י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"מצפונו ואמונתו נפגעו"

השוטרים אילצו את העצור לחלל שבת, ביהמ"ש פסק לו פיצויים

לאחר סירוב של דתי בן 33 לקחת חלק בחילול שבת, שלושה שוטרים השתלטו עליו, אחד מהשוטרים החזיק בצווארו והשניים האחרים אחזו בידיו והכניסו את אצבעו בכוח למכשיר לזיהוי טביעת אצבעו

השוטרים אילצו את העצור לחלל שבת, ביהמ"ש פסק לו פיצויים
ניידת משטרה. אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

בית משפט השלום בבירה פסק היום (שלישי) 7,500 שתעביר משטרת ישראל לעצור דתי שאולץ לחלל את השבת. בדיווח ב-mynet ירושלים נאמר כי האיש סירב לומר את שמו וגם לא הסכים להכניס את אצבעותיו למכשיר האלקטרוני שמבצע זיהוי של טביעת אצבעות. הוא ביקש מהשוטרים לחכות למוצאי שבת מכיוון שהוא שומר מצוות ולכן אפילו הקלדת שמו במחשב גורמת לחילול שבת.

תחילתו של האירוע בקטטה אליה הוזעקה המשטרה, ועצרו את האיש בן ה-33, והוא נלקח לתחנת המשטרה בשכונת נווה יעקב בעיר. לאחר סירוב של האיש לקחת חלק בחילול שבת שלושה שוטרים השתלטו עליו, אחד מהשוטרים החזיק בצווארו והשניים האחרים אחזו בידיו והכניסו את אצבעו בכח למכשיר לזיהוי טביעת אצבעו. כך גם עלה מהסרטון שהוצג על ידי התביעה.

בתביעה נטען כי לצד הפגיעה הפיזית שנגרמה לעצור, כמו שטפי דם וחבלות, נפגעו גם מצפונו ואמונתו. במשטרה ניסו להתגונן ואמרו כי האיש היה מעורב בקטטה ואף חוייב לשלם פיצויים לאיש שהתלונן נגדו. את השופט טענות אלו פחות הרשימו.

בפסק הדין שצוטט בדיווח נקבע: "נראה כי המשטרה פעלה בניגוד לנוהליה. התובע עצמו הציע בזמן אמת לשוטרים כי ידחו את הפעולה עד לצאת השבת והוא ימתין בתחנת המשטרה. יתרה מכך, התובע נחקר רק בסמוך לצאת השבת ועד אז עוכב בתחנת המשטרה. ממילא על פניו לא היתה דחיפות בנטילת טביעת האצבע בצהרי היום כאשר ממילא התובע היה נעול מאחורי סורג ובריח, כך שלא היווה סיכון לציבור ואף לא היה צורך דחוף בחקירתו.

ענייננו בפעולה שנעשתה על ידי רשות שלטונית ופגעה בתובע ללא צידוק". יצוין כי על פי פקודת המשטרה, כאשר עצור מסרב לשתף פעולה בחקירה "מאחר שהדבר נוגד את אמונו הדתית, יש לפעול לדחות את חקירתו עד לאחר צאת השבת, ויש לבצע רק את פעולות החקירה הדרושות על מנת למנוע פגיעה חמורה בחקירה או שיבוש".

מהמשטרה נמסר בתגובה לדיווח: "החלטת בית המשפט נלמדת".

בית משפט השלום קטטה חילול שבת פיצויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד