י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
קריטריונים מוזרים

סימני שאלה בחקירת 'אסון מירון': האם במשטרה תפרו מכרז?

שאלות רבות עולות לגבי התנהלות משטרת ישראל בעניין המכרז למומחה בתיק החקירה של האסון במירון, וייתכן כי במשטרה היו כאלו שבכלל תפרו את המכרז, לפי האינטרסים שלהם. המומחה שנבחר אינו מהנדס בטיחות, אין לו רקע רלוונטי בנושא, ועלותו הייתה חשובה יותר מכישוריו

סימני שאלה בחקירת 'אסון מירון': האם במשטרה תפרו מכרז?
מפרקים מבנים במירון צילום: דוד כהן, פלאש 90

שאלות רבות עולות לגבי התנהלות משטרת ישראל בעניין המכרז למומחה בתיק החקירה של האסון במירון, וייתכן כי במשטרה היו כאלו שבכלל תפרו את המכרז, לפי האינטרסים שלהם. כך פרסם אמש (רביעי) אורן אהרוני ב'כאן 11'.

התחקיר של אהרוני מציג תמונה שממנה עולה ריח לא טוב בהתנהלות המשטרה בעניין, וגם שאלות לא פשוטות על ההליך והקריטריונים המוזרים.

חודש אחרי האסון במירון, פרסמה המשטרה מכרז - לחוות דעת מומחה בתיק החקירה של האסון, שאמור לעזור לקבוע מה גרם לאסון, לתוצאותיו, ולבחון את הרשלנות הפלילית ככל שהתקיימה.

אהרוני מסביר את תהיותיו לגבי המכרז: ב-20 ביוני החליטה הכנסת על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון במירון. כמה ימים אחר-כך החליטה פתאום המשטרה לבטל את המכרז. "ישבתי והכנתי הצעה מפורטת", אמר ד"ר אמיר פרי, לשעבר יו"ר אגודת מהנדסי בטיחות. "הרגשתי שהם מאוד זקוקים לחוות דעת מקצועית. ואז אני מקבל פנייה נוספת מהמשטרה, ואומרים - המכרז לא נכון, לא קיים, לא יכול להיות, אנחנו מבצעים תיחור בין שלושה גורמים, ואתה אחד מהם".

תיחור הוא בעצם תחרות. במקום שהרבה אנשים יגישו הצעות, המשטרה בוחרת בעצמה מי נוח לה שיגיש. ד"ר פרי ישב לכתוב את התיחור. היו לו יומיים בלבד, נטו, להגיש את מועמדותו. "הבקשה להצעת מחיר מתקבלת אצלנו ב-29 ביוני (יום שלישי) בבוקר ונותנים לך להגיש את המכרז עד 4 ביולי (יום ראשון). כלומר יש שישי ושבת, ומותר לך לשאול שאלות עד יום חמישי בלבד", סיפר פרי. "אני מגיע ביום חמישי למצב שבו אין לי את מי לשאול. ביום שישי יוצר איתי קשר אחד החוקרים ושואל אותי אם הגשתי, ואמרתי לו שיש לי המון שאלות. הוא ענה שמישהו התקשר, וכמובן שאף אחד לא התקשר".

ב-5 ביולי פרי קיבל הודעה שלא זכה. ואז כשהבין מי הזוכה, עלו סימני שאלה נוספים. הזוכה הוא איש האבטחה גיא קדם. לקדם אין אפילו תואר מהנדס בטיחות. "ונדגיש", ציין אהרוני, "במשטרה אפילו לא חשבו שזה תנאי נדרש. איך הוא יוכל לדוגמה לייעץ איך לחקור את המהנדס שהיה באסון במירון, שלו יש תואר שני בהנדסה?".

בשיחת טלפון עם קדם עצמו, הוא נשאל האם יכול לייעץ בחקירת האסון על אף שאין לו תואר מהנדס. בתשובה אמר קדם: "הניסיון שיש לי הוא ניסיון רב שנים בתחום של ניהול בטיחות, ניהול אבטחה ואירועי תרבות". כששאלנו איזה אירועים חקר קדם, שמתקרבים לאירוע כמו ההילולה במירון והאסון שהתרחש בה, השיב קדם כי הוא מבקש שלא להתראיין בגלל רגישות הנושא.

קדם טען כי "יש לי הרבה מאוד אירועים שחלק גדול מהם מעל עשרת אלפים איש". אך קדם סירב לספק דוגמאות, שוב בטענה כי הוא אינו מעוניין להתראיין בנושא.

המשטרה הגיבה: "בניגוד גמור לנטען, נשוא פנייתך עמד בכל תנאי המכרז כפי שהתבקש מעבר לכך, מהטעמים הברורים איננו מפרטים על אודות נתוניו האישיים של כל מועמד".

אהרוני מתאר: "הלאה, ניגשנו להצעה וראו זה פלא - גיא קדם קיבל ציון 100 מתוך 100. ציון מושלם. התנאים שהמשטרה הציבה קצת מוזרים. 15 נקודות מתוך 15 על ניסיון, 3 מתוך 3 על היותו מרצה. אפילו ביקשו ניהול של אירוע ספורט, וגם כאן - 5 מתוך 5".

ד"ר פרי גיחך על זה ותהה: "האם ניתן להשוות את האירוע במירון לאירוע ספורט? אי אפשר להשוות את הרחבה במירון לאצטדיון. התחושה מאוד תמוהה, מה המשטרה רצתה להשיג? חוות דעת מומחה או תשובות שמתאימות לצרכיה".

וזה לא הסוף. כשמסתכלים בדפי התיחור והמכרז רואים על מה שמו במשטרה את הדגש. האם על המקצועיות והאיכות? התשובה היא לא, העיקר – המחיר. "ביחס שבין האיכות למחיר, המחיר קיבל 70% בהצעה, האיכות רק 30%", אומר פרי.

משטרת ישראל מסרה בתגובה: "לאור הדחיפות להפעלת מומחים באתר הוחלט על הביצוע תיחור. הליך התיחור הופנה ל-3 יועצים פוטנציאליים שאותרו על ידי המחלקה המקצועית. היועצים שנבחרו להשתתף בהליך התיחור, נבחרו על פי על פי הכשרתם וניסיונם המקצועי".

אסון מירון תשפ"א משטרת ישראל מכרז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד