י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
"החלטה חשודה"

פרסום ראשון | ח"כ ארבל דורש מהיועמ"ש: בחן את גזירות ליברמן

חבר הכנסת משה ארבל הגיש היום פנייה ליועמ"ש מנדלבליט בה הוא דורש ממנו לבחון לעומק את הגזירה החדשה שהטיל שר האוצר ליברמן על משפחות האברכים כששינה את המבחן לקבלת סבסוד למעונות יום | "מדובר ב'החלטה חשודה' בשל זהותו של שר האוצר והאוכלוסייה הנפגעת"

פרסום ראשון | ח"כ ארבל דורש מהיועמ"ש: בחן את גזירות ליברמן
מנדלבליט וליברמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר הודעת שר האוצר אביגדור ליברמן על שינוי תנאי הזכאות של הורים לסבסוד הממשלתי של מעונות היום לילדיהם, באופן השולל את הסבסוד בעיקר מתלמידי ישיבות חרדים כבר בשנת הלימודים הקרובה, הגיש היום (שלישי) חבר הכנסת משה ארבל פנייה מיוחדת לד"ר אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה.

בראשית מכתבו מגולל ארבל את היסטוריית הגזירה: "ביום 7 ביולי הודיע שר האוצר אביגדור ליברמן על שינוי תנאי הזכאות לסבסוד מעונות יום כך שעל מנת להיות זכאי לסבסוד לשכר הלימוד במעונות יום (בעלי סמל), יצטרך בן הזוג לעבוד בהיקף משרה של לפחות 24 שעות שבועיות או לרכוש השכלה או כישורים שיאפשרו בעתיד השתלבות בשוק העבודה. עוד צוין כי הכללים החדשים יחולו החל משנת הלימודים הקרובה תשפ"ב שתחילתה בעוד פחות מחודשיים".

ארבל עבר ונפנה לחדד את תלונתו: "קבלת ההחלטה בחודש יולי, זמן כה קצר לפני תחילת שנת הלימודים וכ-5 חודשים לאחר שנרשמו ההורים למעונות בהתבסס על מבחני התמיכה שהיו בתוקף שנים רבות (ולפחות מאז שנת 2015) ללא כל הוראת מעבר ומתן זמן להורים לכלכל את צעדיהם מהווה פגיעה קשה באינטרסים המוגנים של ההורים, ביניהם אינטרס ההסתמכות.

"כידוע, גם לאחר הקמת ממשלת ישראל ה-33 ביקש שר האוצר דאז, שר החוץ היום יאיר לפיד, לשנות את מבחני התמיכה (במסגרת החלטת ממשלה 149 "עידוד תעסוקת שני בני הזוג באמצעות סבסוד מעונות יום") על מנת לעודד את תעסוקת שני בני הזוג. אולם תחולתה של הוראה זו נקבע לשנה שלאחר מכן, שנת הלימודים תשע"ה (למרות שההחלטה התקבלה בחודש מאי, ארבעה חודשים טרם תחילת השנה ולא כבענייננו) ונקבע כי זו תחול באופן מדורג לאורך ארבע שנים.

"בנוסף לתזמון ההחלטה והיעדרה של הוראת מעבר, לא ניתן להתעלם מכך שהחלטה זו התקבלה ללא כל הליך של שימוע ציבורי, בצורה פזיזה וללא עבודת מטה רצינית" תקף ארבל, והמשיך את מכתבו: "שר האוצר נכנס לתפקידו ב-13 ביוני השנה, שלושה וחצי שבועות בלבד קודם הודעתו בדבר שינוי המבחנים לזכאות. שר האוצר הקודם, חה"כ ישראל כץ, התכוון לפרסם את טבלת התמיכות ומבחני הזכאות לתמיכה בחודש מאי ברוח המבחנים שנקבעו בשנים קודמות (כעולה מדבריו בוועדת הכספים ביום 10 במאי) וממילא אין כל ראיה כי ביצע פעולות או הנחה את הגורמים המקצועיים לבחון את השינוי המבוקש כעת.

"ראוי שהחלטה שהשלכותיה רבות ומרחיקות לכת, ומתמקדות בקבוצת מיעוט הנתונה במצב כלכלי קשה, תידון כהלכה ע"י הגורמים המקצועיים במשרדים הרלוונטיים טרם קבלתה ותפורסם כטיוטה במסגרת הליך של שימוע ציבורי. כך בעיקר כאשר מדובר ב"החלטה חשודה" בשל זהות שר האוצר והאוכלוסייה הנפגעת, מר ליברמן אשר הרבה לתקוף את האוכלוסייה החרדית במערכת הבחירות וכעת קיבל החלטה המשפיעה בעיקר על הציבור החרדי.

"לא נראה כי משרד האוצר בחן כדבעי את כלל השיקולים הצריכים לעניין ובהם זיהוי הכישורים שיאפשרו בעתיד השתלבות בשוק העבודה לשם קביעת המבחנים (וראה דבריו של השופט מזוז בבג"ץ 3871/15 על כך שלימודים אקדמיים מסוימים לא מקילים על השתלבות בשוק העבודה יותר מלימודים תורניים המאפשרים עבודה בדיינות, רבנות והוראה) ויכולת האבות להשתלב בשוק העבודה בהתראה כה קצרה בתקופה של משבר כלכלי ואבטלה גבוהה (אשר עמדה על 9.5% בתחילת חודש יוני).

"למעשה, ספק רב אם בתנאים אלו ההחלטה מקדמת את תכליתה המוצהרת בדבר עידוד תעסוקת שני בני הזוג בעתיד הקרוב, וזאת אף במנותק מהשיקולים בדבר הפגיעה באינטרס ההסתמכות, הפגיעה בשוויון בשל השפעה חסרת פרופורציה של התיקון על האוכלוסייה החרדית וכיוצ"ב.

לסיכום כתב ארבל: "אבקש לדעת מדוע אישר הייעוץ המשפטי לשר האוצר לשנות המבחנים בצורה מיידית ומוחלטת, ללא הוראת מעבר ומבלי לקיים שימוע ציבורי ועבודת מטה מקיפה. בשל הדחיפות נוכח פתיחת שנה"ל הקרובה והצורך במתן מענה מיידי, ולחילופין לשקול בקשת סעד מבית המשפט, אבקש כי תשיבוני דבר עד סוף השבוע הנוכחי".

כזכור, בשבוע שעבר הודיע ליברמן על שינוי תנאי הזכאות של הורים לסבסוד הממשלתי של מעונות היום לילדיהם, באופן השולל את הסבסוד בעיקר מתלמידי ישיבות חרדים כבר בשנת הלימודים הקרובה, וציין כי מטרת המהלך היא לעודד את השתלבות החרדים בשוק העבודה.

על פי הכללים החדשים של משרד האוצר, על מנת להיות זכאי לסבסוד ממשלתי לשכר הלימוד במעונות יום (בעלי סמל), יצטרך בן הזוג לעבוד בהיקף משרה של לפחות 24 שעות שבועיות. תנאי זה קיים כבר היום לגבי אמו של הפעוט.

בנוסף הוחלט לאפשר קבלת סבסוד במקרים בהם בן הזוג רוכש השכלה או כישורים שיאפשרו בעתיד השתלבות בשוק העבודה. וכללי הזכאות הרגילים יישארו כלשונם (זכאות לפי מבחן הכנסה לנפש, זכאות להורים יחידנים וכו'). ככל שההורים ישתלבו בשוק העבודה במהלך שנת הלימודים הם יוכלו לקבל סבסוד החל מיום תחילת העבודה. הכללים החדשים יחולו החל משנת הלימודים הקרובה תשפ"ב.

אביחי מנדלבליט משה ארבל מעונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד