י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
ארבל במתקפה

עילה נוספת לבטל את גזירת המעונות: השכלה תורנית כהשכלה אקדמאית

השכלה תורנית באופי ובמשך שנקבע בחוזר מנכ"ל, מקבילה לתואר אקדמי כללי לעניין מכרזים של רשויות מקומיות למשרות ניהול שדורשים תואר כאמור. ברור אם כן כי לתפיסת מדינת ישראל והשירות הציבורי לימודים תורניים מאפשרים השתלבות בשוק העבודה ומספקים כישורים חשובים להשתלבות זו לרבות בתפקידי ניהול כלליים, כותב ארבל בפנייה נוספת אל מנדלבליט בנושא גזירת המעונות

עילה נוספת לבטל את גזירת המעונות: השכלה תורנית כהשכלה אקדמאית
בני ישיבה צילום: פלאש 90

לאחר הודעת שר האוצר אביגדור ליברמן על שינוי תנאי הזכאות של הורים לסבסוד הממשלתי של מעונות היום לילדיהם, באופן השולל את הסבסוד בעיקר מתלמידי ישיבות חרדים כבר בשנת הלימודים הקרובה, הגיש חבר הכנסת משה ארבל ביום שלישי פנייה מיוחדת לד"ר אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה. היום (חמישי) הוא שלח פנייה נוספת אל היועמ"ש, תחת הכותרת "שינוי המבחנים לתמיכה בשכר הלימוד במעונות יום - פניה שניה".

במכתבו כותב ארבל: "בהמשך לפנייתי מיום 12 ביולי בנושא "הודעת שר האוצר על שינוי המבחנים לתמיכה בשכר הלימוד במעונות יום", אשר טרם נענתה, אני מוצא להביא בפניך את הוראות חוזר מנכ"ל משרד הפנים 5/2016 "הכרה בהשכלה תורנית כמקבילה תואר אקדמי" המצ"ב ואשר אושרה על דעת היועץ המשפטי של משרד הפנים והשלכותיה ביחס למאתיים חמישים ושש הרשויות המקומיות בישראל.

חוזר המנכ"ל קובע כי השכלה תורנית באופי ובמשך שנקבע בחוזר, מקבילה לתואר אקדמי כללי לעניין מכרזים של רשויות מקומיות למשרות ניהול שדורשים תואר כאמור. ברור אם כן כי לתפיסת מדינת ישראל והשירות הציבורי לימודים תורניים מאפשרים השתלבות בשוק העבודה ומספקים כישורים חשובים להשתלבות זו לרבות בתפקידי ניהול כלליים. למצער, הדבר מוכיח כי לימודים תורניים לפרקי זמן מסוימים (6 שנים בחוזר) מספקים לדעת המדינה כישורים כאמור.

חוזר המנכ"ל מעיד כי בקשת שר האוצר ושרת הכלכלה (בחוסר סמכות) לסמן את כל הלימודים התורניים כלימודים שאינם רלוונטיים לשוק העבודה כלל ועל כן לשלול מילדי הלומדים תמיכה בשכר הלימוד במעונות אינה רק פוגענית ולא הגונה אלא גם לא מתיישבת עם הוראות המדינה עצמה במקומות אחרים. והדבר מתחדד לאור סימון כלל הלימודים האקדמיים, לכל תואר ובכל מוסד, כלימודים שכן מאפשרים השתלבות בשוק העבודה במנותק לחלוטין מהעובדות בשטח. החלטה שממחישה את הפזיזות והיעדר ההכנה והמחשבה שאפיינו את החלטת שר האוצר בנושא שלילת התמיכה לילדים לאבות הלומדים לימודים תורניים".

את מכתבו חותם ארבל בדרישה: "במענך למכתבי מיום 12 ביולי אבקש כי תתייחס גם להיבט זה, בנוסף ליתר ההיבטים שפורטו במכתב".

כזכור, מוקדם יותר השבוע כתב ארבל ליועמ"ש: "קבלת ההחלטה בחודש יולי, זמן כה קצר לפני תחילת שנת הלימודים וכ-5 חודשים לאחר שנרשמו ההורים למעונות בהתבסס על מבחני התמיכה שהיו בתוקף שנים רבות (ולפחות מאז שנת 2015) ללא כל הוראת מעבר ומתן זמן להורים לכלכל את צעדיהם מהווה פגיעה קשה באינטרסים המוגנים של ההורים, ביניהם אינטרס ההסתמכות.

ראוי שהחלטה שהשלכותיה רבות ומרחיקות לכת, ומתמקדות בקבוצת מיעוט הנתונה במצב כלכלי קשה, תידון כהלכה ע"י הגורמים המקצועיים במשרדים הרלוונטיים טרם קבלתה ותפורסם כטיוטה במסגרת הליך של שימוע ציבורי. כך בעיקר כאשר מדובר ב"החלטה חשודה" בשל זהות שר האוצר והאוכלוסייה הנפגעת, מר ליברמן אשר הרבה לתקוף את האוכלוסייה החרדית במערכת הבחירות וכעת קיבל החלטה המשפיעה בעיקר על הציבור החרדי.

לא נראה כי משרד האוצר בחן כדבעי את כלל השיקולים הצריכים לעניין ובהם זיהוי הכישורים שיאפשרו בעתיד השתלבות בשוק העבודה לשם קביעת המבחנים (וראה דבריו של השופט מזוז בבג"ץ 3871/15 על כך שלימודים אקדמיים מסוימים לא מקילים על השתלבות בשוק העבודה יותר מלימודים תורניים המאפשרים עבודה בדיינות, רבנות והוראה) ויכולת האבות להשתלב בשוק העבודה בהתראה כה קצרה בתקופה של משבר כלכלי ואבטלה גבוהה (אשר עמדה על 9.5% בתחילת חודש יוני)" סיכם ארבל.

מעונות משה ארבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד