י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
תיעוד: אזרחים משתלטים על משאית דלק

המשבר בלבנון: רה"מ הממונה התפטר; משבר כלכלי חסר תקדים

לפני זמן קצר הודיע ראש הממשלה הממונה של לבנון סעד אל-חרירי כי הוא מתפטר מתפקידו ולא ינסה עוד להרכיב ממשלה. לבנון סובלת מכאוס מתמשך וממחסור חמור בדלק. בתיעוד שמופץ ברשת בשעות האחרונות נראים אזרחים לבנונים מתוסכלים משתלטים על מכלית דלק | צפו בתיעוד

המשבר בלבנון: רה"מ הממונה התפטר; משבר כלכלי חסר תקדים
משאית הדלק בלבנון צילום: צילום מסך

המצב בלבנון מחריף: ראש הממשלה הממונה של לבנון סעד אל-חרירי שניסה במשך החודשים האחרונים להקים ממשלה, הודיע היום (חמישי) כי הוא מתפטר מתפקידו. בצל המצב הפוליטי הרעוע לבנון עומדת בפני כאוס.

באוגוסט 2020 ממשלתו של חסאן דיאב, שעדיין מכהן כראש הממשלה בפועל בגלל כישלונו של אל-חרירי, התפטר בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות, שהביא למאות הרוגים ואלפי פצועים, לאחר מכן סעד אל-חרירי מונה על ידי הנשיא להקים ממשלה, אך כשל, והיום כאמור הודיע על התפטרותו.

 

הנשיא מישל עוון דחה את הצעתו של חרירי להקים ממשלת מומחים. בתגובה לסירוב הנשיא - חרירי התפטר. כך מדווחים עידו קורן ב'כאן חדשות'. בתוך כך, כלי תקשורת ערביים מדווחים כי בעקבות ההודעה על התפטרות ראש הממשלה הממונה אל-חרירי, שווי הלירה הלבנונית צנח עוד יותר ודולר אמריקני אחד שווה כעת בשוק השחור ל-20 אלף לירות לבנוניות.

לבנון מתמודדת זה יותר משנה עם משבר כלכלי חסר תקדים המטבע המקומי איבד כ-%90 מערכו מאז אוקטובר 2019, ובנקים נאלצים למנוע מלקוחות למשוך כספים ולבצע העברות כספיות.

לבנון הולכת ומידרדרת, בשל מצבה הכלכלי הקשה והמשבר הפוליטי העמוק המשתק אותה ומונע ממנה לקבל את הסיוע הבינלאומי שהיא זקוקה לו נואשות. כתוצאה מהמצב הקשה קיים מחסור חמור במצרכי יסוד, תורים ארוכים, שנמשכו שעות בכניסה לתחנות דלק, מפגינים מוחים על מחסור בתרופות ובמצרכים חיוניים אחרים, בהם מזון לתינוקות.

התורים הארוכים שהשתרכו מחוץ לתחנות דלק בלבנון גרמו לפקקי ענק ששיתקו שכונות שלמות. רחובות קטנים וכבישים מהירים נחסמו על-ידי נהגים שהמתינו בתור בתקווה לשים את ידם על מכל דלק. המחסור בדלק מאיים להשבית גם גנרטורים – מקור החשמל המרכזי כיום עבור רוב תושבי לבנון, שארצם סובלת מהפסקות חשמל תכופות וארוכות.

עתודות מטבע החוץ של לבנון עתודות מטבע החוץ של לבנון הולכות ומתמעטות, וזה חודשים שהבנק המרכזי הלבנוני מזהיר שהממשלה לא תוכל להמשיך לסבסד מוצרי יסוד כמו תרופות ודלק. על רקע האזהרה הזו רבים מהלבנונים מתמסרים ל"קניית בהלה" ואוגרים בבתיהם ובמחסניהם מוצרי יסוד רבים ככל האפשר, לפני שמחיריהם יעלו. עובדה זו רק החריפה את המחסור המורגש בשוק.

 

לבנון משבר כלכלי דלק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד