כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

סקר בדק: מדוע הציבור לא משתמש בתחבורה ציבורית?

72% מהציבור דיווחו כי אינם משתמשים בתחבורה ציבורית, למרות שזו זמינה להם, מאחר שיותר נוח להם לנסוע ברכב פרטי • ואיך הציבור נוסע לעבודה או בשעות הפנאי?

סקר בדק: מדוע הציבור לא משתמש בתחבורה ציבורית?
אלי קובין



72% מהציבור מעדיף את הרכב הפרטי על פני תחבורה ציבורית מטעמי נוחות, למרות שהתחבורה הציבורית זמינה לו. כך עולה מסקר חדש שערך מכון 'גיאוקרטוגרפיה' עבור 'אור ירוק', בקרב מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "כמה פעמים יצא לכם לעמוד בתחנת רכבת או אוטובוס, ממהרים להגיע ליעדכם, אך אלו איחרו לבוא? כמה פעמים עמדתם בפקק תנועה עם רכבכם הפרטי וחשבתם כמה טוב היה אילו הייתה לכם רכבת זמינה מהבית לעבודה או ללימודים, אשר הייתה מביאה אתכם בנוחות ובמהירות?

"לצערנו, בישראל של שנת 2010, התחבורה הציבורית עדיין מותאמת לשנות השבעים, מה שמביא את הישראלי להעדיף את הנסיעה ברכבו הפרטי על פני השימוש בתחבורה ציבורית".

על פי הסקר, 23% מגיעים לעבודה או ללימודים באמצעות אוטובוס אל מול 41% המגיעים ברכב פרטי. השיעור הגבוה ביותר של המשתמשים באוטובוס לצורך הגעה ללימודים או לעבודה הוא בקרב תושבי אזור ירושלים (כ-27%), יותר מכל אזור אחר בארץ.

לעומתם, 47.5% מתושבי אזור השרון משתמשים ברכב פרטי, יותר מכל אזור אחר.

עוד נמצא על פי הסקר, כי כאשר מדובר על בילויים או נסיעה בשעות הפנאי, שיעור המשתמשים ברכב פרטי עולה ל-70% אל מול 13% בלבד הנוסעים באוטובוס ו-7% הנוסעים במונית. גם במקרה זה מובילים תושבי אזור השרון בשימוש ברכבם הפרטי (75.5%) אל מול תושבי אזור ירושלים, אשר 66% מהם נוסעים ברכבם הפרטי לצורך יציאה לבילוי או בשעות הפנאי וכ-19.5% באוטובוס.

57% מהציבור ציינו כי הם משתמשים ברכב פרטי כאמצעי התחבורה העיקרי, 27% באוטובוס, 6% במונית, 6% בהליכה ברגל (ב-2009 רק 2% ציינו כי הליכה ברגל הינה אמצעי התחבורה העיקרי שלהם), 3% ברכבת, 1% באופנוע וקטנוע ו-1% גם באופניים.

מדוע הציבור לא משתמש בתחבורה ציבורית?

כאמור, 72% מהציבור דיווחו כי אינם משתמשים בתחבורה ציבורית, למרות שזו זמינה להם, מאחר שיותר נוח להם לנסוע ברכב פרטי. 23% ציינו כי הם לא רוצים להיות מוגבלים ללוחות הזמנים של התחבורה הציבורית ו-18% ציינו כי הסיבה לאי שימוש בתחבורה ציבורית נובעת מכך שהם מגיעים יותר מהר ברכב פרטי.

אבואב: "הסקר מצביע על כך שכמחצית מהציבור בישראל מביע נכונות לנסוע בתחבורה ציבורית, אם זו תהייה סדירה, נגישה ומהירה. הציבור הישראלי, אשר מטייל בבירות העולם ועד לתחבורה ציבורית נוחה ומהירה, בין אם מדובר באוטובוסים, חשמליות או רכבת תחתית, מבין שמצב התחבורה הציבורית בישראל נמצא בפיגור רב אחרי מדינות רבות בעולם ורחוק ממתן מענה נוח כפי שקורה בעולם ולכן, באין ברירה, נשאר דבק ברכב הפרטי".

עוד מוסיף אבואב: "על מנת להבין את הפער העצום בין ישראל לעולם, די אם ניקח כדוגמא את אזור לונדון, הזהה לישראל, שם רק 12% מגיעים לעבודה ברכבם הפרטי, 72% ברכבת ועוד 9% באוטובוס".

---
כתב ועיבד נתונים: אלון חן, מנהל מדיה מקומית ומגזרית, אור ירוק
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד