י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
גזירת המעונות

ארבל מתעקש: העברת הדיון למשרד הכלכלה "בחוסר סמכות"

למרות שאתמול פורסם כי בצעד משותף החליטו שר האוצר ושרת הכלכלה והתעשייה להעניק חודשיים נוספים להיערכות מערכת החינוך, הבוקר מבהיר חבר הכנסת ארבל בפניה למבקר המדינה כי מדובר בפעולה בחוסר סמכות של שרת הכלכלה והתעשייה ביחס למעונות היום

ארבל מתעקש: העברת הדיון למשרד הכלכלה "בחוסר סמכות"
משה ארבל צילום: ערוץ כנסת

במהלך השבוע שלאחר היוודע 'גזירת המעונות' של שר האוצר אביגדור ליברמן, שלח חבר הכנסת משה ארבל ליועמ"ש פניה בו הוא מבהיר כי לא ניתן להעביר החלטה שכזו מהרגע להרגע, כשרבבות הורים כבר נרשמו לפני חודשים ארוכים למעונות היום השונים. ואכן, אתמול התפרסמה "הודעה משותפת לשר האוצר, אביגדור ליברמן ולשרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי" בנושא.

בהודעה נאמר כי  "בצעד משותף החליטו שר האוצר ושרת הכלכלה והתעשייה להעניק חודשיים נוספים להיערכות מערכת החינוך, שוק התעסוקה והמשפחות עצמן לדבר ההחלטה לשנות את הקריטריונים לזכאים בסבסוד עלות מעונות היום. ההחלטה שעניינה עידוד תעסוקה ומתן סבסוד בשכר הלימוד למעונות היום למשפחה ששני בני הזוג עובדים או רוכשים הכשרה מקצועית ו/או השכלה גבוהה לשם תעסוקה תיושם במלואה ותיכנס לתוקף ב-1 בנובמבר 2021."

הבוקר (חמישי) שלח חבר הכנסת ארבל פניה נוספת, והפעם למבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן, בטענה כי גם דחייה זו היא "פעולה בחוסר סמכות של שרת הכלכלה והתעשייה ביחס למעונות היום" כלשונו.

במכתבו מבהיר ארבל כי: "בניגוד לרושם שעולה בטעות מקריאת ההודעה המשותפת, אגף מעונות יום ומשפחתונים מהווה חלק מזרוע העבודה אשר נתונה באחריות משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. לפיכך זוהי אחריותו של שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לפרסם את מבחני התמיכה בעלות שכר הלימוד במעונות היום ולשרת הכלכלה והתעשייה אין יד וחלק בדבר.

אכן, ניתן ללמוד מפרסומים בתקשורת כי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ומשרד הכלכלה והתעשייה מצויים במאבק פוליטי עז באשר לאחריות על זרוע העבודה. אולם כל עוד לא הועברה זרוע העבודה למשרד הכלכלה והתעשייה זו עודנה מצויה במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ולא ניתן להסכים לקיצורי דרך שתכליתם השתלטות כוחנית ומנוגדת לדין על סמכויות.

למיטב ידיעתי ובהתאם למה שפורסם וידוע זרוע העבודה לא הועברה למשרד הכלכלה והתעשייה בהחלטת ממשלה וממילא הדבר לא אושר כמתחייב בחוק על-ידי הכנסת. משכך, החלטת שרת הכלכלה והתעשייה כפי שפורסמה חסרת סמכות ודינה להתבטל".

לסיכום כתב ארבל: "עקרונות המנהל התקין מחייבים כי כל שר ובעל סמכות יפעל בגדרות סמכותו הוא. אבקש לפיכך את התערבותך בנושא ובדיקתך את דבר חריגת שרת הכלכלה והתעשייה מסמכותה בדין".

מבקר המדינה משה ארבל מעונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד