י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"הממשלה לפי שעה פועלת נכון"

פרופ' נחמן אש בתדרוך: לא הזמן לטוס; התחלואה צפויה לעלות

בתדרוך לתקשורת מזהיר מנכ"ל משרד הבריאות כי "המגפה משתוללת בהרבה מדינות" וכי "יכולים להיכנס וריאנטים גרועים יותר" • פרופ' גרוטו: "אי אפשר להוריד את הסגר מהשולחן לגמרי. הממשלה לפי שעה פועלת נכון" • פרופ' לשם: "מצבנו מצוין. 90% מהאוכלוסיה בסיכון מוגנת"

פרופ' נחמן אש בתדרוך: לא הזמן לטוס; התחלואה צפויה לעלות
נוסעים בנתב"ג צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בסוף השבוע נשבר שיא של חצי שנה, כאשר ביום שישי אובחנו בישראל 1,117 מאומתי לקורונה, מספרים שלא ראינו מאז חודש מרץ. הבוקר (ראשון)  התבשרנו על 420 מאומתים שאובחנו בשבת ועל 63 מאושפזים בבתי החולים במצב קשה.

בצל הנתונים קיים פרופסור נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות החדש תדרוך לעיתונאים, שבו ניסה לתווך לציבור את ההנחיות שדי מבלבלות ולא ברורות בימים אלה. "גל התחלואה צפוי לעלות, זה לא הזמן לטוס לחוץ לארץ". אמר פרופ' אש והזהיר כי המגפה משתוללת במדינות רבות בעולם, כך שעלולים להיכנס וריאנטים גרועים יותר.

לדבריו, המטרה היא לאפשר את פתיחת שנה הלימודים כרגיל ב-1 בספטמבר. על כך סיפר: "אנחנו יושבים עם משרד החינוך כדי לאפשר לימודים, זאת המטרה ומקווה שנעמוד בה". באשר לכניסת תיירים מחוסנים לישראל אמר: "זה לא יקרה ב-1 באוגוסט".

לצד זאת, פרופסור אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא בתל השומר התראיין הערב ליגאל גואטה וקטי דור ברשת ב' ואמר "מצבנו מצוין. 90% מהאוכלוסיה בסיכון מוגנת על ידי חיסון שעושה עבודה מצוינת במניעת תחלואה קשה. אדם מעל גיל 50 שחוסן בשתי מנות מוגן ביותר מ-90% שגם אם יידבק לא יגיע לאשפוז".

פרופסור לשם הוסיף והרגיע: "כיוון שקצב החולים שמצבם קשה עולה בצורה יחסית איטית, ומערכת הבריאות מסוגלת להתמודד, התגובה הנוכחית של הממשלה היא שקולה ומדודה. צריך לאפשר פתיחת בתי ספר עם בדיקות מהירות, ולאפשר למסחר להתקיים".

פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, התייחס ברדיו 103fm לביקורות של הליכוד על הממשלה החדשה בעניין טיפולה בקורונה ואמר: "העלייה החלה עוד לפני שהתחלפה הממשלה - זן דלתא נכנס לישראל במשמרת של הממשלה הקודמת". ‎

בראיון לאולפן ynet אמר פרופ' גרוטו: "המשיכו בחייכם. חשוב להתחסן, אבל צריך להמשיך בחיים. אנחנו במצב אחר לגמרי מהגלים הקודמים. הסיכוי להידרדר למצבים קשים - נמוך. אי אפשר להוריד את הסגר מהשולחן לגמרי, אבל זה מצב אחר. הממשלה לפי שעה פועלת נכון. צריך להטיל הגבלות חמורות על מדינות אדומות".

הפרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בביה"ח שיבא תל השומר, אמרה הבוקר בראיון לרזי ברקאי בגל"צ כי "אי אפשר להגיד מה יהיה. 60%-70% מהחולים במצב קשה - מחוסנים לקורונה בשתי מנות. מרביתם בגיל 70 ויותר, וחלקם עם מחלות רקע קשות".

בנט כינס ישיבה בעניין אכיפת ההנחיות

מוקדם יותר היום עדכן משרד הבריאות את ההנחיות באשר לחיסון במנה שלישית והמליצו לחסן במנה שלישית חולים אונקולוגיים. כמו כן ראש הממשלה נפתלי בנט כינס דיון בנושא הגברת אכיפת הנחיות הקורונה, בהשתתפות שר הבריאות ניצן הורוביץ, השר לביטחון פנים עמר בר-לב, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וגורמי מקצוע נוספים. בתום הדיון הנחה בנט לנקוט ארבעה צעדים מרכזיים והם:

1. הגשת כתבי אישום פליליים ומיצוי הדין נגד חולי קורונה מאומתים המפרים בידוד ביודעין ומסכנים את בריאות הציבור.

2. הגדרת אירועים ושמחות, בדגש על חתונות, כמשימה עליונה לאכיפה, לאור פוטנציאל ההדבקה באירועים אלו.

3. כלים טכנולוגיים לאכיפת הבידוד - רה"מ הנחה את היועץ המשפטי לממשלה ומשרד הבט"פ להסדיר את ההיבט המשפטי של הפעלת אמצעי האכיפה הטכנולוגיים, בהם מערכת 'הסכמון'. מדובר ביישומון (אפליקציה) המעביר/ה מיקום מבודדים ב-SMS.

4. ייעול הליכי האכיפה, בדגש על קיצור פער הזמנים בין הטלת הקנס על מפרי ההנחיות לבין מימושו בפועל. המשרד לביטחון פנים יקיים עבודת מטה בנושא.

בתום הדיון אמר ראש הממשלה בנט: "מטרתנו היא לקבוע הנחיות הגיוניות, לצד אכיפה אגריסיבית ויעילה כנגד המפרים. מי שמפר את ההנחיות מסכן את בריאותו ואת שאר אזרחי ישראל. לא נאפשר זאת. מוטציית הדלתא מזנקת בכל העולם. יישום ההנחיות בשטח הוא מרכיב קריטי בניהול המגפה כדי לנצח את המוטציה".

מוקדם יותר הבוקר עדכן משרד הבריאות כי חולי הקורונה שמצבם קשה עלה ל-63 בני אדם, מהם 16 שמצבם מוגדר קריטי. מספר המאומתים עומד על 6,622 בני אדם. כמו כן מספר הנפטרים מהנגיף עלה בשניים ל-6,448 בני אדם.

נחמן אש קורונה הווריאנט ההודי דלתא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד