י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מי שמאמין, מתוקן יותר • טור אישי

מה ענה הרב לפרופסור ששאל: מדוע אותי הנכדים לא מכבדים כך? • אוריאל בלוי מסביר מדוע מי שלא מקבל את תיאור הבריאה מהתורה, לא נוטל אחריות על מעשיו ואורח חייו

צילום אילוסטרציה: יעקב רוכמן
צילום אילוסטרציה: יעקב רוכמן



האנושות עסוקה זה מאות שנים בשאלה: איך החלו החיים על פני כדור הארץ – ואיך נראים החיים מחוצה לו.

כל אדם בטוח כי חוכמה רבה בקודקודו. הפילוסוף הצרפתי רנה דקארט נהג לומר: בני-אנוש מרבים להתלונן על מחסורים בחייהם, אך אין בנמצא אדם המתלונן שחסר לו שכל.

במקורות היהודיים נקרא החכם 'תלמיד חכם', כיוון שהחכם האמיתי הוא זה המגדיר עצמו כתלמיד בבחינת "איזהו חכם הלומד מכל אדם"(אבות ד). כי מכל אדם יש מה ללמוד. לא אחת אנו עדים לכך שאפילו אנשים שאינם יודעי ספר, ניחנו בחכמת חיים או אפילו חוכמת רחוב - ולעתים יודעים הם 'להסתדר' בחיים אף יותר מן המלומדים.

תיאוריות רבות, הסותרות אחת את חברתה, קיימות בקרב החוקרים את בריאת העולם. חלק מן התיאוריות שנאמרו, נשמעו הזויות לכל בר-דעת - והופרכו זמן קצר לאחר מכן מיסודם.

קשה להבין איך אנשים משכילים דבקים בתיאוריות מוזרות לחלוטין, כמו זו הטוענת כי העולם המופלא והמופתי בו אנו חיים, נוצר במקרה. וכי אם נספר להם שהמכונית בה הם נוסעים נוצרה במקרה, הם 'יקנו' את זה?

למה לא מכבדים את הפרופסור?

מסופר על אחד מגדולי ישראל, שנסע עם בניו ונכדיו. לצידו התיישב פרופסור חילוני, שהשתאה לנוכח הכבוד אותו רוחשים הצאצאים לאביהם.

פנה לרב בשאלה: מדוע אותי לא מכבדים כך?

השיבו הרב: "הרי אתה מחנך את צאצאיך, שמוצא האדם מן הקוף. אם כן, אתה קרוב יותר מהם, בסדר הדורות, לקוף. נמצא כי צאצאיך הם בני אדם משופרים ממך. אם כן, למה שיכבדו אותך?

"אבל אני", המשיך הרב בהסברו, "מחנך את צאצאיי על פי תורתנו הקדושה, שהאנושות התחילה מאדם הראשון. נמצא, כי אני נבראתי בדור קרוב יותר לאדם הראשון, נזר הבריאה".

אחד מגדולי ישראל התבטא בנוגע ל'תיאורית דרווין' על מוצא האדם: "אילו דרווין היה מכיר את רבי ישראל מסלנט, החפץ חיים, הבן איש חי כמו גדולי תורה נוספים שחיו בתקופתו ודמו למלאכים, הוא לא היה יכול לומר את התיאוריה שלו. אלא מה. הוא ראה והכיר סביבה אנושית שונה לגמרי".

אכן, העולם נברא לתכלית מסוימת – עשיית מצוות. כפי שמובא "אסתכל באורייתא וברא עלמא"(ספר הזהר, שמות קסא), שהקב"ה ברא את העולם בשביל קיום התורה.

אולם, מי שלא מקבל את תיאור הבריאה מהתורה הקדושה, לא נוטל אחריות על מעשיו ועל אורח חייו.

ככל שנלמד להכיר במעלתנו הרוחנית כהמשכו של נזר הבריאה ונקדש את שליחותנו בעולם בעשיית חסד וקיום מצוות, כך נחיה בחברה מתוקנת יותר.

אוריאל בלוי-מרצה,מאמן ומגשר, העצמה אישית, שלום בית, ילדים ומשפחה, כלכלת המשפחה, הסדרי ממון:0545333386 [email protected]

קישורים:
לאתר של אוריאל בלוי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד