ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הובילו לגירושם

הכנסייה תתנצל בפני יהודים על חוקים גזעניים עתיקים

הכנסייה תתנצל בפני יהודים על חוקים אנטישמיים וגזעניים לפני 800 שנה שהובילו לגירושם | ההתנצלות הרשמית, מטעם כנסיית אנגליה, תיקח גם אחריות על האנטישמיות הנוצרית בשנת 1534

הכנסייה תתנצל בפני יהודים על חוקים גזעניים עתיקים
אילוסטרציה צילום: Pixabay

מנהיגים יהודים בריטים אומרים כי התנצלות מתוכננת מ'כנסיית אנגליה' על חוקים אנטישמיים שנחקקו בשנת 1222 זה "עדיף מאוחר מאשר לעולם לא", על פי הדיווח, הכנסייה מתכננת "מעשה של חרטה" רשמי בשנה הבאה, אז יצויין 800 שנה למערכת חוקים שהגבילה את זכויות היהודים, ומנעה מהם לעשות עסקים עם נוצרים באנגליה, כך דווח ה'טלגרף' הבריטי. החוקים הובילו בסופו של דבר לגירוש יהודי אנגליה בשנת 1290, היהודים לא אושרו לשוב רשמית עד 1656.

הצו היה צו מלכותי שהוציא המלך אדוארד הראשון באנגליה ב-18 ביולי 1290 שגירש כל יהודי מהממלכה. בצו הודיע המלך למושלים של כל מדינה כי כל היהודים יגורשו עד ה-1 בנובמבר באותו שנה. הגירוש בוטל רק בשנת 1656 כאשר אוליבר קרומוול, מצביע צבאי ששלט בפועל, איפשר ליהודים לחזור לאנגליה.

גירושם של היהודים על ידי המלך אדוארד היה שיאה של תקופה של 200 שנה של אנטישמיות גוברת באנגליה, כולל מקרים של עלילות דם ופוגרומים, כולל הטבח הידוע לשמצה בשנת 1190, בו נהרגו למעלה ממאה יהודים. בשנת 1218 המלך הנרי השלישי אילץ את כל היהודים לענוד טלאי צהוב, והמיסים הועלו לרמות בלתי נסבלות על הקהילה היהודית.

"הביטוי 'עדיף מאוחר מאשר אף פעם' באמת מתאים כאן. הטראומה ההיסטורית של האנטישמיות האנגלית מימי הביניים לעולם לא יכולה להימחק ומורשתה שורדת בימינו", כך אמר דייב ריץ', מנהל קבוצת מעקב נגד אנטישמיות ל'טלגרף'. עוד אמר, כי "בתקופה של אנטישמיות גוברת, התמיכה והאמפתיה של כנסיית אנגליה בקהילה היהודית שלנו יתקבלו בברכה, כתזכורת לכך שבריטניה של ימינו היא מקום שונה מאוד", אמר ריץ'.

ההתנצלות הרשמית, מטעם כנסיית אנגליה, תיקח גם אחריות על האנטישמיות הנוצרית בשנת 1534. "בין הדברים הרבים והמפתיעים בסיפור המפתיע הזה הוא, שכנסיית אנגליה עדיין לא הייתה קיימת בשנת 1290 כשגורשו היהודים מאנגליה", צייץ ג'פרי שולסון, פרופסור ללימודי יהדות באוניברסיטת קונטיקט.

כנסיה אנטישמיות בבריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד