י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
תוהו ובוהו

לצד הקורונה: המהומות בדרום אפריקה נמשכות והיהודים חוששים

המהומות בדרום אפריקה במחאה על מאסרו של הנשיא לשעבר נמשכות. בקהילה היהודית חוששים ואומרים ל'בחדרי': "חלק מהקניונים שנשרפו ונבזזו, נמצאים בבעלותם של יהודים, מעבר לסכנה של פוגרום ורצח בתקווה שלא יקרה, יש חשש מיידי שהפרעות ימלאו את בתי החולים וכך עלולים למות המון חולי קורונה מהקהילות היהודיות"

לצד הקורונה: המהומות בדרום אפריקה נמשכות והיהודים חוששים
אילוסטרציה צילום: unsplash

לפחות 72 בני אדם נהרגו באלימות ששוטפת חלקים בדרום אפריקה, מאז נכלא הנשיא לשעבר ג'ייקוב זומה בשבוע שעבר.

במהלך אירועי ביזה ביום שני בלילה במרכז קניות בדרום אפריקה, תאגיד השידור הבריטי ה-BBC תיעד פעוט שנזרק מבניין בעיר דרבן לאחר שחנויות בקומת הקרקע הועלו באש על ידי פורעים. הצבא נפרס כדי לסייע למשטרה שנמצאת במצב חירום מאז תחילת התסיסה ביום חמישי שעבר.

הנשיא המכהן סיריל רמפוסה אמר כי זו האלימות הקשה ביותר שחווה דרום אפריקה מאז שנות התשעים, שכוללת שריפות של קניונים, כבישים מהירים שנחסמו, ועסקים ומחסנים שנבזזו בערים הגדולות ובעיירות קטנות במחוזות שונים. השרים הזהירו כי אם הביזה תימשך, קיים סיכון לאספקת מזון בסיסי לערים שבהם מתרחשות המהומות, אך שללו הכרזה על מצב חירום.

בתוך כך, בתיעוד שפורסם ברשתות החברתיות, נראה פעוט נזרק לקהל אנשים שמיהר לעזור לנלכדים ברובע העסקים המרכזי בדרבן, ביום שלישי אחר הצהריים. בוזזים שרוקנו חנויות בקומת הקרקע של קניון, הציתו שריפה שהתפשטה ואיימה על הקומה העליונה. לאחר שתפסו את התינוק בהצלחה, העוברים והשבים מיהרו להשיג סולמות שיעזרו לתושבים אחרים, כולל ילדים, להימלט.

האם התאחדה עם תינוקה, אך הייתה נרגשת מכדי לדבר. שירותי ההצלה הגיעו לאחר כ-20 דקות כדי לסייע בכיבוי השריפות. למעלה מ-200 קניונים נבזזו ברחבי המדינה, כך דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג, שציטטה את מנכ"ל המנהיגות העסקית בדרום אפריקה, בוסיסווי מאבוסו.

כספומטים נפרצו, מסעדות, חנויות שמוכרות אלכוהול, חנויות בגדים ומכשירי חשמל נבזזו. חיילים שמסייעים למשטרה בהשתלטות על הכאוס, הצליחו לתפוס מאות פורעים, בסך הכל נעצרו כמעט 800 כאלה.

ההפגנות הגיעו לאחר שנשיא דרום אפריקה לשעבר נידון למאסר, תומכיו יצאו במחאה לבזוז קניונים. המהומות החלו כאשר בית המשפט העליון במדינה שלח את הנשיא לשעבר ג'ייקוב זומה בן ה-79 לתקופת מאסר של 15 חודשים בגין התנגדות לצו של בית משפט למסור עדויות בחקירה החוקרת שחיתות ברמה גבוהה במהלך תשע שנות כהונתו עד שנת 2018.

ההחלטה לכלוא אותו נבעה מהליכים משפטיים שנתפסו כמבחן ליכולתה של דרום אפריקה לאחר האפרטהייד לאכוף את שלטון החוק, כולל נגד פוליטיקאים חזקים. עורך הדין של הנשיא לשעבר טען כי נעשו טעויות במשפט ודרש לבטל את המאסר, אך מומחים משפטיים סבורים כי הסיכוי שבית המשפט יבטל את פסיקתו הקודמת קלוש. ביום שישי האחרון דחה בית המשפט העליון את בקשתו של זומה לביטול מעצרו.

בתוך כך, הקהילה היהודית ביוהנסבורג חוששת, כאשר ל'בחדרי חרדים' נודע שיש גל של מאות יהודים חולי קורונה, ברמה שבתי החולים הגיעו לפני שבועיים לתפוסה מלאה, בתגובה הממשלה מלבד עוצר וסגר חלקי, אסרה מכירת אלכוהול, מהלך שהוריד באופן דרסטי את הפצועים בבתי החולים ועזר קצת להוריד עומס.

אלא שכעת בקהילות היהודיות ביוהנסבורג, חוששים כי בתי החולים יתמלאו שוב ולא רק בחולי קורונה אלא מהמוני פצועים כתוצאה מהמהומות ברחובות שיתפסו את המיטות בבתי החולים.

אחד מאנשי הקהילה אומר ל'בחדרי חרדים': "ביום שישי התומכים שלו התחילו להשתולל במחוז לידינו לבזוז ולפגוע, חלק מהקניונים שנשרפו ונבזזו, נמצאים בבעלותם של יהודים, ביום ראשון זה התרחב למחוז שלנו והם גם הגיעו לפאתי השכונה היהודית, אך בחסדי שמים הם לא נכנסו לשכונה, מעבר לסכנה של פוגרום ורצח בתקווה שלא יקרה, יש חשש מיידי שהפרעות ימלאו את בתי החולים וכך עלולים למות המון חולי קורונה מהקהילות היהודיות".

דרום אפריקה יוהנסבורג קהילה יהודית מהומות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד