י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
החשש ריחף באוויר

ספר חדש על טראמפ: "היה סימן למשהו מרושע שיבוא"

ספר חדש שיופיע בשבוע הבא שופך אור על השעות הדרמטיות לאחר הפסדו של טראמפ בקרב סוכניות הביון ואנשי הצבא: "חששנו מהפיכה" | הגנרלים המובילים חששו שטראמפ ינסה לבצע הפיכה לאחר הבחירות | "גברתי, אני מבטיח שלא יהיה ירי מקרי של נשק גרעיני"

ספר חדש על טראמפ: "היה סימן למשהו מרושע שיבוא"
דונלד טראמפ צילום: דוברות הבית הלבן

בספר חדש שייצא לאור בשבוע הבא, מצוטט קצין בכיר שעשה הקבלות בין "הרטוריקה של אדולף היטלר כקורבן וכמושיע, לטענות השווא של טראמפ בדבר הונאת בחירות".

קצין צבא אמריקני בכיר, מארק מיליי, חשש כי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ובני בריתו עשויים לנסות לבצע הפיכה או לנקוט בצעדים מסוכנים או בלתי חוקיים אחרים לאחר הבחירות בנובמבר האחרון, שבהן הפסיד ליריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן. הקצין ובכירים אחרים תכננו באופן לא רשמי דרכים שונות לעצור את טראמפ, כך על פי קטעים נבחרים מתוך הספר שפורסמו ברשת CNN.

הספר, מאת כתבי 'וושינגטון פוסט' שזכו בפרס פוליצר, קרול ליוניג ופיליפ רוקר, מתאר כיצד הקצין מיליי ושאר המפקדים דנו בתוכנית להתפטר אחד-אחד, במקום לבצע פקודות שיאציל טראמפ שלדעתם אינן חוקיות, מסוכנות או לא מומלצות.

הספר, "אני לבד יכול לתקן את זה", המתוכנן לצאת ביום שלישי הבא, מתאר את השנה האחרונה של טראמפ כנשיא, המעניק מבט מאחורי הקלעים כיצד פקידי הממשל הבכירים והמעגל הפנימי של טראמפ ניווטו את התנהגותו לאחר שאיבד את הנשיאות, המחברים ראיינו את טראמפ במשך יותר משעתיים.

הספר מספר כיצד לראשונה בתולדות ארה"ב המודרנית הקצין הצבאי הבכיר במדינה, שתפקידו לייעץ לנשיא, התכונן לעימות עמו, משום שחשש מניסיון הפיכה לאחר שטראמפ הפסיד בבחירות בנובמבר.

המחברים מתארים בספרם את החששות הגוברים שעלו אצל הקצין מיליי, לאחר פיטוריו של שר ההגנה מארק אספר והתפטרות היועץ המשפטי לממשלה ויליאם בר, מבחינת הקצונה הבכירה זה "היה סימן למשהו מרושע שיבוא".

הקצין מיליי שוחח עם חברים, מחוקקים ועמיתים על איום ההפיכה, הוא הרגיש שעליו להיות "על המשמר" כדי להיות ערוך ומוכן לכל צרה שלא תבוא. לדברי מחברי הספר, הקצין אמר לחבריו "הם עשויים לנסות, אבל הם לא יצליחו, הם לא יכולים לעשות את זה בלי הצבא, בלי ה-CIA וה-FBI. אנחנו החבר'ה עם הנשקים".

מיליי ראה בטראמפ "המנהיג הסמכותי הקלאסי ללא שום מעצור להפסיד", כותבים המחברים, והוא ראה הקבלות בין הרטוריקה של אדולף היטלר כקורבן וכמושיע לטענות השווא של טראמפ בדבר הונאת בחירות.

"זה רגע של הרייכסטאג", אמר מיליי לעוזריו, "הבשורה של הפיהרר". לקראת תנועת טראמפ "מיליון איש צועדים עם הסיסמה MAGA" בנובמבר, במחאה על תוצאות הבחירות, אמר מיליי לעוזרים כי הוא חושש ש"זה יכול להיות המקבילה האמריקאית המודרנית ל'חולצות חומות ברחובות', בהתייחסו למיליציה הפרו-נאצית שהשתוללה ברחובות ותמכה בהיטלר.

עוד נכתב בספר, כי לאחר המהומות ב-6 בינואר, אמרה ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית לגנרל כי היא מודאגת מאוד מכך שטראמפ "משוגע", "מסוכן" ו"מטורף" שעשוי להשתמש בנשק גרעיני בימיו האחרונים בתפקיד. הקצין ענה לה "גברתי, אני מבטיח שלא יהיה ירי מקרי של נשק גרעיני". פלוסי שאלה חזרה "איך אתה יכול להבטיח לי?", הגנרל ענה, "גברתי, יש תהליך, אנו נלך על פי הוראות משפטיות בלבד, אנו נעשה רק דברים שהם חוקיים, אתיים ומוסריים".

עוד נכתב בספר, כי טראמפ לעג לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וכינה אותה בכינויי גנאי, דבר שטראמפ ועוזריו הכחישו נמרצות. עוד פורסם, כי הגנרל מיילי אמר למנהיגים וקצינים לגבי החשש שצעירים תומכי האידיאולוגיה הנאצית ימלאו את וושינגטון לקראת ההשבעה של ביידן, "הבחורים האלה הם נאצים, אלה אותם אנשים שנלחמנו נגדם במלחמת העולם השנייה. אנחנו הולכים לשים טבעת פלדה סביב העיר הזאת והנאצים לא יכנסו", לבסוף האירוע עבר בשלום.

דונלד טראמפ ניסיון הפיכה ספר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד