י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

המסלול הנכון להנאה!

נופים עוצרי נשימה, מסלולים מיוחדים, אתרי מורשת מרתקים... מה צריך יותר מזה? בבין הזמנים הקרוב מטיילים בגנים הלאומיים ושמורות הטבע ונהנים משלל חוויות טבע סוחפות ומרגשות

המסלול הנכון להנאה!
שמורת טבע נחל עמוד צילום: חאלד חליחל - רשות הטבע והגנים

נרשמת, נכנסת!

אז איפה מתחילים? כמו תמיד, התשובה היא  - תלוי. אם אתם מתכוונים להגיע לאחת משמורות הטבע והגנים הלאומיים  שהכניסה אליהם היא בתשלום, יש לדאוג להירשם מראש באתר רשות הטבע והגנים כדי להבטיח את מקומכם, כשאת התשלום עצמו יש לבצע בכניסה לאתר. לעומת זאת, אם בחרתם להגיע לאחת משמורות הטבע והגנים הלאומיים המונגשים לציבור ללא תשלום, אין צורך בהרשמה מראש.

תחנה לידיעה ראשונה

במסגרת ההיערכות לתקופת הקיץ ובין הזמנים תעמיד רשות הטבע והגנים תחנות מידע בכניסה למסלולי טיול מרכזיים בשמורות טבע וגנים לאומיים. תחנות המידע יפעלו החל מיום שני, י' באב (19 ביולי) ויאפשרו לכם להתמצא במהירות ובקלות במסלולים השונים והמומלצים. תחנה חדשה ומומלצת במיוחד נמצאת במתחם הרשב"י, שבה תוכלו גם לפתוח את היום בתפילה ומשם לנוע לעבר המסלול המומלץ והמעודכן ביותר (פרטים נוספים על תחנות המידע  - ראו מסגרת).


תחנות מידע בכניסה למסלולי הטיול בגנים הלאומיים ובשמורות הטבע • צילום: נעמה מנספלד

בר(י)כה לימי הקיץ

את השכווי כולנו מכירים היטב מברכות השחר, אבל האם ידעתם שמוקדשת לו בריכה שלמה במסלול יפיפה בשמורת הטבע מירון? במסלול הקרוי "נחל עמוד עילי" ממתינות למטיילים הפתעות מרעננות לימי הקיץ החמים: בריכות שכווי - בריכות קטנות ורדודות של מים צלולים, שעליהן מצלים עצי דולב גבוהים. זהו מקום נהדר להעביר בו שעה ארוכה של מנוחה לצד המים. במסלול קיימת אפשרות לטיול מעגלי (מומלץ למשפחות) וחד כיווני (למיטיבי לכת ואוהבי אתגרים):

המסלול המשפחתי והמומלץ – נקודת הפתיחה והסיום של המסלול היא בשמורת הטבע נחל עמוד. בדרך נוכל למצוא כמה נקודות עניין ייחודיות כמו המבנה הנטוש של משטרת עין תינה, שבנו הבריטים בימי המרד הערבי ואת עין יקים, הנובע כל השנה. לצד המעיין שוכן בוסתן יפהפה שלאחריו נגיע  לבריכות שכווי, תוך מעבר בסבך ירוק, גשרונים יפים וטחנות קמח קדומות.  אורך המסלול: כ-5 קילומטרים. רמת קושי: בינונית . הגעה: מכביש 866 בין צומת חנניה לצומת מירון, בין סימן הקילומטר 40 לסימן הקילומטר 41, כשני ק"מ מצפון לכפר שמאי. שעות כניסה: 08:00 -15:00 יציאה עד השעה 17:00

המסלול למטיבי לכת (אינו מומלץ לילדים מתחת לגיל 13)-  דרך נוספת להגיע לבריכות שכווי היא במסלול שבין אזור מירון לצפת. חלק ניכר ממסלול זה חשוף לשמש, ובשל רמת הקושי הגבוהה שלו, התרחשו בו חילוצים רבים של מטיילים שסבלו מתשישות, התייבשות, פציעות, טעויות בניווט ועוד. במסלול זה, מטיילים שאינם מיומנים עלולים להיקלע לסכנת חיים.
תחילת המסלול היא ב"חניון הפיתול מירון" הסמוך לקבר הרשב"י. מכאן הוא עובר בנחל מירון ונחל עמוד (סימון שבילים בצבע שחור), עד לבריכות שכווי. בהמשך עולים בשביל בסימון שבילים ירוק שמתפצל לכחול, עד לקבר חוצפית המתורגמן, הסמוך לבית הקברות של צפת ולכביש מספר 89. ניתן גם לצעוד בכיוון ההפוך. אורך המסלול: כ-7 קילומטרים, כ-5 שעות הליכה. רמת קושי: גבוהה. מסיבה זו, לפני היציאה אליו ובכלל לפני כל טיול בטבע, יש להקפיד על "כללי הטיול הבטוח" [ראו בהמשך].



הכניסה לשמורה מפיתול מירון ולחלופין מכיוון בית העלמין בצפת מותרת בשעות 14:30-8:00 ובימי  שישי עד 13:30. היציאה מהמסלולים ובריכות שכווי עד השעה 16:00.

כמו כן תוכלו למצוא שתי תחנות מידע במסלול:

ליד בית הקברות בצפת. הגעה: מעבר מתחת לגשר ופניה ימינה, נסיעה לאורך דרך עפר עד למפגש עם תחנת המידע. ניתן גם להגיע מאזור התעשייה הדרומי של צפת – כניסה לשביל הכחול של נחל שכווי. התחנה תפעל ממחרת הצום, י באב – א אלול (19/7 – 9/8, לא כולל ימי שישי) בין השעות  1:00-18:00

ב"חניון הפיתול מירון". הגעה מכביש 866, דרומית למירון. התחנה תפעל בתאריכים י באב – א אלול (19/7 – 9/8, לא כולל ימי שישי) , בין השעות 11:00-18:00.


שמורת טבע נחל עמוד • קרדיט: חאלד חליחל - רשות הטבע והגנים

לך, תדע!

בתקופת בין הזמנים ימתינו למטיילים 24  תחנות מידע מיוחדות בכל רחבי הארץ בגנים הלאומיים ושמורות הטבע ללא תשלום. מידע על המיקומים של התחנות ומידע נוסף ניתן לקבל במוקד המידע של רשות הטבע והגנים שמספרו כוכבית 3639.

חדש! תחנת מידע בחניון  מתחם קבר הרשב"י, בה תוכלו לקבל הכוונה לטיולים בכל אזור הגליל העליון. התחנה תפעל בתאריכים יא אב – א אלול (20/7-9/8, לא כולל ימי שישי), בין השעות 07:00-11:00.

נרשמים, מרוויחים!

בתאריכים י"ט ו-כ' באב (28 ו-29 ביולי) ייערכו סיורים מודרכים בנחל עמוד, שייצאו מאזור הקופה של השמורה , בשעה 10 בבוקר.
למגיעים באמצעות אפליקציית ווייז - על מנת להגיע למיקום המדויק יש לכתוב "שמורת טבע נחל עמוד" ולא "נחל עמוד" בלבד. שימו לב! הכניסה לשמורת נחל עמוד כמו לשאר הגנים והשמורות של רשות הטבע והגנים היא בתשלום, אולם לנרשמים מראש לסיורים המודרכים בנחל עמוד בתאריכים שצויינו ,הכניסה והסיורים המודרכים הניתנים במקום יהיו  בחינם! פרטים נוספים באתר רשות הטבע והגנים.


שמורת טבע נחל עמוד • קרדיט: חאלד חליחל - רשות הטבע והגנים

כללים לטיול בטוח ומהנה 

הכללים לטיול בטוח קלים ליישום ונועדו להבטיח לא רק טיול בטוח, אלא גם טיול נעים.

* לפני הטיול, יש לקבל ייעוץ על פרטי המסלול – משך זמן הליכה, התאמת גיל המטיילים לקשיים, מקורות מים ומזג אויר צפוי. ניתן לפנות למוקד המידע של רשות הטבע והגנים, בטלפון 3639*.

* הצטיידו במפת סימון שבילים מעודכנת.

* הקפידו לקרוא ולקיים את הנחיות השילוט המוצב בשטח בכניסה לשמורה ובתחילת המסלול.

* הקפידו כי הטיול יתחיל בשעות הבוקר המוקדמות ויסתיים טרם חשיכה. ההליכה בשעות החשיכה  מסוכנת ואסורה בהחלט!

* ההליכה מותרת בשבילים המסומנים בלבד.

* על המטיילים לשאת עמם 3 ליטר מים לאדם במסלולים בצפון, ו- 5 ליטר מים לאדם במסלולים בדרום. חשוב לציין שאין נקודות מילוי מים לאורך המסלול ואין לשתות ממי הנחל.

* יש להקפיד על לבוש מתאים, נעלי הליכה וכיסוי ראש מעבר לכיפה.

* הלינה מותרת בחניונים המאושרים בלבד. אין לישון לאורך תוואי המסלולים ובתחומי השמורות והגנים. כמו כן אסור להדליק בהן אש. בשמורות הטבע והגנים הלאומיים מתבצעת אכיפה משמעותית באמצעות מצלמות ופקחים.

 




מסלולי טיול טבע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד