י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
האיסור בוטל

השינוי בהסכם שיקל על בנט לפרק את הממשלה

הממשלה נענתה לדרישת יו"ר וועדת החוקה ח"כ קריב והוסר הסעיף האוסר על רה"מ ורה"מ החילופי לכהן כשרים בממשלה חדשה בכל מקרה בו הפסיקה לכהן ממשלת החילופים | מדובר בסעיף משמעותי שיקל על הקמת מממשלת ימין חליפית עוד בכנסת הזו ללא בחירות

השינוי בהסכם שיקל על בנט לפרק את הממשלה
נפתלי בנט במליאה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

שינוי משמעותי נרשם היום (שלישי) בחוק יסוד: ממשלת החילופים. לפי ההצעה הראשונה החוק אמור היה לאסור לחלוטין על נפתלי בנט ויאיר לפיד לקחת חלק בכלל ממשלה אחרת במקרה וממשלת השינוי נופלת, אך היום מתברר כי הממשלה נסוגה מהסעיף בחוק שאוסר עליהם להיכנס לממשלה אחרת, אלא רק אוסר עליהם לכהן כראשי ממשלה בממשלה אלטרנטיבית.

המשמעות היא שאם בימין יצליחו להשיג רוב ולהקים ממשלה חלופית, ראש הממשלה נפתלי בנט עדיין יכול לכהן בה כשר ביטחון, או בכל תפקיד בכיר אחר.

הדרישה לשינוי בחוק היסוד הגיעה מכיוונו של ח"כ גלעד קריב, יו"ר ועדת החוקה, ובעקבותיו הוסר הסעיף האוסר על רה"מ ורה"מ החילופי לכהן כשרים בממשלה חדשה. 

בוועדת החוקה נאמר היום כי בשעה זו ממשיכה הוועדה לדון בתיקונים לחוק ממשלת החילופים, לאור הנוסח המעודכן שהונח לאחר הסכמת הממשלה לוותר על הסעיף, בנוגע להסדרים שנועדו להגביר את יציבות ממשלת החילופים.

על מנת ליצור תמריץ שלילי לפיזור הכנסת או ל"הפלת" הממשלה באמצעות אי קבלת תקציב, ולהבטיח שביצוע החילופים לא יסוכל בדרכים שונות, הוצע כי אם ממשלת חילופים הפסיקה לכהן מכל סיבה שהיא, ראש הממשלה וראש הממשלה החילופי לא יוכלו לעמוד בראשות הממשלה החדשה ואף לא לכהן בה כשרים. הממשלה הודיעה כי היא נענית לדרישת היו"ר ח"כ גלעד קריב להסיר את סעיף האיסור לכהן בה כשרים.

יו"ר הוועדה ח"כ קריב הסביר את השינוי בחוק היסוד: "המשמעות על ויתור על הסעיף היא שנשארים עם ההסדר הקיים הקובע שרה"מ ורה"מ החליפי לא יכולים להיות מועמדים בהצעות אי-אמון קונסטרוקטיביות ולא יוכלו לעמוד בראשות ממשלה אחרת. ההסדר נדון לעומקו בפסה"ד של בימ"ש עליון ובעניין הזה נפסק פה אחד שאין בעיה חוקתית עם הסעיף כפי שהוא כיום והממשלה נסוגה מהכוונה להרחיב את ההוראה המצמצמת הזו גם במובן שהאיסור לא מתרחש רק באי-אמון קונסטרוקטיבי וגם מהכוונה לאסור עליהם לכהן כשרים ממשלה כזו".

גלעד קריב ועדת החוקה נפתלי בנט חוק יסוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד