י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
תגלית היסטורית

מטבעות נדירים מימי מרד היהודים ברומאים נמצאו בבנימין

המטבעות נושאים את הכיתוב "חרות ציון" ו"לחרות ירושלים" נמצאו בבנימין בידי חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן בראשות ד"ר דביר רביב | הסמלים והסיסמאות על גבי מטבעות היהודים בשתי המלחמות ברומאים הצהירו על מטרות המורדים: חרות מדינית, שחרור ירושלים מידי הכובש הרומי וחידוש הפולחן במקדש

מטבעות נדירים מימי מרד היהודים ברומאים נמצאו בבנימין
המטבעות בוואדי רשאש צילום: טל רוגובסקי

במהלך סקר ארכיאולוגי שנערך לאחרונה באזור ואדי רשאש שבמזרח בנימין מטעם המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת בר-אילן בראשות ד"ר דביר רביב, נמצאו מטבעות שמלמדים על ההיסטוריה היהודית במקום.

מטבע אחד מימי המרד הגדול נמצא על פני השטח בחורבת ג'בעית שליד יישובי גוש שילה, ומטבע שני מימי מרד בר-כוכבא נמצא במערה במצוקי ואדי רשאש הסמוך כקילומטר מצפון.

המטבע מחורבת ג'בעית הוטבע סביב שנת 67 לספירה ונושא בצידו האחד עלה גפן ואת הכתובת העברית "חרות ציון", ובצידו השני מופיעים גביע והכיתוב "שנת שתיים".

המטבע מוואדי רשאש הוטבע בין השנים 135-134 לספירה, בצידו האחד נראים לולב מוקף בזר וסביבו הכיתוב "לחרות ירושלים", ובצידו השני כלי נגינה ככל הנראה כינור והכיתוב "שמעון", שמו הפרטי של מנהיג המרד שמעון בן כוסבה, או בכינויו המוכר יותר בר-כוכבא.

הסמלים והסיסמאות על גבי מטבעות היהודים בשתי המלחמות ברומאים הצהירו על מטרות המורדים: חרות מדינית, שחרור ירושלים מידי הכובש הרומי וחידוש הפולחן במקדש.

המטבע מחורבת ג'בעית מתווסף לממצאים אחרים מתקופת הבית השני ומימי המרידות ברומאים שנתגלו באתר דוגמת מקוואות טהרה, מערכת מסתור, כלי אבן ומערות קבורה, כל אלה השתייכו ליישוב יהודי שהתקיים במקום עד למרד בר-כוכבא.

המטבעות העתיקים / טל רוגובסקי

במועצת בנימין ובארגון שומרים על הנצח אומרים כי האזור כולו מלא בשרידים ועתיקות של חיים יהודים קדומים, וכיום הם נשדדים ונהרסים בידי ערביי האזור. מדינת ישראל מאפשרת לזה לקרות ולא נוקטת פעולה כלשהיא כדי לשמור על הנכסים הלאומיים והבינלאומיים הללו. עוד קוראים בארגון לאמץ תכנית חירום לאומית להצלת העתיקות באתרי המורשת ובשטחים הפתוחים.

לצד המטבע מוואדי רשאש התגלו שברי כלי חרס רבים שהובאו למערה על ידי פליטים יהודים בימי מרד בר-כוכבא. בכך מערה זו מתווספת לעשרות מערות טבעיות שהיו בשימוש המורדים באזור מדבר יהודה ובתחומי המרחב הכפרי של ארץ יהודה.

לדברי ד"ר רביב "המערה בוואדי רשאש בה התגלה המטבע ממוקמת כ-6 קילומטרים צפונית למערת ערק א-נעסנה שבוואדי א-דליה, שמאז גילויה בשנות ה-60 של המאה העשרים נחשבה למערת המפלט הבר-כוכבאית הצפונית ביותר במדבר יהודה. לדבריו "המטבע מוואדי רשאש מצביע על נוכחותה של אוכלוסיה יהודית באזור עד לקראת סופו של מרד בר-כוכבא, זאת בניגוד לטענה שהושמעה בעבר במחקר שהיישוב היהודי מצפון לירושלים חרב בימי המרד הגדול ולא נושב לאחר מכן. מטבע זה הוא אף העדות הראשונה לכך שחבל עקרבת, הצפוני מבין מחוזותיה של ארץ יהודה בתקופה הרומית, נשלט בידי המינהל של בר-כוכבא."

ראש מועצת בנימין ישראל גנץ אמר עם פרסום הממצאים כי: "מרגש לראות שאנו גרים באזור ובמקום בו חיו אבותינו בימי קדם. יש לנו חובה לאומית לשמר את הממצאים היקרים האלה שקושרים אותנו לכאן. מדינת ישראל חייבת לקחת אחריות על המורשת שלה ולמנוע גזל והשחתה לאומניים.

בנימין ארכיאולגיה מטבעות עתיקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד