ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"פוגעת בחירותם הדתית"

אפליית התקציב למוסדות דתיים: בית המשפט בארה"ב יכריע

בית המשפט העליון בארה"ב ידון באפליית תלמידים ומוסדות חינוך דתיים במדינת מיין. אגודת ישראל באמריקה הצטרפה להורים בהליך משפטי שנקרא "ידיד בית המשפט", ולמרות סירוב ראשוני לדון בנושא, בימים אלו החליט בית המשפט העליון שאכן יש לדון בכך

אפליית התקציב למוסדות דתיים: בית המשפט בארה"ב יכריע
אולם בית משפט. אילוסטרציה צילום: unsplash

אגודת ישראל באמריקה מנהלת מזה מספר חודשים מאבק בבית המשפט נגד אפליית תלמידים ומוסדות חינוך דתיים. הטענה היא כי ילדים הלומדים בבתי ספר דתיים במדינת מיין שבארה"ב, אינם זכאים לסיוע ממשלתי דומה לילדים דומים בבתי ספר פרטיים אחרים. תחילה בית המשפט סירב לדון בנושא, אך לאחר עתירה מחודשת של אגודת ישראל באמריקה בית המשפט הסכין לדון בכך.  

מובילי המאבק הם קבוצת הורים לילדים שלומדים בבתי ספר דתיים במדינת מיין, ארה"ב. ההורים טוענים, כי למרות שתלמידים בתי ספר פרטיים רבים (בנפרד מבתי ספר ציבוריים) במדינה זו זכאים למימון שכר לימוד ממלכתי, בכל זאת חוק המדינה קובעת כי לא תשלם שכר לימוד עבור תלמידים שלומדים בבתי ספר דתיים, למרות שגם הם נחשבים בתי ספר פרטיים.

אגודת ישראל באמריקה הצטרפה להורים בהליך משפטי שנקרא "ידיד בית המשפט", ולמרות סירוב ראשוני לדון בנושא, העלתה שורה של טענות שבגינן ראוי שבית המשפט העליון אכן ידון באפליה חמורה זו. בימים אלו החליט בית המשפט העליון שאכן יש לדון בכך.

אגודת ישראל טענה כי החוק, שאושר בעבר על ידי בית המשפט המחוזי הפדרלי ובית המשפט לערעורים הראשון, מפר את סעיף הפעילות החופשית של חוקת ארה"ב, על פי כמה החלטות של בית המשפט העליון האמריקני לאחרונה, מכיוון שהוא אוסר על תלמידים לקבל שכר לימוד או סיוע ללימודיהם אך ורק בגלל האופי הדתי של בית הספר שלהם.

כידוע, ישיבות קטנות, תלמודי תורה ובית יעקב מתנהלים בארה"ב כבתי ספר פרטיים דתיים. חוק שיפלה אותם לרעה במדינה אחת, ויאושר על ידי בתי משפט פדרליים, עלול להשפיע על מניעת סיוע ושכר לימוד לבתי ספר דתיים גם במדינות אחרות באמריקה

הרב חיים דוד צוויבל, סגן נשיא בפועל של אגודת ישראל אמריקה, אמר כי "הדרת תלמידי בתי ספר דתיים מתוכנית סיוע ממלכתית, הקיימת ומועילה לתלמידי בתי ספר פרטיים אחרים, פוגעת בחירותם הדתית. אנו שמחים מאוד כי בית המשפט העליון הסכים לדון בתיק זה, ואני מקווה לשים קץ לאותה פרקטיקה בלתי חוקתית ומפלה".

אגודת ישראל דאמריקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד