י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
התרגשות והיסטוריה באומן

בית כנסת הסנדלרים ששרד באומן, יהפוך למרכז חסידי

בית הכנסת היחיד חוץ מהקלויז של ברסלב שנשאר מבין עשרות בתי כנסיות שהיו באומן במאות השנים, יהפוך לבית חב"ד, בית הכנסת היה שייך לקהילת הסנדלרים ובעלי המלאכה שבעיר 

בית כנסת הסנדלרים ששרד באומן, יהפוך למרכז חסידי
בית הכנסת אז והיום צילום: באדיבות המצלם

בית הכנסת נמצא ליד הקלויז המיתולוגי של חסידי ברסלב, הוא הוותיק והיחיד מבין עשרות הקהילות באומן שנשאר עומד על תילו. בימים אלו עסקני ברסלב גואלים אותו ויהפכו אותו בעתיד הקרוב לבית חב"ד.

בית הכנסת לפני תקופת השואה

על פי המסורת. בבית הכנסת הזה קיבצו את כל יהודי אומן ורצחו אותם בגלל שלא סגדו לצלם ולא הסכימו להתנצר, בגלל אותם קדושים רבי נחמן מברסלב זי"ע בחר להיקבר באומן.

בשנת 1768, איוון גאנטע, צורר יהודים רצחני מפולין, שנשלח לדכא מרד באזור אומן, הצטרף למורדים והחליט לחסל את כל היהודים, סמוך לבית הכנסת בהוראתו של גאנטע נבנתה סוג של חופה, שגובהה נמוך מגובה אדם, ולידה העמידו צלם רח"ל, באופן שכל מי שיעבור תחת החופה יאלץ להשתחוות לצלם. אלפי היהודים ששהו בבית הכנסת לשם ברחו מהפורעים, מסרו נפשם על קדושת השם בידיהם צמאות הדם של הפורעים, אך לא כרעו לצלם.

שלושה ימים ולילות השתוללו הפורעים: ה' ו' ו-ז' בתמוז, לא נחו ולא שקטו עד שרצחו שלושים אלף יהודים. הקדושים נטמנו אז על ידי מספר יהודים שניצלו בנס המטבח, הם עמלו ימים רבים לקבור את הקדושים בבית החיים העתיק בעיר אומן, בית החיים בו נטמן לאחר כ-40 שנה רבי נחמן מברסלב זי"ע.

העסקנים ר' יצחק חזין ובנו ר' אברהם פועלים רבות כדי להביא את המכירה לסיום מידי בעליו החוקיים.

בית כנסת אומן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד