י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
רפורמה במערך הכשרות

השר כהנא משנה את הכללים ועושה סוף להכשר 'הרבנות הראשית'

השר לשירותי דת חה"כ מתן כהנא (ימינה) כינס היום מסיבת עיתונאים מיוחדת בה הכריז על רפורמה מקיפה בתחום הכשרות בישראל ופתיחת הענף לגופי כשרות פרטיים בכל עיר ועיר. האחריות על מחדל הכשרות המתהווה מונחת גם על כתפיהם של הנציגים החרדים שהזניחו את הנושא

השר כהנא משנה את הכללים ועושה סוף להכשר 'הרבנות הראשית'
אילוסטרציה צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

השר לשירותי דת מציג היום (שלישי) את מהפכת הכשרות בארץ. תוך שהוא מבהיר כי מצידו מגיעה העת לשנות את נושא הכשרות לתחום עיסקי ותחרותי שיקל על דורשי הכשרות אך בפועל מעלה חשש כבד בתחום הכשרות, דבר שיכניס לתחום כשרויות שאינם איכותיות ללא יכולת פיקוח.

השר מתן כהנא הציג במסיבת עיתונאים את 'מהפכת הכשרות', לפיה יוקמו תאגידי כשרות פרטיים שיצטרכו לעמוד בקריטורינים מסויימים שתקבע הרבנות הראשית, אך שלושה רבני ערים יוכלו להקל על הכשרות דבר שייתן פתח לכשרויות שאינן איכותיות ומפוקחות דיין, להיכנס לתחום.

כך הציג השר את התוכנית, לפיה שוק הכשרות ייפתח לתחרות:

* יוקמו תאגידי כשרות שיעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתקבע הרבנות הראשית, יוכיחו אמידות כלכלית וניהולית יוכלו להעניק תעודות כשרות.

* גופי הכשרות הפרטיים יעסיקו ויפקחו על משגיחי הכשרות. בראש גוף כשרות פרטי יעמוד "מרא דאתרא" בעל כושר לרבנות עיר. גופי הכשרות יפרסמו לציבור את הסטנדרט ההלכתי (שקבעה הרבנות הראשית) בו הם מתחייבים לעמוד.

* יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית שיפקח על גופי הכשרות הפרטיים ויוודא שהם עומדים בסטנדרט ההלכתי בו בחרו.

* תאגיד כשרות שירצה, יוכל לבחור לעמוד בסטנדרט בסיסי יותר מזה שהגדירה הרבנות שיאושר ע"י שלושה רבני עיר.

הבעיות בתוכנית, רבני העיר שהעניקו עד כה כשרות בכל עיר ייצאו מהתמונה ולא יהיו אחראים לכשרות בעיר שלהם עצמם, כך כל אדם פרטי יוכל להקים גוף פרטי של כשרות, שייתן גם מקום לכניסה של הרבה מאכרים לגופי כשרות, כך גם לדוגמא, ארגון 'צוהר' נקראים בד"צ ועלולים להכשיל ציבור.

בנוסף, הסעיף שקובע כי יהיו קריטריונים אחידים יביא לכך שלרבנות הראשית לא יהיה שיקול דעת לפסול את הכשרות. ולכשיהיו בעיות כשרות הם לא יוכלו לפעול נגדם למנוע מכשול בציבור.

נציין כי מי שהביא לרפורמה הזו הם גם הנציגים החרדים, זאת לאחר שהזניחו ולא מיהרו לחוקק את חוק הכשרות שהכינו לאחר פסיקת בג"צ שאסר למשגיח להיות תחת המושגח וביקש לשנות את אופן מערך הכשרות.

השר כהנא אמר במסיבת העיתונאים, "אתה נכנס לבית קפה של רשת ארצית והתפריט שונה ממסעדה למסעדה כשמדובר באותה רשת משום שבמקום פלוני הרבנות הראשית אוסרת על כניסת מוצרים מסוימים בעוד בעיר אחרת אותם מוצרים מוגשים כאשר הרבנות הראשית באותה עיר מתירה את כניסת המוצרים״.

עוד הסביר השר כהנא לכתבים. "אותו משגיח של הרבנות הוא גם המשגיח של הבד"צ. מה הסיבה שאנחנו מחייבים את בעל העסק לשאת בהוצאה כפולה כאשר גלוי וידוע לכל כי המשגיח הוא אותו משגיח והוא מעניק שירותי השגחה גם לרבנות המקומית וגם לבד".

הרבנות הראשית מתן כהנא רפורמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד