כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
בגלל מחסור בדולרים

מיליוני טונות של יבוא תקועים בנמלי איראן

דיווחים באיראן טוענים כי 1.3 מיליון טון של "סחורות חיוניות" הגיעו למים האיראניים אך לא ניתן לפרוק אותם מכיוון שיבואנים לא הצליחו להשיג דולרים מהממשלה כדי לשלם לספקים זרים

מיליוני טונות של יבוא תקועים בנמלי איראן
אילוסטרציה צילום: pexels

כאשר המטבע האיראני החל להיחלש בתחילת 2017, הממשלה החליטה לספק דולרים תמורת מטבע מקומי ללא עמלה גבוהה לחברות שייבאו מזון תרופות וסחורות חיוניות אחרות. שאר היבואנים נאלצו לקנות דולרים בשיעורים גבוהים יותר. בגלל המצב הכלכלי הקשה באיראן, הממשלה החלה בסבסוד מוצרים חיוניים כדי לעזור לאזרחים לשרוד את האינפלציה.

יבואני סחורות חיוניות מקבלים דולר אחד עבור 42,000 ריאל, בעוד ששווי המטבע האמריקאי הוא 250,000 ריאל לשאר האזרחים. עם זאת, יבואנים לעיתים קרובות חייבים לחכות זמן רב כדי לקבל את הדולרים הזולים. בשל הסנקציות האמריקניות על ייצוא הנפט האיראני לממשלה פשוט אין מספיק דולרים לחלוקה.

סוכנות הידיעות האיראנית (ISNA) דיווחה ביום שני כי מלבד 1.3 מיליון טונות של סחורות בספינות הממתינות ליד נמלי איראן, 5.5 מיליון טון נוספים של מוצרים תקועים בנמלים, בעיקר בגלל מחסור במטבע חוץ.

נושא הדולרים של הייבוא ​​בספינות ובנמלים נמשך כבר חודשים, הבנק המרכזי של איראן ופקידים באוצר האיראני מקיימים פגישות תכופות ומוציאים הכרזות לפתרון הבעיה. אך המחסור במוצרים חיוניים מעולם לא נפתר והמחירים ממשיכים לעלות, למרות שהממשלה מסבסדת את הייבוא ​​הזה.

כאשר הסחורה מגיעה למכס האיראני, היבואנים חייבים לתת למוכרים את התשלום בדולרים, כתשלום אחרון לפני שחרור הסחורה, אך עקב אי התשלום, הסחורה נתקעת בספינות המשא או במחסנים בנמלים.

במקרים מסוימים, היבואנים משתמשים במסגרת אשראי משלהם כדי לשחרר את הסחורה, אך מכיוון שהם חוששים שהממשלה לעולם לא תשחרר את הדולרים בשיעור נמוך, הם מחזיקים את הסחורה במכס. בחלק מהמקרים אפילו גופים ממשלתיים ממתינים זמן רב לקבל דולרים וגם כשיש להם מטבע זר לשלם עבור היבוא, הם ממתינים עד שהממשלה תשחרר את הכספים.

אתר Iran International מדווח כי היבואנים לא קונים את הסחורה החיונית בדולרים יקרים של שער שוק חופשי. מכיוון שהמחירים נשלטים על ידי הממשלה והיבואנים לא יכולים לשלם פי שש יותר עבור סחורות ולמכור אותה פי שש.

איראן סחורות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד