י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
האיש שהתווה את האסטרטגיה

היועץ מדבר: "ראיתי את מתקפות החרדים, חילול השם"

היועץ האסטרטגי מארק מלמן שמלווה את יאיר לפיד מאז הקמת מפלגת 'יש עתיד', סיפר בראיון לטל שניידר על פגישותיו עם לפיד לפני הבחירות, על האסטרטגיה ועל המצב הפוליטי המורכב בישראל

היועץ מדבר: "ראיתי את מתקפות החרדים, חילול השם"
יאיר לפיד צילום: באדיבות המצלם

היועץ האסטרטגי מארק מלמן שמלווה את יאיר לפיד מאז הקמת מפלגת 'יש עתיד', סיפר בראיון לטל שניידר ב'זמן ישראל' על התקופה לצד לפיד לפני הבחירות והתייחס למצב הפוליטי המורכב בישראל.

מלמן התייחס בראיון להפרעות הבלתי פוסקות של הח"כים מהאופוזיציה שתקפו ללא הרף את נפתלי בנט והתפרצו לדבריו בזמן נאומו ביום ההשבעה: "כן, כן, ראיתי שם את כל המתקפות של החרדים ושל הימנים. זה היה חילול השם", הוא אומר.

"האורחים הישראלים שישבו לצדי היו מאוד נבוכים. לדעתי, זה היה מחזה מחריד, אירוע בלתי נתפס. חוסר כבוד למעמד. אני יודע שהכנסת היא זירה משולהבת וצורמנית, אבל יש זמן ומקום לכל דבר – וזה היה רגע בו הם היו צריכים להפגין התנהגות מכבדת, הגונה. הם לא עשו זאת. היה שם חוסר כבוד, חילול המקום", הוסיף היועץ.

בסוף חודש ינואר 2021, מעט לפני סגירת הרשימות, כשלפיד כבר היה מחוסן, יו"ר יש עתיד נקט בצעד לא שגרתי והמריא לוושינגטון למפגשים והתייעצויות, עם מלמן ואחרים – למרות הלעג בליכוד ובמפלגות היריבות, על כך שהוא יוצא לחופשה ברגעים המכריעים.

מלמן לא מוכן לספר מה נאמר שם, באותן פגישות, ואילו נתונים הציג בפני לפיד מלבד העובדה ש"בחרנו להקפיד על קמפיין חיובי".

כזכור, לפיד לא הסתפק בביקור אצל מלמן רק בסוף חודש ינואר 2021. באפריל, כשהמנדט להרכבת הממשלה היה בידי בנימין נתניהו ולפיד אמור היה לעבוד מאחורי הקלעים בסיכול מאמציו של נתניהו להרכיב ממשלה, הוא עלה פעם נוספת על מטוס לוושינגטון.

בשיחה לטל שניידר, מלמן מדבר על השנים הארוכות שהוא מלווה את לפיד. "אני איתו מהרגע הראשון, כבר עשר שנים. למעשה, אני איתו אפילו לפני שהם התחילו – היינו כבר ביחד כשחשבנו על השם 'יש עתיד'".

אז מה חשבת, אם כך, נטמע לתוך כחול-לבן לפני שנתיים וחצי, ולמעשה ויתר על השם יש עתיד?

"לא התחתנתי עם השם. לדעתי המהלך ההוא (החיבור עם כחול-לבן) היה מהלך נכון, כי הוא הדגים פעם נוספת את העובדה שלפיד פועל לפי הצרכים של המדינה לפני כל דבר.

"העובדה שהוא היה מוכן להיבלע עם שם המפלגה, לשים את עצמו במקום השני, כל זה מעיד על כך שהוא מפוקס בהצבת מדינת ישראל לפני הכול, ואת עצמו רק לאחר מכן. יש אנשים שלא היו מוכנים לפעול כך, לשים את המדינה לפני האינטרסים שלהם".

אתה זכית לראות במו עינייך מקרוב את המצב הפוליטי המסובך ביותר של ישראל אי פעם, את המשבר הפוליטי הכי גדול שידענו. ארבע מערכות בחירות בשנתיים. מה חשבת?

"זה שיתק את מדינת ישראל באופן מהותי. זה פגע בתדמיתה של המדינה בעולם, פגע בתדמיתה הדמוקרטית. משבר שכזה, של חוסר יכולת המערכת הפוליטית להגיע להכרעה הוא דבר מאוד מסוכן.

"זה אמנם קרה בעבר, במדינות כמו בלגיה, ושם במשך התקופה שלא הייתה ממשלה, הציבור החל להתרגל וחשב שאולי לא צריך בכלל ממשלה מרכזית ואפשר להסתפק בבירוקרטים. זה הדאיג את הפוליטיקאים שלהם.

"אני לא חושב שבלגיה יכולה להסתפק בזה, אבל ישראל בוודאי אינה מדינה שיכולה להסתפק בניהול ללא מנהיגות פוליטית. מדינה שיש בה מתח ביטחוני, ועם מגפת הקורונה, המיתון, וכל הבעיות שניצבו בפני המדינה, זה היה בלתי אפשרי להמשיך זמן כה רב ללא מנהיגות שתקבל החלטות. זה לא בריא למדינה".

כשקיבלת את תוצאות הבחירות בליל ה-23 במרץ, מה חשבת? המספרים היו כה מורכבים. לא מייאש?

"זה היה ברור מהתוצאות שיש יותר חברי כנסת שמתנגדים לנתניהו מאלה שבעדו. השאלה הייתה האם ניתן יהיה להביא לשילוב של האנשים האלה יחד? והאמת היא שהיה רק אדם אחד שיכול היה להביא את כולם לשבת ביחד. לפיד עשה זאת".

בחזרה לתוצאות הבחירות. ראיתם מייד שנוצרה בעיה, שלא ניתן להקים קואליציה בדרך שגרתית?

"המצב היה מורכב מאוד. במרבית הבחירות, המטרה היא להשיג כמה שיותר קולות. אבל כאן, צריך היה להשיג מקסימום מנדטים ליש עתיד, תוך התחשבות בכל המפלגות שיתאימו להצטרפות לקואליציה, כדי שהן יחצו את אחוז החסימה.

"למעשה, זה הכרח שקשה מאוד לאזנו וזה הצריך העמקה במחקר המספרי, ניתוח עומק ותכנון רב. רצינו לתכנן אסטרטגיה שבה מרצ תעבור והעבודה תעבור, אבל גם רצינו שליש עתיד יהיו כמה שיותר מנדטים. ופוליטיקה זה לא מדע מדויק. קשה מאוד להגיע לנוסחה שלפיה אם עושים כך וכך מקבלים עוד מנדט אחד, או אם נמנעים מלעשות כך, יורד מנדט. היינו צריכים לקבל החלטות קשות מאוד".

כשהתחלת עם לפיד לפני כמה שנים, הסברת שהוא חייב להיות במרכז המפה הפוליטית, בצורה הכי מדויקת שיש, בדיוק באמצע. כיום, אפשר להגיד שהגישה קצת שונה, הוא נוטה יותר שמאלה ולכיוון ליברלי, לא כן?

"אני לא מסכים עם ההגדרה שלך. במובן מסוים הימין הישראלי הלך יותר ימינה, אז אולי גם המרכז זז. אבל באופן עקרוני ללפיד יש עמדות ערכיות בסיסיות שלא השתנו ואני חושב שאנשים זיהו את זה אצלו.

 

יאיר לפיד יועץ אסטרטגי בחירות יש עתיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד