י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לא רק תבוסה

הפלת חוק הדיינים - כאב הראש של הקואליציה

תבוסתה של הקואליציה הבוקר עם נפילתו של חוק הדיינים הינה לא רק מורלית אלא אף מטרפדת למעשה אינטרסים ומטרות אותן הציבה עם כינונה | 'בחדרי' עושה סדר, מהאכזבה של אלקין ועד הטוענת הרבנית שמונתה על ידי השר מש"ס שככל הנראה תמשיך בתפקידה | כל הפרטים

הפלת חוק הדיינים - כאב הראש של הקואליציה
נפתלי בנט וזאב אלקין צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

הפלת חוק הדיינים לא רק גורמת לתבוסה נוספת לקואליציה עם הפלת חוק נוסף שמצטרף לכישלונות של הימים האחרונים, אלא תביא לכאב ראש של ממש לממשלה הנכנסת שביקשה להביא לשינוי בחברי הוועדה למינוי דיינים.

כך, על פי תקנון הכנסת יש לבחור את נציגי הוועדה למינוי דיינים תוך ארבעה חודשים מהשבעת הכנסת החדשה, מה שאומר שנותרו 20 יום בלבד לבחירת נציגי הממשלה והכנסת ומקשה על חקיקתו המחודשת.

בקואליציה ביקשו לשנות את החקיקה ולהביא לכך שיהיה שיוון בין נשים לגברים בוועדה למינוי דיינים, כך שהוועדה תגדל בעוד שתי נציגים, תוספת של עוד שרה מהממשלה ועוד טוענת רבנית בנוסף להסכם קואליציוני בו סוכם למנות שתי נציגים מטעם הקואליציה ולוותר על נציג מהאופוזיציה.

בהסכמים נקבע כי הממשלה תשלח את מתן כהנא, השר לשירותי דת, לצד השר זאב אלקין, ולכן ביקשו תוספת של נציג ממשלה נוסף כדי להביא לוועדה שרה נוספת שגם תענה על דרישת השוויון בין גברים לנשים וועדה.

כעת עם הפלת החוק יש אפשרות טכנית לקואליציה לחוקק את החוק מחדש ולוודא כי יושג הרוב בכנסת, אלא שלוח הזמנים מסבך מאוד את הקואליציה, כיוון שנדרשת חקיקה מהירה להספיק את בחירת הנציגים בתוך מקסימום 20 ימים.

העסק מתחיל להסתבך אחרי שסוכם בין סיעות הכנסת שלא תעלה בשבוע הבא חקיקה שלא בהסכמה, זאת בשל חג הקורבן שמציינים המוסלמים, מה שלא משאיר לקואליציה מספיק זמן לחקיקה מחודשת וגם השלמת בחירת הנציגים מטעם הכנסת והממשלה.

הקואליציה תיאלץ ככל הנראה לוותר על שינוי החקיקה, כך שזאב אלקין ייאלץ בלית ברירה לוותר על מקומו בוועדה ולשלוח לשם את אחת משרות הממשלה וגם להשאיר בוועדה את הטוענת הרבנית שמונתה על ידי השר היוצא מטעם ש"ס ולהעמיד בסכנה את הרוב בוועדה למינוי דיינים.

בנוסף, בסיעות החרדיות מבשלים לקואליציה תרגיל בבחירת נציגי הכנסת בוועדה למינוי דיינים, שכן מדובר בהצבעה חשאית וניתן למנות נציג מטעם הסיעות החרדיות ולאתגר ממש את הקואליציה ולהביא לרוב חרדי בוועדה היוקרתית שתבחר את דייני בית הדין בשנים הבאות.

מינוי דיינים זאב אלקין מפלגת שס קואליציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד