י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"סוגיות תיאורטיות"

העתירות נדחו: הוסר האיום על ממשלת בנט-לפיד

בית המשפט העליון דחה את העתירות שהוגשו נגד מוסד ממשלת החילופים וראש הממשלה החלופי. זאת, לאחר שהוגשו במהלך השנה האחרונה מספר עתירות נגד השינויים בחוק יסוד הממשלה, שאפשרו את קיומה של ממשלת הרוטציה בין בנימין נתניהו לבני גנץ

העתירות נדחו: הוסר האיום על ממשלת בנט-לפיד
כסאות השופטים בבית המשפט העליון צילום: Yossi Zamir/POOL

בית המשפט העליון דחה היום (שני) את העתירות שהוגשו נגד מוסד ממשלת החילופים וראש הממשלה החלופי. זאת, לאחר שהוגשו במהלך השנה האחרונה מספר עתירות נגד השינויים בחוק יסוד הממשלה, שאפשרו את קיומה של ממשלת הרוטציה בין בנימין נתניהו לבני גנץ.

העתירות שהוגשו על ידי ארגונים אזרחיים ופעילים פוליטיים טענו כי מדובר בפועל בשינוי שיטת הממשל בישראל. יצוין, כי במידה ובג"ץ היה מקבל את העתירות, ייתכן שהיו לכך השלכות גם על ממשלת בנט-לפיד, שכן השינוי בחוק מאפשר גם את הרוטציה בין השניים.

בסוגיה הראשונה, בעניין הטענה על צמצום האפשרות להביע אי אמון בממשלה, במסגרת ממשלת חילופים – קבעו השופטים כי הטענה אינה מצדיקה התערבות שיפוטית. צמצום האפשרות להבעת אי אמון נובע מההוראה הקובעת כי במסגרת הבעת אי אמון בממשלת חילופים, לא יוכלו ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי לעמוד בראשות הממשלה האחרת.

בכל הנוגע לסוגיה השנייה, בעניין המנגנון ומאזן הכוחות בממשלת החילופים בכנסת הקודמת - כלל שופטי ההרכב עמדו על כך שעם התפזרות הכנסת ה-23 הפכה הסוגיה לתיאורטית, ולכן התייתר הצורך להכריע בה.

בסוגיה השלישית, בעניין כניסת השינויים לתוקף במסגרת ממשלת החילופים באופן מיידי - נחלקו דעות השופטים, אך מרבית שופטי ההרכב ציינו כי סוגיה זו הפכה גם היא לתיאורטית עם התפזרות הכנסת ה-23; וכי גם לגופם של דברים אין ככלל פסול בכך שתיקונים חוקתיים ייכנסו לתוקף מיד עם חקיקתם.

בית המשפט העליון עתירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד