כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
הקלטה היסטורית שמרגשת את סלונים

עדות מטלטלת של ה'ברכת אברהם' על חתנו ה'נתיבות שלום'

העדות המטלטלת של ה'ברכת אברהם' מסלונים על חתנו ה'נתיבות שלום' מתפרסמת לקראת ההילולא מחר ומרגשת את אלפי החסידים בכל קצוות תבל • "ה'בית אברהם' נתן לו את הכוחות שלו, שהוא ימשיך אותו" • האזינו להקלטה המתפרסמת לראשונה ב'בחדרי חרדים'

עדות מטלטלת של ה'ברכת אברהם' על חתנו ה'נתיבות שלום'
הברכת אברהם, הבית אברהם והנתיבות שלום צילום: ארכיון

לקראת יומא דהילולא של מרן האדמו"ר בעל 'נתיבות שלום' מסלונים (ז' אב תש"ס), נחשפת בימים אלה תגלית היסטורית מרתקת, השופכת אור חדש על השתלשלות העניינים שקדמה לעלייתו לארץ ישראל שנים ספורות לפני השואה האיומה.

בהקלטה ההיסטורית שנחשפה, המעוררת התרגשות רבה בקרב חסידי סלונים, מעיד חמיו של האדמו"ר מסלונים זצ"ל בעל ה'נתיבות שלום', האדמו"ר בעל ה'ברכת אברהם' זצ"ל, כי מי ששיגר את חתנו לארץ ישראל עוד בהיותו חתן צעיר, היה מרן האדמו"ר ה'בית אברהם' זצוק"ל, שראה בו השליח להיות ממשיך דרכו ומקים עדת חסידי סלונים בארץ הקודש.

ה'בית אברהם' זצוק"ל היה דור שלישי למרן בעל ה'יסוד העבודה', הראשון בשושלת אדמו"רי סלונים, והוא הנהיג את עדת חסידי סלונים ברמה מברנוביץ' שבבלארוס משנת תרע"ו עד לפטירתו בשנת תרצ"ג, שנים ספורות לפני שעלה הכורת על חסידות סלונים באירופה בשנות השואה האיומה.

בעל ה'ברכת אברהם' עם חתנו בעל ה'נתיבות שלום' זצ"ל. צילום: ארכיון 

ה'בית אברהם' זיע"א ערך שני מסעות לארץ ישראל, בשנת תרפ"ט ובשנת תרצ"ג, בהם הניח את היסוד לחסידות סלונים בארץ ישראל. רק לאחר הסתלקותו התברר כי בכך ניצלה חסידות סלונים מהכחדה בשנות שואת יהדות אירופה, והצליחה לשוב ולקומם עצמה מחדש בארץ הקודש.

זמן קצר לפני פטירתו הורה ה'בית אברהם' לתלמידו הגדול, לימים בעל הנתיבות שלום זצ"ל, לעלות לארץ ישראל ולהשתקע בה. כעת, נחשפת עדותו המטלטלת של ה'ברכת אברהם' זצ"ל, המגלה כי הנתיבות שלום מילא בכך שליחות נבואית של מורו ורבו, שראה בו את ממשיך דרכו בהנהגת חסידי סלונים בארץ הקודש.

יצויין שהנתיבות שלום בבנותו את הישיבה בירושלים, העביר את מרכז הכובד של חסידות סלונים באותם שנים מטבריה לירושלים מהלך שבאותם שנים היה כרוך בקשיים רבים, ורק כעבור עשרות שנים התברר כמה היה הכרחי להמשכיות של החסידות. בהקלטה נשמע ה'ברכת אברהם' מסביר שלמעשה זה היה רצונו של מורו ורבו מרן ה'בית אברהם'.

בהקלטה הנדירה המתפרסמת כאן לראשונה ב'בחדרי חרדים', מעיד ה'ברכת אברהם' זצ"ל: "כשהרבי זצ"ל ה'בית אברהם' הגיע לארץ ישראל... הוא פעל בטבריה מה שפעל ואחר כך הלך לפעול בירושלים, והוא התכוון לפעול בעיקר בירושלים... והוא שלח את חתני (מרן הנתיבות שלום זיע"א) שיהיה השליח שלו. הוא זה ששלחו לארץ ישראל".

בהמשך ההקלטה נשמע הברכת אברהם כשהוא מספר בהתרגשות ובבכיות, "רבותי, אין לי רשות לומר מה שהוא אמר לי אודותיו, אבל על כל פנים הוא נתן לו את הכוחות שלו שהוא ימשיך אותו לבנות את החבורה בארץ הקודש...".

בחסידות סלונים מציינים בהתרגשות כי נבואת מרן ה'בית אברהם' התממשה לאחר השואה האיומה, כאשר היו בקרב החסידים מי שחשבו כי נסתם הגולל על בית סלונים, והיה זה מרן ה'נתיבות שלום' שעמד נגד כל הסיכויים והקים את ישיבת 'בית אברהם' על שם מורו ורבו זצוק"ל, ממנה צמחה מחדש חסידות סלונים בארץ ישראל.

הקמת ישיבת בית אברהם לוותה בתלאות רבות, כפי שה'ברכת אברהם' מספר באותה הקלטה היסטורית ומעיד על חתנו: " מודה אני לפניך ה' או"א שהכניס אותו (הנת"ש) לביתי, כמה יסורי ארץ ישראל שעבר, עם מסירות נפש ממש, ל"ע הוא שהה בבתי החולים, וגם משם לא נח ופעל להקים את החבורה שכל כולה ב"ה תורה תפילה עבודה שהיא ההמשך למה שהצדיקים רבותינו הקדושים רצו".

זקני חסידי סלונים מספרים בהתרגשות כי הגילוי ההיסטורי שופך אור על הדרך בה הובילה ההשגחה העליונה את הרבי ה'נתיבות שלום' זיע"א להיות מי שיקומם מחדש את הריסות בית סלונים בארץ הקודש. "רואים כאן את רוח קודשו של הבית אברהם זיע"א, שצפה את העתיד לקרות לגולת יהדות אירופה ושיגר את בחיר תלמידיו, הנתיבות שלום, להיות ממשיך דרכו בהנהגת עדת חסידי סלונים שהוקמה מחדש בארץ הקודש. ואכן, עדותו של ה'ברכת אברהם' התקיימה במלואה בעת פטירתו בשנת תשמ"א, אז ע"פ צוואתו נתמנה חתנו ה'נתיבות שלום' זיע"א למנהיג קהל עדת חסידי סלונים".

חסידות סלונים נתיבות שלום ברכת אברהם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד