י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
חוסר תפקוד

התנהלות כושלת של הממשלה: החלטות לא מתקבלות

תורים בלתי נגמרים במוקדי הבדיקות, מידע סותר, החלטות שמתמסמסות ומערך הסברה לא מתפקד. התחלואה מתגברת, אבל ניכר שהממשלה ומשרד הבריאות לא עומדים בקצב ולא מספקים לאזרחים הנחיות ברורות להמשך ההתמודדות עם המגפה

התנהלות כושלת של הממשלה: החלטות לא מתקבלות
שוק מחנה יהודה השבוע צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ההתפרצות המחודשת בתחלואה כבר כאן מספר שבועות, אך גיבוש אסטרטגיה ארוכת טווח, לא נשמעת מצידם של מקבלי ההחלטות. וההנחיות למאבק בנגיף לא מיושמות בשטח. אדיר ינקו כותב הבוקר בעיתון 'ידיעות אחרונות', כי בניגוד לממשלה הקודמת, אז לא פעם ידע לעמוד שר הבריאות לשעבר יולי אדלשטיין על הרגליים האחוריות במקרים של מחלוקת עם הקבינט, נראה שניצן הורוביץ מתקשה לנהל את האירוע.

עוד כותב ינקו, כי פעם אחר פעם נכשל משרד הבריאות בהעברת חלק ניכר מההמלצות שלו, ובהן למשל חובת בדיקות ביום הרביעי לאחר החזרה מחו"ל, חובת בידוד להורים לילדים מבודדים או החזרת התו הירוק, מהלך שנמשך ונמרח זמן רב. השרים פעם אחר פעם שמים "ברקס" להורוביץ ולדרג המקצועי במשרד הבריאות - והם מתקפלים.

מערך ההסברה של משרד הבריאות לא מתפקד המסרים מבולבלים ולא אחידים. בנוסף דווח, כי מעת לעת מתפרסמים נתונים שונים של משרד הבריאות באשר לבידוד, אך מכולן עולה תמונה מדאיגה: חלק גדול מהציבור לא מקשיב להנחיות ופשוט יוצא מהבית.

מישהו יודע מהו ההבדל בין התו השמח, הירוק והסגול מומחי המשרד יוכלו כנראה לדקלם את התשובה לשאלה הזו בקלות, אך הרוב המכריע של הציבור לא, ופה מתחילה הבעיה.

"לפעמים צריך להגיד את הדברים בדיוק כפי שהם" כותב אדיר ינקו, מערך ההסברה של משרד הבריאות לא מתפקד, המסרים מבולבלים, לא אחידים, ונתונים חשובים לא מתפרסמים באופן שקוף.

התוצאה היא עגומה, ונראה שהציבור הישראלי מתחלק לשתי קבוצות: אלו שלא מאמינים במשרד הבריאות ואלו שרוצים להאמין – אך לא מבינים מה הוא רוצה מהם.

ואיך אפשר להאשים את האזרחים כאשר נתונים רבים מוסתרים מאיתנו באופן קבוע ובכירי משרד הבריאות אומרים משהו מסוים בראיונות לתקשורת ויום לאחר מכן אומרים משהו אחר לחלוטין? אם הקורונה כאן כדי להישאר, כפי שאכן כך נראה, מישהו צריך לנהל את זה. את אמון הציבור, שמאס בהפחדות ואיומים, רוכשים בשיתוף מידע באופן מלא ובהסברים פשוטים והגיוניים מה עומד מאחורי ההנחיות כפי שהן. אלו לצד קמפיינים ייעודיים ובגובה העיניים, שיח אחיד ושקיפות – זה מה שאנחנו צריכים עכשיו.

עוד כותב אדיר ינקו, מעת לעת מתפרסמים נתונים שונים של משרד הבריאות באשר לבידוד, אך מכולן עולה תמונה מדאיגה: חלק גדול מהציבור לא מקשיב להנחיות ופשוט יוצא מהבית. זה היה מטריד פחות אם האכיפה הייתה נוהגת ביד קשה כנגד מפירי הבידוד שכבר הביאו ליצירת מאות שרשראות הדבקה, אך גם זה לא קורה.

ועכשיו נסו להוסיף לקושי הזה של המשטרה גם מאות חתונות, אירועים משפחתיים ואירועי תרבות אליהם, על פי מתווה התו, תותר הכניסה רק למחוסנים, מחלימים או נבדקים. במשרד הבריאות יכולים לדבר עוד זמן רב על שיפור וחיזוק האכיפה, אבל הקרדיט הציבורי והסבלנות כלפי אחת הטענות המרכזיות של הממשלה הנוכחית, לפיה הם "קיבלו בירושה" את הבלגן הזה – הולכים ואוזלים. האחריות המלאה על הכשל הזה באכיפה הוא כבר של הממשלה הנוכחית בלבד.

לגבי התנהלות משרד הבריאות פורסם ב'ידיעות אחרונות', כי בשבוע שעבר הוציא המשרד את רשימת הקבוצות שתהיינה זכאיות לחיסון שלישי מפאת העובדה שהן נחשבות למדוכאות חיסון. ואולם לאחר פרסום הרשימה, בה נכללו חולי סרטן, התברר כי במשרד כלל לא התייעצו עם האיגוד האונקולוגי. השבוע עידכן המשרד את הרשימה, לאחר שקיים את ההתייעצות. זוהי רק דוגמא לדרך שבה המשרד פועל במקרים רבים: קודם יוצאים בהצהרות מבטיחות, ורק לאחר מכן בודקים אם הן אכן בנות מימוש.

להתנהלות הזו אין מקום לקראת פתיחת שנת הלימודים. כבר עכשיו מתמודדים ההורים בישראל עם חוסר ודאות, ובעיקר עם אכזבה סדרתית מכך שתמיד גילו מה קורה איתם ועם ילדיהם ברגע האחרון, ממש בלילה שלפני, וגם אז – ההנחיות והמציאות השתנו כל הזמן. זה לא יכול לחזור על עצמו.

בימים האחרונים אנחנו שומעים בעיקר על דיונים בין משרדי הבריאות והחינוך לקראת פתיחת השנה. הרבה מאוד סימני שאלה, ומעט מאוד תשובות, אבל הזמן הולך ואוזל, וציבור ההורים דורש הצגה של תוכנית סדורה, מנומקת ומקיפה בהקדם.

'ידיעות אחרונות' תוקף הבוקר את הממשלה והתירוץ הקבוע. "במשרד הבריאות יכולים לדבר עוד זמן רב על שיפור וחיזוק האכיפה, אבל הקרדיט הציבורי והסבלנות כלפי אחת הטענות המרכזיות של הממשלה הנוכחית, לפיה הם "קיבלו בירושה" את הבלגן הזה - הולכים ואוזלים. האחריות המלאה על הכשל הזה באכיפה הוא כבר של הממשלה הנוכחית בלבד" נכתב הבוקר. לגבי בדיקות, חוץ מראיונות לתקשורת עם הבטחות אופטימיות, משרד הבריאות לא פירסם שום הנחיות ברורות בנושא. גם הדבר המתבקש ביותר, רשימה מסודרת באתר משרד הבריאות ובה פירוט מוקדי הבדיקות המהירות, טרם פורסמה.

קורונה שוק מתווה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד