כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

"קו הרכבת המתוכנן – ינתק את ירושלים"

כך מזהיר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, יואל חסון • הוא קורא להקים תחנה במבשרת-ציון, כדי להפוך את הקו למנוף צמיחה לעיר – כפי שעשה קו תל אביב-חיפה לערי הצפון

רכבת. צילום אילוסטרציה
רכבת. צילום אילוסטרציה

בוועדה לביקורת המדינה נחשפה הבוקר (רביעי) ההתקדמות בבניית קו הרכבת המהיר מתל אביב לירושלים. גם הטענות הנוקבות עלו על שולחן הדיונים.

יעקב גנות, מנכ"ל משרד התחבורה, הבטיח לעמוד בלוח הזמנים. "העבודה מתבצעת במלוא הקצב, ובסוף שנת 2017 יתחיל הקו כבר לפעול", אמר גנות.

מנכ"ל רכבת ישראל, האלוף (במיל.) יצחק (חקי) הראל, הדגיש כי יש קבלנים העובדים כבר לאורך הקו.

בתחנה הסופית, מול התחנה המרכזית בעיר, כבר נחפרו 40 מטר, וכן עשרים מטר נוספים של מנהרות אוורור. בסופו של-פרויקט, התחנה תיבנה בעומק של כ-80 מטר.

יו"ר הוועדה ח"כ יואל חסון (קדימה), הדגיש כי פרויקט הרכבת לירושלים חייב לשמש מנוף צמיחה לעיר והזהיר כי אסור לגרום לתושבי הפרוזדור ומבשרת לבצע קניות, עסקים ובילויים בשפלה, במקום בבירה.

"כמו שהקו מת"א לחיפה פיתח את חיפה ואת הערים בשרון, כך חייב הקו לירושלים להתחשב בערי הסביבה, ולשמש תחליף זמין ומהיר לשימוש בכלי הרכב הפרטיים. כל עיכוב בפתיחת הקו גורמת לעלייתם של עוד ועוד כלי רכב נוספים על הכביש, ואין פגיעה בסביבה גדולה יותר מזיהום האוויר הזה", ציין חסון.

ח"כ עדנה אדטו (קדימה) טענה אף היא כי הפרויקט מתעלם מההכרח להקים תחנה למבשרת ציון ולמאתיים אלף תושבי מטה יהודה. זאת, בנוסף לפגיעה בצבאים.

אליהו חסון, לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה ונציג עיריית מבשרת ציון, טען כי בתכנון הקו נגרמו טעויות רבות, ובהן הקמת תחנה אחת בלבד בירושלים, בעוד שהיא העיר הגדולה בישראל כיום. הוא ציין כי בתל אביב וחיפה, בהן מתגוררת אוכלוסיה פחותה בהרבה – יש בכל אחת כבר ארבע תחנות. גם הוא טען כי ניתן ללמוד מקווי רכבת באירופה, ולבנות בכל-זאת תחנה נוספת לתושבי מבשרת-ציון.

בתגובה אמר מנכ"ל משרד התחבורה גנות כי מתוכננות שתי תחנות נוספות בבירה לקו המהיר, וכי הוא יעלה בפני שר התחבורה ישראל כ"ץ את בקשתם של תושבי מבשרת להמשיך את הרכבת הקלה בירושלים עד למבשרת.

היו"ר חסון ביקש מגנות והראל לשקול מחדש בנייתה של תחנה או מסעף לתושבי מבשרת, וקרא להם לדווח לוועדה על כל גוף שמעכב או יוצר חסמים לפרויקט, הנחשב בעיניו ל'פרויקט לאומי חשוב מאין כמוהו'.

חסון הבטיח כי הוועדה תסייר בזמן הקרוב בתוואי הקו הנבנה ותעקוב אחרי התקדמות הפרויקט, צמצום הנזקים הסביבתיים והגדלת השימוש בקו ע"י תושבי האזור.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד