ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
סגירת מעגל

החלונות ששרדו את השואה; הותקנו בבית הכנסת בירושלים

הויטראז'ים המקושטים בסמלים יהודיים: סוכה, שופר וארבעת המינים, שימשו את הקהילה היהודית באסן שבהולנד לפני מלחמת העולם השנייה, הועלו ארצה ולאחר הליך של שימור וקיבוע נתלו בבית הכנסת של 'יד ושם'

החלונות ששרדו את השואה; הותקנו בבית הכנסת בירושלים
הויטראז'ים המקושטים בסמלים יהודיים צילום: באדיבות המצלם

הויטראז'ים שעיטרו את חלונות בית הכנסת אסן שבהולנד לפני מלחמת העולם השנייה ושרדו את השואה, חזרו ביום שלישי האחרון לייעודם המקורי ונתלו לצדי ארון הקודש בבית הכנסת של 'יד ושם' בירושלים.

הויטראז'ים תוכננו, עוצבו ונתלו ב-1932 על ידי האדריכל אברהם ואן אוסטן, שהתגורר עם משפחתו בעיר. שני החלונות מעוטרים בסמלים יהודיים: סוכה, שופר וארבעת המינים. במהלך גירוש יהודי אסן למחנה וסטרבורק ולאחר מכן למחנות ההשמדה, רח"ל, גורשו גם בני משפחת ואן אוסטן. גונדה, הבת הגדולה במשפחה, הייתה היחידה ששרדה מכל משפחתה.

הקהילה היהודית באסן לא השתקמה ומבנה בית הכנסת נמכר והפך למגינת לב לבית תיפלה. בשנות ה-70 גילתה הבת ששינתה את שמה לבן גרא, שהמבנה עתיד לעבור שיפוץ. היא נסעה להולנד ופעלה להעברת הויטראז'ים לישראל. לאחר פטירתה ביקשו ילדיה להעביר את חלונות הויטראז' ל'יד ושם', לטובת הנצחתו של ואן אוסטן, בני משפחתו והקהילה שהושמדה.

ב'יד ושם' עברו הויטראז'ים הליך שימור וקיבוע, וכעת נתלו לצד ארון הקודש בבית הכנסת שבמקום, בו מוצגים פריטים שונים הנושאים את זכר הקהילות היהודיות שחרבו.

בית כנסת הולנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד