י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אסון הזפת בחופים

הקרן הבין-לאומית אישרה פיצויים למדינת ישראל

הקרן הבין-לאומית אישרה היום את בקשת המשרד להגנת הסביבה בשם מדינת ישראל לקבלת פיצויים בגין זיהום חופי ישראל והים מזפת | כל המדינות החברות בוועד המנהל תמכו, פה אחד, בהצעת מנהל הקרן והמזכירות

הקרן הבין-לאומית אישרה פיצויים למדינת ישראל
פינוי הזפת בחופי עתלית צילום: אלעד יעקב, לע"מ

במפגש החצי-שנתי של הקרן הבינלאומית IOPC FUND 1992 שנערך היום (חמישי) והסתיים בשעות הצהריים, דן הוועד המנהל ה-FUND Executive Committee) במקרה זיהום חופי ישראל בזפת מפברואר 2021, ובקשת ישראל לאשר קבלת פיצויים בגין הזיהום. כל המדינות החברות בוועד המנהל תמכו, פה אחד, בהצעת מנהל הקרן והמזכירות, לאשר תשלומי פיצויים לישראל בגין הפגיעה בחופים.

כזכור, בעקבות החופים שזוהמו, על-פי החקירה שערך המשרד להגנת הסביבה, הראיות הנסיבתיות הצביעו על מקור הזיהום שהוא מכלית נפט גולמי בשם Emerald, אשר לפי הניתוח שנערך שפכה עשרות טונות או אף יותר של נפט גולמי במרחק של כ-130 ק"מ מחופי ישראל וגרמה לזיהום החופים, בין ה-1 ל-2 בפברואר 2021. מטבע הדברים לא ניתן היה למצות הליכים מול המכלית ובעליה, אשר בנוסף התברר גם כי אינם מבוטחים.

משום כך, ישראל בחנה תביעת פיצויים מול הקרן הבין-לאומית לפיצויים זיהום משמן, כאשר טענת ישראל בתמיכת מנהל הקרן, היא כי מדובר בשטיפות מכלי נפט גולמי מאותו מקור, שנשפכו לים באופן ככל הנראה במכוון, בתחילת פברואר 2021. והיום התקבלה תשובתה החיובית של הקרן הבין-לאומית, המאשרת להתקדם עם מתן פיצויים לישראל.

המסמכים שהוצגו לוועד המנהל של הקרן הבין-לאומית כללו ממצאי בדיקות ודגימות של הנפט הגולמי (זפת) מחופי הארץ, ממצאי החקירות שביצע המשרד להגנת הסביבה, ממצאי מודל ימי שביצע המכון לחקר ימים ואגמים ונתוני לוויינים שאסף המשרד להגנת הסביבה המנתחים את המקרה. ואת ישראל ייצגו במפגש רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה וצביקה שפירא מרשות הספנות והנמלים.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג אמרה עם פרסום הדברים: "ישראל תפוצה על אסון הזפת, לפי עיקרון 'המזהם משלם', ואני מברכת את הצוות המקצועי של המשרד שהשתתף בתהליך, ובהזדמנות זו מודה לאלפי האזרחים, הארגונים והרשויות שנרתמו למבצע הניקוי. הנזק לסביבה הימית ולבעלי החיים כתוצאה מאירוע הזפת היה משמעותי, והאירוע מדגיש את עמדתנו: עדיף למנוע נזקים במקור ולעבור באופן מהיר לאנרגיות מתחדשות, על חשבון הובלת נפט גולמי בים". 

רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה הוסיף: "אחר אישור הוועד המנהל של הקרן הבין-לאומית נוכל לקבל החזר של ההוצאות הכספיות שנגרמו למדינה ולרשויות המקומיות ובכך למזער באופן משמעותי את הנזקים שנגרמו. אנחנו רוצים להודות לשותפי המשרד להגנת הסביבה בפעולה מול הקרן, בהם רשות הספנות והנמלים, חברת 'ענבל', משרד החוץ, אנשי חקר ימים ואגמים ואחרים. השלב הבא ייקבע על-ידי אנשי הקרן וכן ייקבעו עקרונות קבלת הפיצויים, קהלי היעד, לוחות הזמנים והמנגנון לפיצוי כספי."

זפת חופים המשרד להגנת הסביבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד