י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

י', חילוני אנונימי מאשים: כולנו גנבים ורוצחים • טור אישי

מה תגידו אם נראיין את י., חילוני אנונימי, שיספר במונולוג נרגש כי כל החילונים צורכים סמים ומכים את נשותיהם • עורכי העיתון, שעסוקים במאבקי רייטינג, לא צריכים להרחיק עד הירח – הם מוזמנים לבקר בהיכלי הישיבות, ולהתבשם מאוויר התורה המשכר • וגם: כמה עובדות שלא ידעתם על הצבא

אלו מול אלו: לומדי התורה מול החוליגניות של עורכי העיתונים. צילום: פלאש 90
אלו מול אלו: לומדי התורה מול החוליגניות של עורכי העיתונים. צילום: פלאש 90



בימים אלה, כאשר 'העיתון של המדינה' עסוק במאבק רייטינג אכזרי מול מתחריו, מנסים עורכיו בכל מחיר לתת סיבות לקוראים פוטנציאליים להוציא כמה שקלים מכיסם כדי לקרוא את הצהוב-הצהוב הזה. הכתבים הופכים כל פיסת מידע שעשויה להרים את העיתון מהקרקעית בה הוא נמצא.

לא חשוב כמה אמין יהיה הסיפור, לא משנה אם הוא משקף את המציאות. מה שחשוב באמת, אליבא דעורכי 'ידיעות', הוא – כמה קוראים הסיפור יביא לעיתון.

העורכים התל-אביבים שכחו מזמן ערכים בסיסיים ואתיקה עיתונאית.

תארו לעצמכם שמחר בבוקר נביא את י., חילוני אנונימי, שיספר במונולוג נרגש כי כל החילונים צורכים סמים, מכים את נשותיהם וילדיהם – ובוזזים מכל הבא ליד.

עדותו של האברך האנונימי, שהועברה כביכול לכתב המתחיל עקיבא נוביק, לפיה, אברכי הכוללים אינם לומדים יותר משעה אחת ביום, באה כדי להוכיח שנושא לימוד התורה, עליו אנו זועקים כי הוא-הוא קיומו של עם-ישראל בכל הדורות, אינו נכון.

לא ברור מה חשבו לעצמם ב'ידיעות אחרונות'. הרי הישיבות אינן קיימות על הירח, או על כוכב מאדים. כל מי שרוצה לראות, מוזמן לבקר בהיכל, לטפס בין גרמי המדרגות העתיקות המובילות לבתי-המדרש של הישיבות מיר, פוניבז', חברון, בריסק ועוד רבות וטובות.

אף אחד לא יעצור אותו בכניסה. תוך רגע אחד, במו עיניו הוא יראה 'ריתחא דאורייתא' מהו. מאות ואלפים שאין להם בעולמם אלא תורה.

הייתי כמובן רוצה להזהיר את הבודק, שמא 'ייתפס בדברי תורה'. הוא עלול להידבק במתיקות התורה הנפלאה שלנו – ולא לעזוב את היכל הישיבה בכל מחיר. אבל אם הוא מוכן לקחת את ה'סיכון', כדאי שיעשה את הדרך למעלה.


7 מול 70

ואגב נתוני בטלה, כמי שעשה את מיטב שנותיו בצה"ל, קשה לי שלא לערוך השוואה זריזה בין המסגרת הישיבתית לזו הצבאית.

כדאי שתדעו כי במסגרות הצבא, על כל לוחם בשטח ישנם שבעה אחרים הנקראים 'תומכי לחימה'. שקמיסטים, גננים, טבחים, אפסנאים, מוזיקאים, שדרים, עיתונאים. כל אלו ועוד משרתים בחדרים סגורים וממוזגים.

לעומת זאת, בישיבות הקדושות, על כל 70(!) לומדי תורה בדבקות, יש אולי בטלן אחד, המבזבז את זמנו בפינת הקפה – וראשו אינו בתורה.

אלא מה. הנייר סובל הכל, ויותר מכך סובלים אנו - המושמצים.

עדות אלמונית של אברך אלמוני – שפוי או לא שפוי – הופכת לכותרת ראשית, מוציאה ח"כים משלוותם וסטודנטים לרחובות.

כאשר מדובר בחרדים, נעלמת לה 'האתיקה העיתונאית' והיושרה הבסיסית. אפילו השכל הישר לא קיים.

זר לא יבין

אל לנו להיכנס לתועלת הבלעדית לקיום העולם אותה מביאים מרביצי התורה ולומדיה. זר לא יבין זאת.

ציפינו, בסך-הכל, לערכים אנושיים בסיסיים, כללי אתיקה בינלאומיים מקובלים ומניעת הסתה, עליה אנו שומעים השכם וערב, מפיהם הם.

נראה, כי אין תקומה למצב מחפיר שכזה, ואין לנו על מי להישען אלא להישען אלא על אבינו שבשמים. נמשיך ללמוד תורה ולקיים מצוות, ולא אלמן ישראל. בטח שלא מפיהם אנו חיים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 47 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד