י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

כל מה שצריך לדעת: מי הוא "עובד עונתי" ומהם זכויותיו?

במשק הישראלי ישנם סוגי עובדים שונים, יש העובדים לפי שעה, יש המקבלים גלובלי ויש את העובד העונתי, מתי הוא עובד ומהם הזכויות הקיימות לו? | כל החוקים שצריך לדעת

כל מה שצריך לדעת: מי הוא "עובד עונתי" ומהם זכויותיו?
פטיש בית דין צילום: freepik

העובד העונתי וזכויותיו

יש עובדים שעונות השנה מסמלות עבורם את תקופות העבודה. לגבי אותם עובדים יש יותר מ 4 עונות לשנה והעונות משפיעות על יחסי עובד מעביד שלהם.

מה ההשפעה בפועל?

במשק הישראלי יש כל מיני סוגי עובדים. יש עובד שעתי יש עובד במשכורת ויש גם עובד עונתי.

הפעם נעסוק בעובד העונתי.

מיהו מוגדר כעובד עונתי?

עובד עונתי הוא עובד שמועסק אצל המעסיק רק בעונה מסוימת בשנה, למשל: עובדים בענף החקלאות המועסקים בקטיף, עובדי קייטנות, מצילים בעונת הרחצה, עובדי מלון בעונת התיירות ועוד.

האם לעובד העונתי קיימות זכויות?

כאמור, עובד עונתי מועסק בעונה או בעונות מסויימות. מאחר שעובד עונתי מועסק במשך תקופה קצרה יחסית בשנה ויש זכויות שהן תלויות ברצף העסקה נשאלת השאלה מה דינו של העובד העונתי.

שימו לב, העובדה שעובד עונתי מועסק לעונה אינה שוללת ממנו הגנות מכוח חוקי המגן, צווי הרחבה, ופסיקות בתי הדין לעבודה, ואלו חלים גם עליו ומקנים לו אוסף זכויות.

מהי עונה לצורך זכויות?

עובד עונתי הוא עובד שאינו מועסק במשך כל השנה אלא בעונה מסויימת שבה נצרכת עבודתו.

לפי סעיף 1 (א) לחוק פיצויי פיטורים  “עונה” מוגדרת כתקופה הנמשכת 3 חודשים רצופים בשנה, שבהם עבד העובד לפחות 60 יום. הוי אומר שלענין חוק פיצויי פיטורים העובד הינו מי שעבד 3 חודשים רצופים בשנה שמתוכם עבד לפחות 60 יום.

בנוסף לפי החוק מי שעבד שתי עונות במהלך שנתיים רצופות אצל מעסיק אחד או במקום עבודה אחד, ופוטר יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורים בגין כל התקופה בה עבד (סעיף )1א) לחוק פיצויי פיטורים), כלומר יש לו רצף.

לשם השוואה- באופן כללי הזכות לפיצויי פיטורין למי שאינו עובד עונתי היא רק לאחר השלמת שנת עבודה! כך שהעובד העונתי מקבל הטבה שעונה אחת מזכה אותו כאילו עבד שנה. (סעיף 12(א) לחוק פיצויי פיטורים).

ושימו לב! לעובד העונתי קיימת גם זכות להתפטרות בדין פיטורין בתנאים מסויימים. לכן, עובד עונתי, שמתפטר מיוזמתו לאחר שהשלים 3 עונות עבודה וסיבת ההתפטרות היא שלא הובטחה לו עבודה רצופה באותו מקום עבודה, רואים אותו על פי חוק כאילו פוטר והוא זכאי לפיצויי פיטור (סעיף 11(ב) לחוק פיצויי פיטורים).

זאת אומרת, במקרה הנ”ל העובד העונתי יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורין בגין התקופה שהועסק בה אצל המעביד.

איך מחשבים את שיעור הפיצויים לעובד עונתי?

גם חישוב פיצויי הפיטורים המגיעים לעובד העונתי מחושב לפי העיקרו הבסיסי של עובד שהשלים שנת עבודה, כך לדוגמא עובד שעתי מקבל פיצויי באופן יחסי לשעות עבודתו ועובד במשכורת יקבל פיצויים באופן יחסי ובהתאם למשכורת החודשית.

מה לגבי חופשה שנתית?

זכות משמעותית של חוקי מגן בדיני עבודה היא הזכות לחופשה שנתית. כלומר, יציאה לחופשה במכסת ימים קצובה ועל חשבון  המעסיק.

סעיף 2 לחוק חופשה שנתית קובע כי “כל עובד זכאי לחופשה שתינתן לפי הוראות חוק זה”. מלשון החוק ולפיה “כל עובד זכאי” לומדים שכל עובד זכאי לזכות לימי חופשה לרבות עובד עונתי.

מה לגבי ימי החופשה של העובד העונתי?

ההגיון אומר שהעובד זכאי לחופשה שנתית באופן יחסי למספר ימי עבודתו,  אבל כדאי לדעת כי בסעיף 3 (ג) לחוק חופשה שנתית נקבע כי “עובד אשר הקשר המשפטי בינו לבין המעסיק קיים רק בחלק משנת העבודה, והעובד עבד בתוך אותו חלק בשנה לפחות 240 ימים – יהיה מספר ימי החופשה שלו כאמור בסעיף 3(א) לחוק”.

זאת אומרת שעובד עונתי שמועסק במשך   240 ימים בשנה יהיה  זכאי למלא מכסת ימי החופשה השנתית!

מה יקרה במקרה של עבודה פחות מ 240 ימים בשנה? במקרה כזה העובד  יהיה זכאי לקבל רק את החלק היחסי מתוך מספר מלוא ימי החופשה.

מה לגבי זכאות לדמי הבראה ?

המקור לזכות לדמי הבראה הוא בצו הרחבה . צו ההרחבה בעניין דמי ההבראה קובע כי יש צורך במינימום ותק אצל המעסיק כדי לזכות לדמי הבראה. המינימום הוא שנת עבודה ואין החרגה לענין מי שעובד פחות משנה. ממילא עובד עונתי לא זכאי להבראה וכך גם נקבע בפסיקה.

האם עובד עונתי זכאי לדמי נסיעות?

המקור לזכות לדמי נסיעות הוא בצו הרחבה. צו ההרחבה חל כמעט על כלל העובדים במשק. מי שהוחרג מהצו הם מועסקים במפעלים מוגנים. מכאן נובע שגם עובד עונתי יהיה זכאי לדמי נסיעה בסכומים ובתנאים הקבועים בחוק.

מה דינו של עובד עונתי קבוע?

יש עובדים עונתיים שמעמדם הוא “עובד עונתי קבוע”.  מדובר בעובדים שמועסקים אצל אותו מעסיק באופן קבוע בעונה הנדרשת. לדוגמא עובד קטיף שמועסק בעונת הקטיף שנה אחר שנה. מדובר בעבודה שיש בה הסתמכות של המועסק כמו עובד בתקופה קצובה שהחוזה עימו מחודש בתום התקופה הקצובה.

מטבע הדברים יש התחשבות בקביעות כדי לגזור את זכויות העובד. כך למשל עובד עונתי שצבר 3 תקופות עונתיות והמעסיק סרב לקלוט אותו כעובד קבוע יהיה זכאי לדמי פיצויי פיטורין אם יבחר להתפטר מסיבה זו.

הערה: הכתוב אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי ו/או התייעצות עם  מורה הוראה.

מאת: אסתי וייסלר-בהגן עורכת דין. ומזניקה כלכלית אנשים ועסקים באמצעות כלים משפטיים

חוקים עורך דין אסתי וויסלר זכויות עובד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד