י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
עיסאווי פריג' הוקסם

"שלא ייראה שניצחתי": כך מגן בנט על השמאל מפני ביקורת

בטורי סוף השבוע ניתן למצוא אחידות בין יוסי ורטר ב'הארץ' לבן כספית ב'מעריב' בכל הנוגע לאתרוג הממשלה. בשני הטורים מציירים תמונה של אידיליה יוצאת דופן בין הסיעות שמרכיבות את הקואליציה על-אף חילוקי הדעות | ורטר מספר כי בנט מגן על הצד השמאלי בממשלתו מפני ביקורת ודואג לאזן חקיקה ימנית מדי

"שלא ייראה שניצחתי": כך מגן בנט על השמאל מפני ביקורת
נפתלי בנט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בטורי סוף השבוע ממשיכים במלוא המרץ לאתרג את ראש הממשלה נפתלי בנט על ממשלתו החדשה, ובטורים המרכזיים ב'הארץ' וב'מעריב' מדווחים על אידיליה בין הסיעות השונות בקואליציה משמאל לימין, על אף חילוקי הדעות המשמעותיים ביניהם. ורטר אף מספר בטורו כי בנט אמר בשיחות פנימיות שהוא דואג לסיעות השמאל בממשלתו מפני ביקורת ודואג שלא יראה שהצד הימני ניצח.

כך למשל מספר ורטר ב'הארץ', כי בשעות המתוחות קודם ההצבעה על 'חוק האזרחות' שבסופו של דבר נפל בשוויון 58, צלצל ראש הממשלה בנט ליו"ר 'מרצ' הורביץ שסיעתו התכוונה להצביע נגד הארכת החוק וביקש ממנו לכנס את חברי הסיעה בלעדיו כדי לנסות לפשר איתם. הורביץ הסכים וצלצל ליו"ר סיעתו רוזין.

"בשתיים בלילה המצב נראה רע", כותב ורטר, "עשרה ח"כים (שישה ממרצ וארבעה מרע"ם), איימו להצביע נגד. מרידה רחבה כזו היתה פוגעת אנושות ביציבות הקואליציה. בנט החליט להתערב. הוא התקשר להורוביץ שהיה בבית, באדיבות החוק הנורווגי. יש לך התנגדות שאשב עם הסיעה שלך? בירר. חלילה, אמר הורוביץ. הוא התקשר לרוזין. ראש הממשלה מבקש לראות אתכם, אמר לה. כל סיכום שתגיעו אליו, יהיה מקובל עליי".

ורטר מספר כי "השישייה הממורמרת (מרצ) ירדה ללשכה. בנט ביקש לברר מה כואב, איפה כואב וכמה. התפתחה שיחה של שעה. לא דמיינתי שגם בעוד אלף שנה הייתי יושב איתם ככה, אמר בנט אחר כך ליועציו. רוב חברי הסיעה התוודעו לראשונה ל'בנט החדש'. הם יצאו מוקסמים. מאוד הופתעתי ממנו, שיתפה רוזין, הוא היה קשוב, אמפתי, פתוח. העלינו בפניו בעיות שהוא לא היה מודע כלל לקיומן".

"המרצניקים סיימו את הפגישה בתחושה טובה. זמן קצר אחר כך רה"מ התקשר לרוזין. דיברתי עם היועמ"ש, אמר לה, בקשותיכם אושרו. מרצ החליטה לתמוך. רע"ם התפצלה. שניים תמכו, שניים נמנעו. אילו שקד לא היתה נופלת בפח שטמן לה עמיחי שיקלי, המחנך הערכי ששוב רימה את חבריו, מנסור עבאס היה מביא עוד תומך והתיקון היה עובר. ההצבעה הסתיימה בתיקו. הקואליציה הובכה קשות. בליכוד ובציונות הדתית עלצו, יחד עם המשותפת".

ורטר מציין כי ראש הממשלה בנט מוקסם למשל משרת התחבורה מרב מיכאלי ובשיחות בניהם הוא מוצא בה פרטנרית נהדרת - כל עוד לא מדברים על אידיאולוגיה. "גם שר הבריאות ניצן הורוביץ זוכה להוקרתו", הוא כותב ומביא דיאלוג בין יו"ר מרצ לבנט: "אני מבין שאתם חוטפים חזק, מהקהל שלכם ומעיתון "הארץ", אמר לו בכמה הזדמנויות. אל תדאגו. עוד מעט יגיעו הצעות החוק הפרטיות, ואז אנחנו, הימין בממשלה, נפיל האחד אחר השני את כל החוקים של הליכוד והציונות הדתית".

חמור מכך, ורטר מצטט את בנט כאומר שהוא בעצמו מגן על השמאל מפני חקיקה ימנית שתוביל לביקורת כלפיהם: "לפעמים, התבטא בנט השבוע בשיחה פנימית, אני מחויב להם יותר משהם מחויבים לעצמם. נאמר שהם ויתרו במשהו. אני יושב וחושב, אולי זה מוגזם, אולי זה יכניס אותם לפינה בעייתית ואז אני לוקח צעד אחורה. שלא ייראה שניצחתי אותם. אני לא רוצה להגיע למקומות האלה".

הפרשן בן כספית אף לוקח את מלאכת האתרוג צעד אחד קדימה וכותב ב'מעריב': "נפתלי בנט מבסוט. נהנה מכל רגע. זה לא משתקף החוצה כי בנט מקפיד על אווירת עבודה, ענייניות וצניעות, אבל בתוך החדר הוא מרחף. "ממשלה של רצון טוב" הוא אומר, ומיד נותן את הקרדיט למרב מיכאלי, הראשונה שהגתה את הסלוגן הזה. ראש ממשלה שמחלק קרדיטים לשרים אחרים ועוד כאלה שאינם ממפלגתו? הוא שפוי, הבנט הזה?".

עוד כותב כספית כי "בנט מקדיש זמן רב לשרים ולראשי המפלגות. דלתו פתוחה. יושב עם כל אחד ואחד מהם. עיסאווי פריג' סיפר השבוע שישב עם בנט ארבע פעמים מאז הוקמה הממשלה, והוקסם. ראש הממשלה מדגיש, בשיחות סגורות, שהוא לא משנה את עמדותיו. הוא אידיאולוג ימני. היה ונשאר. אבל הוא משנה את התנהגותו. הוא יודע שייאלץ לדחות את הגשמת חלומותיו. הוא לא נבהל מזה והוא שמח לגלות שגם הצד השני לא".

נפתלי בנט מרצ יוסי ורטר בן כספית מיכל רוזין ניצן הורביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד