ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
נמכרה לממשלות

פגסוס: תוכנת הריגול הישראלית שמעוררת סערה בעולם

בעולם מתפרסמים דיווחים על תוכנת ריגול פרי תעשיית ההייטק הישראלית שנמכרה למדינות ברחבי העולם וסייעה כך לפי הדיווחים למעקב אחרי עיתונאים ומתנגדי משטר

פגסוס: תוכנת הריגול הישראלית שמעוררת סערה בעולם
מחשב צילום: Pixabay

פעילי זכויות אדם, עיתונאים ועורכי דין ברחבי העולם היו נתונים למעקב על ידי תוכנת ריגול - מעקב בפלאפונים שלהם, התוכנה נמכרה לממשלות זרות על ידי חברת מעקב ישראלית, NSO כך לפי דיווחים בתקשורת העולמית.

על פי הדיווחים במספר כלי תקשורת, ברשימה היו כ-50,000 מספרי טלפון של אנשים שנחשבו כמעניינים את לקוחות החברה, NSO. לא ברור מאיפה הגיעה הרשימה - או מי מהמופעים ברשימה נפרצו בפועל.

חברת NSO מכחישה את הדיווחים כי החברה שלהם מכרה ציוד למדינות שהפרו זכויות אדם. לטענת החברה, הפעילות שלהם היא למנוע טרור, מעקב אחרי גורמי סיכון, סוחרי סמים, ופעילים מסוכנים.

לדברי החברה, התוכנה מיועדת לשימוש נגד עבריינים וטרוריסטים והיא זמינה רק לסוכנויות צבא, גורמי אכיפת חוק ומודיעין ממדינות עם רשומות טובות לזכויות אדם. בהצהרה נמסר כי הפרסום של קבוצת זכויות האדם 'אמנסטי אינטרנשיונל', הייתה "מלאה בהנחות שגויות ותיאוריות לא מאושרות".

הטענות בדבר השימוש בתוכנה, המכונה 'פגסוס', הובאו ביום ראשון על ידי ה'וושינגטון פוסט', ה'גארדיאן' הבריטי, 'לה מונד' הצרפתי ועוד מספר ארגוני תקשורת נוספים גדולים ברחבי העולם.

תוכנת 'פגסוס' נדבקת למכשירי אייפון ומכשירי אנדרואיד כדי לאפשר למפעילים להוציא הודעות, תמונות ומיילים, להקליט שיחות ולהפעיל בסתר מיקרופונים.

כ-200 עיתונאים אמורים להיות ברשימה, מארגונים כמו AFP, CNN, ה'ניו יורק טיימס', 'אל-ג'זירה' וגורמי חדשות רבים אחרים. הם כוללים גם שתי נשים מקורבות לעיתונאי הסעודי שנרצח ג'מאל ח'אשוקג'י, ועיתונאי מקסיקני בשם ססיליו פינדה בירטו, שנרצח אף הוא. הרשימה הרחבה כוללת גם ראשי מדינה וממשל, בני משפחות מלוכה ערביות ומנהלים עסקיים.

ה-BBC מדווח, כי ההאשמות האחרונות הללו נגד חברת NSO יגרמו נזק נוסף לתדמיתה, אך הן לא יפגעו כלכלית בחברה. מאחר ויש מעט מאוד חברות פרטיות שמסוגלות לייצר סוג של כלי ריגול פולשניים כמו NSO.

ריגול ברשת סערה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד