תושבי השכונה הירושלמית טוענים כי מנהל מחלקת החינוך בעירייה אינו מוכן להקים בית ספר בשכונת הגבעה הצרפתית | "היה לנו מבנה מוכן להשכרה בקומת מינוס של בית אבות, באה העירייה והציעה להם סכום הרבה יותר גבוה בשביל שלא ישכירו לציבור החרדי את המבנה"

החרדים בגבעה הצרפתית טוענים: פקידי העירייה מתעמרים בנו
כיתות לימוד. אילוסטרציה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

השכונות המעורבות בירושלים ידועים לאורך שנים בסבל שהם עוברים בשלל נושאים, עיקרם בהקמת מוסדות חינוך במקום. זה גם מנת חלקם של תושביה החרדים של שכונת הגבעה הצרפתית, שם מנסים עסקני השכונה להקים בית ספר לבנות ונתקלים בקשיים רבים.

התושבים מדגישים כי ראש העירייה משה ליאון הבטיח לסדר את הנושא הזה, והטענה להם לא נגדו, אלא נגד פקידי העירייה, הגורמים לכך שהצהרותיו של ראש העיר לא מקבלות ביטוי בשטח, בטח לא באופן מלא. 

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' אמרו תושבי השכונה כי מנהל מחלקת חינוך בעירייה אביב קינן ישב עם העסקנים ואמר להם שהוא לא מוכן להקים בית ספר בשכונה הגבעה הצרפתית "היה לנו מבנה שהיה מוכן להשכרה בקומת מינוס של בית אבות, באה העירייה והציעה להם סכום הרבה יותר גדול בשביל שלא ישכירו לציבור החרדי את המבנה".

לטענת התושבים, קינן אמר להם לכו לגבעת המבתר אתן לכם שכירות לשנה. העסקן בשכונה ר' אברהם הולצר עשה כדברי קינן, הלך וחתם חוזה עם בעל דירה בבניין מגורים חילוני, דירה שתהווה בית ספר לבנות. השכנים לא אהבו את בית הספר שנפתח להם בבניין והם החלו בהליכים משפטיים נגד בית הספר בטענה שהם לא רוצים בית ספר חרדי בשכונה.

בפתח המבנה בו שוכן עכשיו בית הספר, פרסם הולצר בקשת סליחה מהשכנים, וכה כתב: "התנצלות: שכנים יקרים, הצטערתי לשמוע שתושבי האזור ממורמרים על זה שאני מתכנן לפתוח בית ספר כאן ב'אמצע השכונה'. התכנון המקורי היה לפתוח בית ספר בתוך שכונת הגבעה הצרפתית. אבל, שכנים חילונים שלא רצו שיפתח בית ספר חרדי באזור מעורב, פנו לגורמים שונים בעיריית ירושלים וביקשו מהם לפעול בכל צורה אפשרית למנוע את פתיחת בית הספר [כנראה שהם מאמינים ש'דו-קיום' מגיע רק לערבים ולא לחרדים...]".

הולצר הוסיף וגולל את סיבת הגעתו למקום: "מנהל מחלקת חינוך בירושלים פנה אלי עם אולטימטום: אם אני לא מעביר את בית הספר לשכונות הצמודות [גבעת המבתר\רמת אשכול], עיריית ירושלים תתנגד בכל תוקף לפתיחת המוסד ולא נוכל לקבל סמל מוסד ממשרד החינוך, ויהיה אסור מבחינה חוקית להפעיל את המקום, והוא 'ידאג' שהמשטרה ומחלקת אכיפה יהיו במקום, להציק למנהלות ולבנות הלומדות שם. אמרתי לו שאני חיפשתי מקום נורמטיבי לעשות את זה בשכונות הצמודות ולא מצאתי. [בגבעה הצרפתית היה מדובר על בנין באזור שלא יפריע לתושבים, ובגבעת המבתר ורמת אשכול אין בכלל מקומות שאפשר לעשות את זה, אבל] הוא התעקש שאני אמצא דירה לשכור לשנה הקרובה, ולשנה הבאה יעזור לי למצוא בנין נורמטיבי ברמת אשכול.

"אני לא אחד שאוהב לנהל מריבות," הדגיש הולצר, ופרט: "לא עם השכנים החילונים בגבעה הצרפתית, לא עם עיריית ירושלים, וכמו כן, אני לא רוצה לנהל מריבה אתכם, תושבי שכונת גבעת המבתר. בסופו של דבר נקלעתי למקום מאד לא נעים, ואין לי הרבה ברירות כאן. הצטערתי מאד כאשר קיבלתי מכתב מעורך דין של אחד השכנים שבו הוא מאיים לנקוט צעדים משפטיים נגדי, ושמחתי מאד כאשר הסברתי לשכן הזה את תמונת המצב, והוא ממש הבין אותי ואת מצוקתי, ובא לקראתי בכל מה שהוא יכול. זה באמת שכונה נפלאה עם אנשים הגונים.

"במקביל לבקשת התושב, אני פניתי עכשיו לפוליטיקאים שונים, מחברי הכנסת ועד לחברי המועצה כאן בעיריית ירושלים, וביקשתי שיפנו לראש העיר, מר משה ליאון, שיכנס לפרשייה המסובכת הזו וימצא פתרון עבור כולנו. מאז ומתמיד, ראש העיר קשוב לצרכים של התושבים, ואני מאמין שאם יציגו לו את הדברים באורם הנכון, הוא יצליח לסדר את הדברים על הצד הטוב ביותר.

"כמו כן, אני מבקש מכם תושבי השכונה, שכל מי שמרגיש את עצמו ניזוק מזה, שיפנה לנציגים שלנו בעירייה ושיעזרו לטפל בנושא. לשכנים שכבר דיברתי איתם, אני שמח שאתם מבינים אותי וקיבלתם את ההתנצלות שלי. לכל מי שעוד לא הספקתי לדבר איתו, אני אשמח לשבת אתכם ולחפש פתרונות. גם אם בסופו של דבר נאלץ לעשות את בית הספר כאן בשכונה, אני מאמין שנוכל לעשות את זה בצורה שכמעט ולא יפריע לשכנים, ואשמח לשמוע את הבעיות שיכולות להתהוות [רעש, פקקים וכו'] ולטפל בהכל.

לסיכום כתב: "בית המקדש נחרב בעבור שנאת חינם, ובפרט בימים אלו של בין המצרים, בואו נרבה באהבת חינם, ונזכה לשמוח בביאת גואל צדק, במהרה בימינו". 

בעיריית ירושלים מסרו בתגובה: "מאז נכנס ראש העיר משה ליאון לתפקידו הוא שם בראש סדר העדיפויות את צמצום הפערים בכל מה שקשור למבני חינוך במגזר החרדי.
בשל מצוקת המבנים האדירה, הוחלט לתעדף את בניית המבנים על פי הצרכים הדחופים ביותר".

"התושבים בגבעה הצרפתית הבהירו בשיחות עם העירייה כי הצורך הדחוף ביותר מבחינתם הוא בניית מעון לפעוטות. בפתיחת שנת הלימודים הקרובה, יפתח מעון המיועד לציבור החרדי, בהנהלה חרדית, במקום חדש שישופץ בסכומי עתק לרווחת הילדים. זאת בנוסף לגן ילדים נוסף שיפתח בשכונה לקראת שנת הלימודים הבאה".

"לא למותר לציין כי הילדות בגילאי בית הספר מקבלות הסעה על חשבון העירייה מדלת לדלת. עיריית ירושלים תמשיך לפעול להשלמת הפערים במבני החינוך לכל הגילאים, המגדרים והציבורים בירושלים".

גבעה הצרפתית ירושלים משה ליאון בית ספר לבנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד