י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מרגש ומשעשע

רק באנטוורפן: תיעוד מסיור השגריר עם החסידים מהשטעטעלע

הקהילה החרדית באנטוורפן קיבלה אתמול את שגריר איחוד האמירויות בבלגיה, שהגיע לסיור לשכונה החרדית בעיר, ובמהלכו ביקר גם בבית המדרש המרכזי של בעלזא, ביוזמתו של חבר הפרלמנט החרדי בבלגיה מיכאל פרייליך. תיעוד מיוחד מהסיור

רק באנטוורפן: תיעוד מסיור השגריר עם החסידים מהשטעטעלע
שגריר איחוד האמירויות בבלגיה בביקור בקהילה החרדית באנטוורפן צילום: באדיבות המצלם

הקהילה החרדית באנטוורפן קיבלה אתמול (שני) את שגריר איחוד האמירויות בבלגיה, שהגיע לסיור לשכונה החרדית בעיר, ובמהלכו ביקר גם בבית המדרש המרכזי של בעלזא, ביוזמתו של חבר הפרלמנט החרדי בבלגיה מיכאל פרייליך.

פרייליך, שפועל למען הידוק הקשרים של הקהילה היהודית בבלגיה עם גורמים מדיניים שונים, הביא את השגריר ופמלייתו לסיור בשכונה היהודית באנטוורפן, ובמהלך הסיור תועדו מספר סצנות ייחודיות שמאפיינות את הווי החיים החרדי בקהילה העתיקה באנטוורפן.

כשהשגריר ופרייליך, יחד עם עסקני בעלזא בעיר, התייצבו לתמונה על רקע בניין בית המדרש, נצפה מאחור גבאי בית המדרש הרב מנחם מנדל קייסרמן, כששרוולו ביד אחת מופשל - כאילו הרגע הוריד את התפילין של יד.

התמונה עוררה הדים ואחת התגובות המשעשעות נוסחה כך: "רק באנטווערפן, שגריר של מדינה מופיע ומאחור נעמד להצטלם אברך עם שרוול מופשל משחרית…". תגובה נוספת: "אן אנטווערפענער חן (חן אנטוורפנאי)".

בתמונה מחוץ לבית המדרש של בעלזא

אחד הנוכחים בסיור שלח ל'בחדרי חרדים' תגובה מעניינת, שאגב, גילתה שגם בגולה יודעים על המונח החדש של 'בנטוט מלשון בנט': "דווקא תמונה מאוד ספונטנית. השגריר התעניין מאוד על התפילות ואז הראו לו על המקום שמניחים תפילין ביד ובראש ומכאן התמונה. נעמדנו לבקשתו להצטלם מבלי לשים לב לשרוול המופשל", כתב אחד המשתתפים בסיור.

"אגב, השגריר הרגיש קצת מבונטט (מלשון בנט), כאשר תוך כדי הצילום, השחילו לו שאנחנו עומדים בתשעת הימים ולא אוכלים בשר, וזאת רגע לפני שהוא המשיך למסעדה הבשרית 'הופי'ס' לארוחה 'בשרית' דשנה'", הוא הוסיף בציניות.

השגריר המשיך למסעדה הבשרית, אך הקפיד לאכול רק דגים, כדי לכבד את רגשות הדת של החרדים שאירחו אותו.

תמונה ייחודית נוספת צולמה בעת מפגש אקראי עם ילד נסוך חן ליד התלמוד תורה של חסידי בעלזא. גם תמונה ספונטנית זו מאפיינת את הווי החיים החרדי ב'שטעטעלע', בהם שגריר מוסלמי יכול להתבדח על ילד יהודי באמצע הרחוב, בלי תיאומים וטקסים רשמיים.

השגריר משוחח עם ילד ברובע היהודי

אתמול דווח ב'בחדרי חרדים' על הסיור המיוחד של השגריר בקהילה החרדית באנטוורפן. העסקן ר' אליעזר שטרנליכט, הסביר לשגריר על עולם החסידות, השגריר התעניין, שאל שאלות ואמר כי השלום בין איחוד האמירויות לישראל מביא גם שיתופי פעולה מחוץ למדינות הללו, כדוגמא בבלגיה, הוא אמר שזה שלום "חם ולבבי", הוא קיבל הסבר על הגמרא והשפה הארמית, הוא התעניין על אופן הנחת תפילין, חבר הפרלמנט הסביר לשגריר כי הנחת תפילין זה כדי להרגיש קרוב להקב"ה, הוא קיבל הסבר על הפרשיות ועל 'שמע ישראל'.

הקבוצה הגיעה בהמשך למסעדת 'האפי'ס' המפורסמת, שם התקיימה סעודה חלבית עם דגים, השגריר קיבל הסבר על תשעת הימים, שאסור לאכול בשר, על חורבן בית המקדש, הוא גם קיבל הסבר מפורט על הצורך באוכל כשר, על ההבנה של שחיטה יהודית שאירופה מצרה את צעדי השוחטים, ובמדינות רבות באירופה אין בכלל שחיטה יהודית. השגריר שבעצמו מבין את הנושא מאחר והמוסלמים אוכלים בשר 'חלאל' מעין שחיטה מוסלמית הדומה לשחיטה יהודית. גם נושא ברית מילה עלה בפגישה, מאחר ומדינות רבות באירופה מנסות לאסור לבצע ברית מילה באופן גורף.

השגריר סיפר כי כל המלונות בדובאי מחויבים להחזיק תפריט כשר היות וחרדים רבים מגיעים לדובאי ומסתובבים בה בביטחון מלא ברחוב. השגריר בשיחת זום דיבר עם אדון פטרפרוינד, איש עסקים שהיה גר בבלגיה וכיום גר בדובאי. וסיפר כי הוא הקים שם בית כנסת, ובתחילה זה היה בסתר, אך בהמשך בית הכנסת התגלה במלוא הדרו.

 

 

אנטוורפן מיכאל פרייליך חרדים איחוד האמירויות שגריר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד