כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
המגזינים המובילים

'משפחה' יצא מהפלונטר ו'די וואך' דואג להורים

המדור השבועי של יוסי שטארק שבודק את החלטות העורכים של המגזינים המובילים במגזר החרדי. החלטת 'משפחה' מול הבחירה של 'בקהילה' ו'הדרך'. תמונת הכאב ב'העולם החרדי' ותיאור האבל ב'הציבור החרדי'. ההובלה של 'די וואך' בארה"ב והנופש של 'א בליק'. סיכום החודשים הכואבים ב'במה' והשערים במגזינים של בעלזא וסאטמר

'משפחה' יצא מהפלונטר ו'די וואך' דואג להורים
ביקורת שערי השבועונים צילום: עיבוד 'בחדרי חרדים'

ניכר כי עורכי המגזינים התלבטו השבוע מאוד האם לעורר את הציבור באמצעות ימי האבלות על חורבן בית המקדש, שאנו שרויים בהם, או האם על 'גזירת המעונות' של "ליברמן הרשע", כפי שגפני כינה אותו.

אז 'משפחה' עקף את כולם עם שער שמעיד על כישרונותיו של מעצבו, והבין איך לצאת מהפלונטר; ילד חרדי קטן ובודד עומד במחשכים, מביט אל מחוץ לגדר בית הספר שנדמה לרגע כסורגים של בית סוהר ברוסיה הסובייטית. אל צבעי השחור והאדום הצועקים חשכות ועצב, הושחלו כותרות זועקות גם על חרדת האימהות מגזירותיה של "ממשלת השמד" וגם על מסלול מסתורי מתקופת בית המקדש.

נסכם זאת בקצרה, כמאמר החכם: "תפס שתי ציפורים במכה אחת".

ב'בקהילה' וב'הדרך' החליטו להשאיר את מעלליו של ליברמן למדור החדשות ולהקדיש את השער לאבל הגדול וההיסטורי של העם היהודי.

גם ב'בקהילה' וגם ב'הדרך' הסבירו כי הבחירה נובעת מהצורך לגוון בנושאים, ולא לתת את אותו נושא גם בשער המגזין וגם בשער החדשות.

גם במגזין 'העולם החרדי' ניתן ביטוי לצערה של השכינה ולכאב של העם היהודי. תמונה משריד בית מקדשנו מרוחה על השער כולו, כשבמרכז, ילדים חסידים עטורי פאות ועטופים בציצית מתנפלים בהשתוקקות והומייה על אבני הכותל המערבי. אדיר, מרגש ועצוב.

וכך גם 'הציבור החרדי' עם תמונה מהכותל המערבי. שער שמכניס את כל תשעת הימים; האבלות, האחדות, הכותל והכאב - אל משבצת נהדרת אחת.


ושוב מוביל 'די וואך' בעיתונות האמריקאית. מלבד תמונה מלכותית של אחד מבכירי האדמו"רים בחו"ל, הרבי מבאבוב, מתפלל על ציון אביו הרה"ק רבי שלמה מבאבוב זצ"ל, שמרוחה על השער כולו - השבוע החליטו גם להתחשב בהורים הצמים בתשעה באב, שיוכלו לעבור את הצום בקלות ללא טרדות הילדים, ולכן הוסיפו חוברת "רביעית" לחבילה; עבודות ציור שיעסיקו את הילדים במהלך הצום.

כך גם, לרגל תשעה באב עשו ב'די וואך' סיור מיוחד בחומות ירושלים עם מדריך התיירים מתולדות אהרן, אפרים קרויס.

במערכת 'א בליק' שוב החליטו על קו של מנוחה ונופש ומציגים שער שהצבע הירוק הוא הבולט בו. ההנחה היא, ככל הנראה, שהילדים הם הצרכנים העיקריים וזה מה שמדבר אליהם כרגע.

השער של מגזין 'במה' נותן מבט כואב ומסכם על האסונות הקשים שפקדו את העם היהודי במהלך החודשים האחרונים, כשברקע בוהק אורו של בית המקדש שייבנה במהרה. איי, דמעות זולגות כשמביטים על השער ונזכרים בכמאה קורבנות יהודים שנהרגו ל"ע בהתרחשויות טראגיות ברחבי העולם היהודי. ממירון, דרך קרלין ועד מיאמי. בתפילה, שלא נדע עוד צער ושבר ושאורו של מלך המשיח יתגלה בקרוב.

הביטאון של בעלזא 'המחנה החרדי' יצא לסקר את ההיבט היהודי של 'אסון מיאמי' ומציג גם סיקור של שמחת הברית לנינו של האדמו"ר מבעלזא.

המגזין הפופולרי של סאטמר מוצג כאן לראשונה. השער מוכיח שוב פעם, כפי שנטען כאן רבות, כי לעיתונות החרדית שמעבר לים ישנה קלאסה אינטלקטואלית מיוחדת. די להעיף מבט חטוף על כותרות השער כדי להבין לגבי מה הדברים אמורים...

 

ביקורת עיתונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד