י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
חולה קורונה, אישה שאינה יכולה לצום

האב"ד החסידי בסיכום הלכות תשעה באב

בסדרת פסקי תשובות לצום תשעה באב כותב האב"ד הגאון רבי דוד צבי שנייבלג ראש "בד"ץ גלאט הכשרות", כי כל מי שיש לו בעיה רפואית בזמננו שעבר קורונה ל"ע, עליו להתייעץ עם מורה הוראה למעט במקרה של ספק פיקוח נפש. האב"ד אף מתייחס לשאלה האם מותר לקחת טבליות להקלה בצום במהלך השבת

האב"ד החסידי בסיכום הלכות תשעה באב
הגאון רבי דוד צבי שנייבלג צילום: באדיבות המצלם

אב"ד זידיטשוב הגאון רבי דוד צבי שנייבלג העלה שורת פסקים בנוגע לצום תשעה באב שיחול השנה במוצאי השבת. ברשימת הפסקים מתייחס האב"ד לדינו של חולה קורונה וכן אדם שאינו יכול לצום כיצד יעשה הבדלה לפני האכילה.

בסדרת תשובות לתשעה באב כותב האב"ד הרב שנייבלג כי, לגבי הצום כל מי שיש לו בעיה רפואית בזמננו שעבר קורונה ל"ע, יש להתייעץ עם מורה הוראה חוץ מספק פיקוח נפש, דבריו מגיעים ברקע התופעה שיש רבים שנותנים היתר לעצמם מבלי להיוועץ על כך עם מורה הוראה שיירד לפרטי מצבו הבריאותי של השואל.

בערב תשעה באב שחל בשבת כמו השנה הנוכחית יש להכין כבר בערב שבת את כל הדרוש לתשעה באב מטעם הכנה משבת לחול, וכמו כן אסור להסיר הפרוכת מארון הקודש עד זמן מוצאי שבת.

עוד מוסיף אב"ד זידיטשוב כל המנהגים בשבת זו הם כמו בכל שבתות אף בנוגע לאכילת בשר בסעודה מפסקת וכמו כן זמירות שבת שמותר. לגבי לימוד תורה רוב הפוסקים מתירים אפילו לאחר חצות, אמנם מרן החזון איש זיע''א היה מחמיר בשבת ערב תשעה באב ללמוד אחר חצות. "מכל מקום" מדגיש האב"ד, "צריך להיזהר שלא תהיה אבלות בפרהסיא".

כמו כן, אין אוכלים ביצה קשה מטובלת באפר כנהוג בשבת זו. כמו כן, מותר לקחת בשבת טבליות כמו ''קלי צום'' וכדומה להקלת הצום. אמנם עדיף ליטול את הטבליות הללו בערבוב במאכל.

תחילת התענית והאיסורים חלים מיד בשקיעת החמה של יום השבת, אך חליצת הנעל רק בצאת הכוכבים, והנוהגים כמנהג ר"ת ינהגו כך גם בשבת זו מלבד אכילה ושתייה, רחיצה וסיכה שמפסיקים בשקיעה. במוצאי השבת אומרים ''ברוך המבדיל'' וכו', חולצין נעלי שבת ולובשים בגדי חול.

האב"ד מוסיף כי הנוהג להתפלל ערבית במוצאי שבת לפני צאת הכוכבים ינהג מנהג אבלות לאחר צאת הכוכבים וזאת מפני כבוד השבת. בתפילת מעריב של מוצ"ש אומרים "אתה חוננתנו" זאת למרות שכבר אמרו ברוך המבדיל בין קודש לחול. וכמו כן יש להזהיר הנשים קודם עשיית מלאכה שיקפידו לומר ברוך המבדיל.

במוצאי השבת אומרים ברכת מאורי האש לאחר ערבית ויש נוהגים שרק השליח צבור מברך ומוציא את כולם. על בשמים לא מברכים, ורק במוצאי הצום עורכים הבדלה על הכוס.

אב"ד זידיטשוב הגאון רבי דוד צבי שנייבלג ראש בד"ץ גלאט הכשרות מוסיף כי חולה שאכל בתשעה באב יעשה הבדלה קודם לכן, וכמו כן אישה שאינה צמה וחייבת לאכול יבדיל בעלה על הכוס והיא תשתה, ועדיף בחמר מדינה. ואם הבדיל על היין יתנו לילד קטן לשתות, ויש שאומרים כי האישה יכולה לשתות בלא הבדלה.

האב"ד אף התייחס למנהגים שמקובלים במוצאי שבת ואמר כי, הדחת כלי שבת וכמו כן מנהג קיפול הטלית של שבת המנהג הוא להמתין עד חצות היום של תשעה באב.

תשעה באב הלכות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד