י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
מזהמים - ומשלמים

הפרו את תקנות חוק אוויר נקי ויספגו עיצום כספי גבוה

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך כ-920 אלף שקל על חברת דיזול לאנרגיות, על הפעלת תחנת דלק בצ'ק פוסט שבמפרץ חיפה; גרמה לפליטת אדי דלק רעילים ומזהמים לסביבה

הפרו את תקנות חוק אוויר נקי ויספגו עיצום כספי גבוה
תחנת הדלק דיזול במפרץ חיפה צילום: המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך כולל של 919.6 אלף שקל על חברת דיזול לאנרגיות, המפעילה תחנת דלק באזור הצ'ק פוסט במפרץ חיפה, בגין הפרת תקנות חוק אוויר נקי.

במסגרת פעילות פיקוח שביצע מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה, בסיוע איגוד ערים מפרץ חיפה, נמצאו בתחנה מספר הפרות: התחנה ניפקה בנזין לכלי-רכב כאשר הייתה תקלה במערכת השבת האדים בשלוש מתוך ארבע מנפקות במשך תקופה ממושכת (2 עמדות במשך כחצי שנה ועמדה אחת במשך כשנה); בנוסף, מערכת הניטור והבקרה של מערכות מישוב האדים לא פעלו כנדרש והחברה לא השביתה את עמדות התדלוק התקולות.

כמו-כן, מפעיל התחנה לא החזיק בתחנת הדלק את מלוא ממצאי הניטור הרציף של מערכות מישוב האדים והניטור ולא הציג אותם לפי דרישת הממונה. כתוצאה, מליקויים אלו נפלטו מתחנת הדלק אדי דלק רעילים ומסרטנים לסביבה וגרמו לסיכון מיותר לבריאות הציבור.

מבדיקת גורמי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה עולה, כי מערכת הניטור והבקרה המותקנת בתחנת הדלק התריעה לעובדי התחנה במשך חודשים רבים על הליקוי. למרות זאת, המשיכה החברה להפעיל את נקודות התדלוק התקולות, ובכך הפרה את התקנות.

לאחר הליך פיקוח ואכיפה במחוז חיפה, אמיר זלצברג, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה, הטיל על החברה עיצום כספי בגין ההפרות בסך כולל של 919,600 שקל. זלצברג הסביר: "תחנת דיזול צ'ק פוסט לא הפעילה את מתקני מניעת הפליטה כנדרש בתקנות, ובכך גרמה לזיהום מתמשך ומיותר שסיכן את הציבור באזור - ולכן הטלנו עליה עיצום כספי. באדי דלק קיימים חומרים רעילים ומסרטנים, ולא נאפשר פליטה מיותרת ואסורה שלהם לסביבה".

כידוע, ניתן לצמצם 85% מפליטות אדי דלק הנוצרות בעת תדלוק כלי רכב בבנזין, באמצעות התקנה והפעלה של מערכת מישוב אדים מסוג Stage II. מערכת זו יונקת את אדי הדלק ומשיבה אותם למכל הבנזין של תחנת הדלק. תקלה במערכת מישוב שלב II גורמת לפליטה מוגברת של אדי דלק לסביבה.

בתחנה שהפעילה חברה דיזול לאנרגיות הונפק בנזין בשלוש מתוך ארבע עמדות תדלוק שבהן המערכות למישוב אדים ובקרה היו תקולות במשך תקופה ממושכת, שבמהלכה בוצעו מאות ואף אלפי ניפוקי בנזין. בעקבות תקלות אלו נפלטה לאוויר, שלא לצורך, כמות מוגברת של אדי דלק הפוגעים בבריאות הציבור. 

כפי שעלה מדוחות הסיור ואף נאמר בסיכום השימוע על-ידי נציגי החברה, מערכת הניטור התריעה על תקלה מתמשכת בעמדות התדלוק אך למרות זאת לא החברה לא השביתה אותן והן המשיכו לנפק בנזין לכלי-רכב. רק לאחר סיור הביקורת שערכו גורמי המקצוע של המשרד בתחנה, פעלה החברה כמצופה ממנה ותיקנה את הליקויים.

תחנת דלק עיצום כספי המשרד להגנת הסביבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד