י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בדרך ללדת? - כך תעברי את תקופת ההתאוששות

עומדת ללדת? • רחל מור מגישה סדרת כתבות שתלווה אותך לאורך השבועות המתישים, תעניק לך עצות, סיורים במחלקות היולדות וחדרי הלידה, וגם הרבה טיפים נתחיל מהסוף: תקופת ההתאוששות שלאחר הלידה

בדרך ללדת? - כך תעברי את תקופת ההתאוששות



כל אשה העומדת לפני לידה, מלאה, מטבע הדברים, בחששות. זה טבעי, וזה נורמלי.

אלא שהניסיון מוכיח שככל שיודעים יותר, חוששים פחות. זוהי הסיבה לפתיחתם של קורסי הכנה ללידה ולעריכת הסיורים המקדימים בחדרי הלידה ובמחלקת היולדות.

אנו כאן, בדיוק בשביל זה. בסדרת כתבות ננסה לסייע בידך לדעת יותר ולהבין יותר. הפעם בחרנו להתחיל דווקא מהסוף: תקופת ההתאוששות שלאחר הלידה.

כדי להבין את חשיבותה של התקופה הזו בחרתי הפעם לשוחח עם אינה בטקילין, אחות ראשית בתינוקייה של מלון הבראה ליולדות 'הדסה בייבי' בירושלים.

"משכב הלידה הוא פרק זמן של 6 שבועות לאחר הלידה, בהם מערכות הגוף מתחילות לחזור ולפעול כמו לפני הלידה. במהלך תקופת משכב הלידה, חשוב לתת לגוף די מנוחה ומזון, על מנת לאפשר לו לחזור לעצמו. היופי בתקופה זו הוא שלא נדרשת התערבות רפואית, כמו תרופות או תרגילים. כל שיש לעשות הוא פשוט לאפשר לגוף לעבור את התהליך בקצב שלו. הגוף יודע לעשות את זה לבד, אם יש לו את התנאים הנכונים. התנאים הנכונים הם תזונה מאוזנת, מנוחה, רגיעה ומספיק שעות שינה".

הסיבה להקמת בתי-מלון ליולדות

"מטבע בית-חולים הוא לא מקום רגוע ואינו מאפשר מנוחה מלאה. גם השיבה הביתה לרוב מאופיינת בחזרה מהירה לשגרה, ולא מעניקה לגוף די מנוחה. זו הסיבה להקמתם של בתי-מלון ליולדות. בתי-מלון ליולדות הוקמו ברחבי העולם לפני עשרות שנים. בישראל המושג החל להיות מוכר בשנים האחרונות. המטרה של מלון הבראה ליולדות היא לאפשר לאישה לתת לגוף שלה מנוחה מלאה לתקופה קצרה, שבה היא גם מקבלת ידע וכלים, כדי להתמודד עם המציאות החדשה שנוצרה, גם אוכלת מזון מאוזן ומותאם לצרכי הגוף שלה, וגם מתאפשר לה לנוח ולאסוף כוחות, בזמן שצוותים רפואיים מטפלים בתינוק ומאפשרים לה ולגוף שלה להתחזק".

"מדובר בתקופה לא קלה במהלכה עוברות נשים לא רק שינויים פיזיים, אלא גם שינויים רגשיים עמוקים מאד. בעצם הכל משתנה: הרכב המשפחה, היחסים עם הבעל, היחסים עם הילדים האחרים, אפילו המצב הכלכלי. לכן, במקום לצלול ישר למציאות החדשה שנוצרה, ממליצים לאישה לקחת פסק זמן של כמה ימים, לפני שהיא חוזרת הביתה ומתחילה לבנות שגרה חדשה. בימים אלה הגוף שלה יכול להתחיל לחזור לעצמו, והיא מתחילה להחזיר לעצמה כוחות".

"אישה המתארחת במלון הבראה ליולדות מקבלת הדרכות פרטניות וקבוצתיות, לגבי הטיפול בתינוק, הנקה והזנה של התינוק, שלבי ההתפתחות של התינוק, עיסוי התינוק ועוד, כדי להעניק לה בטחון ביכולת שלה לטפל בו. לא משנה אם מדובר בלידה ראשונה או מספר 13, תמיד אפשר ללמוד דברים חדשים, ותמיד נעים לקבל ליווי של אנשי מקצוע, שיכולים לתת הכוונה, עצה או מילה טובה. אבל השורה התחתונה היא בעיקר המנוחה".

חשיבות התזונה

"גם לתזונה חשיבות רבה בתקופה זו. חשוב לדאוג לכך שהתפריטים המוגשים יהיו, מלבד היותם כשרים למהדרין כמובן, גם מגוונים ומזינים, כאלו שנבנו בעזרת תזונאית, כדי להתאים לצרכי היולדות.

"כיום, עדיין לא כל הנשים יודעות לפרגן לעצמן מנוחה שכזו, ולא כל המשפחות מסוגלות לאפשר לאמא לקחת את פסק הזמן הזה, אבל חשוב לדעת, כי לא מדובר במותרות, אלא בצורך גופני, שהוא הכרחי לאם וחשוב לתינוק החדש ולכל בני הבית".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד