י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

תינוק נולד? - הכל על ששת השבועות הראשונים

תינוק נולד - ואת רוצה לדעת הכל על התפתחותו ועל גידולו • איך בוחנים את התפתחותו? למה עליך לצפות ממנו? • חדוה ילינק על ששת השבועות הראשונים

תינוק נולד? - הכל על ששת השבועות הראשונים



כאשר ניגשים ללמוד ולהבין את ההתפתחות של תינוקות, חשוב להדגיש שלכל תינוק יש קצב התפתחות משלו. תינוקות נולדים עם מזג שונה ואוסף של תכונות מולדות.

תינוקות מושפעים גם מהסביבה הטבעית שלהם - המקום בו הם נולדים וגדלים, וכמובן הסביבה האנושית שעוטפת אותם.

אל לנו לעשות השוואות בין ילדים שונים בתוך המשפחה, כדוגמאת אחים או בני דודים, וכמובן לא להשוות עם ילדים אחרים בני גילם.

אבני הדרך ההתפתחותיים הינם כלליים ונקבעים על-ידי נורמות שונות, וקיימים טווחי זמן לביצוע כל אבן דרך.

אנו בוחנים את ההתפתחות של התינוק על פי מדדים שונים:

התפתחות מוטורית, הכוללת את ההתפתחות של המוטוריקה הגסה, שמתארת את פעילות השרירים, מנגנוני היציבה, מערכות שיווי המשקל, היכולת לתכנן, ללמוד ולבצע תנועות חדשות שיתבטאו בהתהפכות, זחילה, הליכה, ריצה.

המוטוריקה העדינה שמתארת את התפקודים העדינים שהתינוק מבצע עם כפות הידיים ומתמקד בפעילות עדינה מאוד, כגון תפיסת חפצים, תיאום עין-יד ותיאום בין האצבעות השונות, תפעול חפצים קטנים בתוך כפות הידיים, ופעילויות שונות שיסייעו לתינוק לשחק ובהמשך חייו לצייר ולכתוב.

התפתחות החושית - מתייחסת לקלט החושי שאותו מקבל התינוק מהסביבה. הוא קולט דרך כל חושיו –חוש הראיה, השמיעה, ריח והמגע אותם הוא קולט ומעבד יחד במוחו, ואלו משפיעים על תגובותיו.

התפתחות רגשית – כוללת את היכולות הרגשיות המולדות והנרכשות של התינוק, היכולת שלו לבטא את רגשותיו ולהבין את סביבתו.

התפתחות שכלית/קוגניטיבית - כוללת את יכולת הלמידה ותהליכי התפיסה, חשיבה, שפה, למידה ופתרון בעיות. הפעילות הקוגניטיבית הינה אינטגרציה שהתינוק עושה מכל המידע החושי אותו הוא מקבל מהסביבה.

התפתחות חברתית – אנחנו מתייחסים להתנהגות של הילד. לדרך בה הוא יוצר קשרים חברתיים בתחילה עם המבוגרים ואחר-כך עם בני גילו. זה ישפיע בהמשך חייו על יכולתו להתמודד עם מסגרות חינוכיות וחברתיות וישליך על תפקודו במצבים חברתיים בהמשך.

אמהות יקרות – חשוב שתדענה: תינוקות שאינם מבצעים את אבני הדרך בדיוק בזמן או מדלגים על אבן דרך זו או אחרת עדיין יכולים להיחשב תינוקות בריאים ותקינים.

אם קיים חשש לעיכוב כלשהו בהשגת אבני הדרך, כדאי תמיד להתייעץ עם איש מקצוע, רופא הילדים או מרפאה בעיסוק, ובמקרה הצורך יש להמשיך ולבדוק את החשש. רק איש מקצוע המומחה בהתפתחות יכול לקבוע איחור או עיכוב התפתחותי.

חשוב לעודד את התינוק ללמידה. לאפשר לו סביבה בטוחה ומזמינה ללמידה והתפתחות על מנת שיוכל להתפתח ולהשיג את אבני הדרך ההתפתחותיים.

במה להתמקד, איך לטפל

הגריה החושית מעצימה את ההתפתחות ומעודדת אותה, אך יחד עם זאת חשוב לדעת, כי הצפה בגירויים תשיג את ההיפך. היא אינה רצויה והיא עשויה להביא דווקא להימנעות של התינוק מלשתף פעולה.

לכן, עדיף להתמקד בפעילות/משחק בודד וברור, ותוך שימוש במספר מועט של חפצים, למשל כדור, מובייל, רעשן וכדומה.

לעיתים קרובות נראה תינוק שוכב בעריסה או בעגלה כשמסביבו רעשנים שונים תלויים, מובייל, ספר ועוד. במצב כזה התינוק בדרך כלל יבחר להתעלם משלל הגירויים. בשלב זה של חייו הוא אינו מסוגל לסנן את הגירויים הרבים, להתמקד רק בדבר אחד ולהתעלם מהשאר, ולכן כדי להתמודד עם הצפת הגירויים הוא יבחר להתעלם/ להירדם ואולי אף להגיב בבכי שיראה לנו לא ברור.

בשבועות הראשונים התינוק ישן כ-80% מהיממה, ובהדרגה מרחיב את זמני העירות. חשוב שהאמא/אבא יתאימו את הקצב שלהם לקצב של התינוק, זה יסייע בהסתגלות של התינוק לסביבת העולם החדשה שהוא חווה. כדאי להתאים את עצמנו לתינוק ולא להיפך.

תינוק שרק עתה יצא מהרחם העטופה החמימה והבטוחה הגיע למקום חדש ואחר, צריך לאפשר לו סביבה מתאימה, בטוחה ורגועה, וזה יקל על ההסתגלות שלו לעולם.

כדאי להתחיל ולחשוף אותו לגירויים תחושתיים שונים – קולות וצלילים רגועים של מוזיקה והקולות של הוריו, מגע מסוגים שונים - מגע אדם, המים באמבטיה וכדומה.

גירוי של תנועה על ידי ערסול התינוק על הידיים מאפשר לו גם לחוש את המגע הבטוח והאוהב.
בדרך-כלל התינוק ירגע כתגובה למגע של האם/אב. ניתן להשכיב את התינוק בעריסה קטנה או לעטוף אותו בשמיכה הדוקה (אך לא הדוקה מדי) שתזכיר לו ולו במעט את התחושה המערסלת שחש ברחם.

התינוק בדרך כלל יהנה מתנועת הנדנוד. היא שוב תעורר אצלו זכרון תחושתי שחווה ברחם אימו.
כדאי להשכיב את התינוק הן על הבטן והן על הגב (בזמן עירות - לפי הוראות משרד הבריאות).

בשכיבה על הבטן נראה את התינוק שוכב בצורה עוברית, ולאט-לאט הוא יפתח ויישר את הידיים והרגליים.

בשכיבה על הגב הוא ינסה בדרך-כלל לסובב את הראש מצד לצד. קיימות תנועות ספונטניות של הגפיים ורפלקסים שונים שיעלמו בהדרגה.

כפות הידיים בשלב הזה יהיו מאוגרפות רוב הזמן. אם נניח את האצבע שלנו בתוך כף היד שלו, הוא יתפוס אותה מיד.

הראיה בשלב זה עדיין לא מאורגנת. הוא יבחין בשלב מסוים בפני אימו ויכול לעקוב מעקב חלקי מגיל חודש. התינוק יכול לעקוב אחרי חפצים או תמונות עם צבעים מנוגדים (שחור לבן) כגון ספר בעגלה, מובייל וכדומה, במרחק של 25-30 ס"מ בערך.

אין לחשוף את התינוק לאור חזק ומסנוור. יש לזכור שהוא היה עד לא מזמן בתוך רחם חשוכה ומוגנת.

חשוב לזכור שכאשר התינוק בוכה, הוא מדבר, ובעצם כך הוא מביע את עצמו. במהלך הזמן הורים לומדים להכיר את הבכי הספציפי של תינוקם, וגם לדעת להבחין בסוגי בכי שונים. זו דרכו לתקשר עם העולם וליצור קשר.

• הכותבת הינה מרפאה בעיסוק מוסמכת מומחית בשיטת הטיפול בסביבה הטבעית . מדריכה מוסמכת לעיסוי תינוקות: [email protected]

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד