י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
דחיקת הנציגות החרדית

למרות הסתייגות היועמ"ש: ועדת החוקה הגדילה את מספר החברים בוועדה למינוי דיינים

הגדלת מספר החברים בוועדה נועדה לאפשר את חברותם של השר מתן כהנא והשר זאב אלקין. בנוסף, על פי החוק שאושר חברת הוועדה המייצגת את הטוענות הרבניות תסיים את תפקידה בתוך שנה. ח"כ אורי מקלב: "העברת החוק - דורסנות קואליציונית"

למרות הסתייגות היועמ"ש: ועדת החוקה הגדילה את מספר החברים בוועדה למינוי דיינים
אורי מקלב צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

'חוק הדיינים': ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דחתה שורה ארוכה של הסתייגויות אישרה את חוק הדיינים בקריאה שניה ושלישית, אמש שונתה הצעת החוק בפעם השלישית וכללה סעיף מיוחד אשר קוצב את כהונת הטוענת הרבנית אשר קיבלה מינוי לחברות בוועדה למינוי דיינים מטעמו של שר הדתות. קודם לכן שונה נוסח החוק באופן מהותי כך שלא תהיה הגבלה על הכנסת לבחור חברי כנסת לחברות בוועדה למינוי דיינים ומגדילה את מספר חברי הועדה מאחת עשר חברים לשלושה עשר כאשר על פי השינוי החדש מצטרף אליהם גם שר נוסף וטוענת רבנית נוספת זאת במטרה להגדיל את כוחה של הקואליציה.

במהלך הדיון ניסה יו"ר הועדה לנגח את הנציגות החרדית ואמר "נפל דבר בישראל - ההסכמים לא יהיו שליש ליהדות חרדית אשכנזית, שליש ליהדות חרדית ספרדית ושליש לציונות הדתית. מעכשיו הבחירה של הדיינים תעשה גם עפ"י 'התאמתם לתפקיד' ". חבר הכנסת אורי מקלב תקף את החוק אשר בא להדיר את הנציגות החרדית ואמר, "אנחנו כבר לא מופתעים מניסיון חלוקת הג'ובים של הקואליציה אך כאן בחוק זה כל הוראתו נעשתה בחטא, אנשים שמאסו מבקשים כעת להיות חברי הועדה הממנים את הדיינים בישראל. כולנו ראינו איך כל אנשי המקצוע הצטרפו להתנגדות שלנו מה שהביא לשינוי החוק בתיקון הנוכחי מי שממנה את הדיינים בארץ יהיו לא נציגי הציבור אלא אנשי הרשות המבצעת המייצגים רק את מחצית מהעם בישראל. כיצד ממנים שני טוענות רבניות ללא ייצוג לנשים וגברים" תהה מקלב. - "רוב התפקידים בשירות המדינה הם מינויים של הקדנציות הקודמות ומעולם לא חשבו לבטל מינויי קיים. לפי עמדת חוק זה ביטול מינוי הטוענת הרבנית צריכה להיעשות באופן מידי ולא רק לאחר שנה…"

היועמ"שים התריעו על קשיים משפטיים:

במהלך הדיון טען ח"כ מקלב לנושא חדש בחוק זה היות ולא היה מוזכר בלשון החוק המקורי, ח"כ מקלב ציטט מפרוטוקול הכנסת עוד בשנת 2013 שם טען היועץ המשפטי כי לא ניתן לבטל את המינויים הקיימים. היועץ המשפטי הבהיר כי אכן אין דעתם נוחה מהצעת החוק כפי שהיא. ח"כ מקלב חתם את דבריו ואמר כי יש לקבוע בחוק זה כי רק מי שמצביע ימינה יוכל להיבחר זה ישקף את החוק הזה טוב יותר יש פה דורסנות, אנחנו מעולם לא חצינו את הקווים האדומים הללו וכאן הקו האדום הוא הצורך של הקואליציה.

בעקבות כך נעצרה ההצבעה בוועדת החוקה ונדרש בירור משפטי ארוך בוועדת הכנסת בכדי להבין כיצד ניתן לאשר חוק זה במתכונתו החדשה, בדיון בוועדת הכנסת אמר מקלב, "זה לא חוק חדש אלא חוק שונה לגמרי, להצעת החוק המקורית לא ניתן גיבוי משפטי ולכן נאלצתם לשנתו, אך הוא לא שונה הגיע חוק אחר לגמרי. אף מילה אחד מהחוק המקורי לא נמצאת בחוק החדש. ח"כ מקלב הציג את תקנון הכנסת המביא את פסיקת הבג"ץ אשר לא מאפשר אישור החוק היות וקיים נושא חדש, ודרש מהייעוץ המשפטי לקבל חוות דעת מנומקת על כך הכוללת דוגמאות למקרים דומים לכך בעבר. - אין קשר בין החוקים אמר מקלב, הכל מגיע מרצון למנות אנשים מסוימים ובשל כך פוגעים באנשים אחרים והכל לצרכים פוליטיים".

בייעוץ המשפטי של ועדת הכנסת הסכימו עם עמדת מקלב ואמרו כי אכן ישנה פה טענה עניינית של נושא חדש שיש לדון בה, "אכן לא נשארה אבן על אבן מהחוק המקורי" אמרו. בסיכום הדיון דחתה הקואליציה את טענת ח"כ מקלב ברוב דחוק של שני חברי כנסת בלבד.

יצוין כי כבר אמש עם פרסום הצעת החוק החדשה של הקואליציה שיגרו בייעוץ המשפטי של הכנסת חוות דעת משפטית ליו"ר הועדה בה קבלו על ההצעה החדשה, במסמך רשמי שנשלח אל יו"ר ועדת החוקה מתריעים היועצים המשפטיים של הכנסת מפני הבעיות המשפטיות של החוק כפי שהוצג, וחוסר השוויון אל מול הוועדה לבחירת שופטים - בה לא נעשו שינויים מרחיקי לכת כדוגמת אלו המבוקשים בוועדה למינוי דיינים.

"ההצדקה, התכלית והשוני אל מול הוועדה לבחירת שופטים – ביחס להיבטים הבאים, ראוי כי הוועדה תיתן את דעתה על ההצדקה לתיקון המוצע ועל התכלית שאותה הוא משרת, וכל זאת על רקע העובדה שלא מוצע לערוך תיקון מקביל במבנה הוועדה לבחירת שופטים", כתבו ליו"ר הועדה. "הגדלת ייצוגה של הממשלה על פני הכנסת – בעוד שלפי המצב הנוכחי, הן לממשלה, הן לכנסת והן ללשכת עורכי הדין יש ייצוג של 2 חברים בוועדה, לפי המוצע, ייצוגה היחסי של הממשלה בוועדה יגדל מ-2 ל-3 חברים, אך ייצוגה של הכנסת בוועדה יישאר זהה. יתר על כן, כוחה של הממשלה בוועדה יגדל גם באופן עקיף נוכח הוספת טוענת רבנית, שאף היא ממונה על ידי השר לשירותי דת, ציינו בייעוץ המשפטי של הכנסת.

מינוי דיינים ועדת חוקה אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד